direct naar inhoud van 4.4 Ontsluiting en parkeren
Plan: Klaverwei II
Status: onherroepelijk
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0844.PB2005Klaverwei-OH01

4.4 Ontsluiting en parkeren

De voorgestane afronding van de buurt Klaverwei wordt voor autoverkeer ontsloten via de woonstraat de Klaverwei in het noorden, de Veghelsedijk in het oosten en de Monseigneur Van de Venstraat in het zuiden. De aldus gekozen verkeersstructuur voor het voorliggend plan sluit hiermee naadloos aan op de bestaande structuren in de omgeving. Met betrekking tot de parkeervoorzieningen is gekozen voor zoveel mogelijk parkeren op het eigen terrein. De parkeervoorzieningen binnen de openbare ruimte zijn dan ook hoofdzakelijk gericht op de parkeerbehoefte van bewoners van de aaneengebouwde woningen (zonder eigen oprit) en het bezoekersparkeren.

Voor wat betreft de particuliere initiatieven binnen het voorliggend plan (de bestaande en mogelijk te splitsen woningen alsmede de nieuw te bouwen woningen aan de Broekkant) geldt, dat binnen deze percelen voldoende capaciteit bestaat om de volledige parkeerbehoefte op eigen terrein af te wikkelen. Deze woningen zijn dan ook bij het bepalen van de parkeerbalans buiten beschouwing gelaten.

Dit betekent dat de parkeerbalans enkel uitgaat van de nieuw op te richten woningen binnen de nieuwe woonbuurt. De nieuw op te richten woningen zijn als volgt onder te verdelen:

Te realiseren nieuwbouwwoningen binnen het projectgebied  
Woning duur   19  
Woning middelduur   27  
Woning goedkoop   24  

Ten aanzien van de parkeerbehoefte heeft de gemeente Schijndel aangegeven uit te gaan van de parkeernormen zoals opgenomen is de publicatie 182, CROW. Deze schrijft voor het projectgebied, dat gekarakteriseerd kan worden als weinig stedelijk, binnen de bebouwde kom, de onderstaande parkeernormen voor:

Woningtype   Min. norm   max. norm  
Woning duur   2,0 parkeerplaatsen per woning   2,2 parkeerplaatsen per woning  
Woning middel   1,8 parkeerplaatsen per woning   1,9 parkeerplaatsen per woning  
Woning goedkoop   1,4 parkeerplaatsen per woning   1,7 parkeerplaatsen per woning  

Bovenstaande normering is incl. 0,3 parkeerplaatsen per woning ten behoeve van bezoekers.

Aangezien hierbij sprake is van een minimale en een maximale norm, is ten behoeve van het voorliggend initiatief uitgegaan van de gemiddelden:

  • 2,1 parkeerplaatsen per woning voor het woningtype duur;
  • 1,85 parkeerplaatsen per woning voor het woningtype middelduur;
  • 1,55 parkeerplaatsen per woning voor het woningtype goedkoop;

De gemeente Schijndel heeft hierbij aangegeven te kunnen instemmen met de toegepaste parkeernormen.

Vereiste parkeerbalans  
woningtype   aantal won   parkeernorm   totaal  
Woning duur   19   2,1   39,9  
Woning middelduur   27   1,85   50,0  
Woning goedkoop   24   1,55   37,2  
Totaal       127,1  

Op basis van het voorgaande dienen binnen het projectgebied ten minste 127 parkeerplaatsen gerealiseerd te worden ten behoeve van de parkeerbehoefte van de bewoners en bezoekers. Opgemerkt dient te worden dat de woningen in de categorie goedkoop geen parkeergelegenheid op eigen terrein hebben. De 37 parkeerplaatsen ten behoeve van deze woningcategorie dienen in de openbare ruimte ondergebracht te worden.

Om te kunnen bepalen of binnen het voorliggend plan aan de gestelde norm van 127 parkeerplaatsen wordt voldaan zijn in de onderstaande tabel de verschillende type parkeerplaatsen binnen het projectgebied benoemd waarbij de hieraan gekoppelde rekenwaarden vanuit ASVV 2004 zijn toegekend.

Geplande parkeervoorzieningen  
type voorziening   Aantal   Rekennorm   Totaal  
Parkeerplaatsen in openbare ruimte   64   1   64,0  
Lange oprit met garage   29   1,3   37,7  
Dubbele oprit met garage   14   1,8   25,2  
Totaal       126,9  

Uit de bovenstaande berekening blijkt dat binnen het plan voorzien wordt in 127 parkeerplaatsen. Hiermee wordt voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm op basis van het ASVV 2004 en de publicatie 182 CROW .

Doodlopende wegen

Binnen het plan bevinden zich enkele doodlopende wegen. Ten aanzien van de verkeersveiligheid van deze wegen dient te worden opgemerkt dat deze zijn aangegeven door middel van het verkeersbord 'doodlopende weg' (L8). Daarnaast is bij het bepalen van de breedte van het wegprofiel rekening gehouden met de draaicirkels van personenauto's, zodat er voldoende ruimte bestaat om te keren. Als gevolg van het doodlopen van deze wegen zal de verkeersintensiteit zeer laag liggen. Deze wegen vallen evenals de overige woonstraten binnen het plangebied onder het 30 km/h regime.