direct naar inhoud van 3.2 Beschrijving ontwerp weg
Plan: Noordwesttangent (Dalem Zuid - Vossenberg West)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2006012-e001

3.2 Beschrijving ontwerp weg

Het nieuwe weggedeelte levert een belangrijke bijdrage aan de ontsluiting van de bedrijventerreinen aan de noordrand van de stad en van de woonwijk Reeshof in het westen. De weg bestaat uit 2 x 2 rijstroken met een middenberm; de maximumsnelheid bedraagt 80 km/u.

Dit wegdeel omvat de Letschertweg tussen de aansluiting Dalem - Zuid en Vossenberg - West en kruist daarvoor het Wilhelminakanaal met een vaste hoge brug. Er komt ter hoogte van de Uiterste Stuiver een nieuwe aansluiting naar Dongen (aan de buitenzijde van de weg). Deze verbindingsweg zal met een rotonde aansluiten op de Vierbundersweg. Vanaf die rotonde kan men ook naar de Eindsestraat richting Dongen en het bedrijventerrein De Wildert rijden. De aansluiting Dongen is in overleg met Dongen uitgewerkt. De nadruk is daarbij gelegd op de verbinding onder Dongen langs via de Vierbundersweg. Een rechtstreekse aansluiting van bedrijventerrein De Wildert op de Noordwesttangent bleek bij nadere uitwerking niet mogelijk. De daarvoor beschikbare ruimte bij de ingang van De Wildert bleek onvoldoende.

Er komt een aansluiting op de Burgemeester Letschertweg ter hoogte van de Heibloemstraat/Dopheistraat. Het verkeer van en naar bedrijventerrein De Wildert kan ook van deze aansluiting gebruik maken.

Er komt een tweerichting fietspad langs de westzijde van de Heibloemstraat tussen het Galgeneind en de Eindsestraat. Aan de oostzijde bleek daar onvoldoende ruimte voor te zijn.De aansluiting van de Heibloemstraat met de Eindsestraat wordt zo vorm gegeven dat het verkeer vanaf de Heibloemstraat voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Eindsestraat. Dit komt de ontsluiting van het bedrijventerrein De Wildert ten goede en is tevens een rem op mogelijk sluipverkeer naar Sprang Capelle. Als maatregel tegen sluipverkeer richting Sprang Capelle zullen de versmallingen/asverschuivingen in de Heibloemstraat worden vervangen door drempels. Het openbaar vervoer zal via de Eindsestraat (blijven) rijden met de bushalte nabij De Wildert. Aldaar is een oversteek voor voetgangers en fietsers over de Letschertweg naar het bedrijventerrein Vossenberg West II.

Het bedrijventerrein Vossenberg West II krijgt een aansluiting aan de zuidzijde van de weg t.h.v. de Groenvenseweg. Bij Dalem Noord komt een verbinding tussen de Letschertweg en de al aanwezige rotonde in de Middeldijkdreef.

Brug over Wilhelminakanaal

Dit wegdeel zal het (daar reeds verbrede) Wilhelminakanaal kruisen met een vaste hoge brug waar alleen auto's over mogen rijden. De doorvaarthoogte wordt 7.00 m.

De zuidelijk oprit gaat met een viaduct over de Langendijk. De onderdoorgang onder de Burgemeester Letschertweg in de Langendijk krijgt voldoende hoogte, zodat dit voor gemotoriseerd landbouwverkeer toegankelijk is. Om het sluipverkeer te weren zal vooralsnog middels borden alleen bestemmingsverkeer worden toegestaan. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben dan is er een optie voor het aanbrengen van een landbouwsluis (met een voorziening voor doorgaand autoverkeer), zoals op het Riddershofpad (richting Udenhout). Maatregelen om sluipverkeer te weren zullen in overleg met de Gemeente Gilze en Rijen en omwonenden worden ingevoerd.

Fietsverkeer

Langs dit wegdeel komen nergens voorzieningen voor fietsers. Wel zullen fietsers de Burgemeester Letschertweg op enkele punten kunnen kruisen: te weten bij de Langendijk onder de weg door, onder de brug over het kanaal door (zuidzijde), bij de Voldijk onder de Noordwesttangent door en bij de gelijkvloerse aansluiting van Vossenberg West op de Noordwesttangent bij de Groenvenseweg.

Geluidwerende voorzieningen

Ten oosten van de aansluising Dongen zal langs de noordzijde van de Letschertweg een geluidsscherm van circa 4 m hoogte worden geplaatst.