Plan: | Klaverwei II |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0844.PB2005Klaverwei-OH01 |
De voorgestane afronding van de buurt Klaverwei wordt voor autoverkeer ontsloten via de woonstraat de Klaverwei in het noorden, de Veghelsedijk in het oosten en de Monseigneur Van de Venstraat in het zuiden. De aldus gekozen verkeersstructuur voor het voorliggend plan sluit hiermee naadloos aan op de bestaande structuren in de omgeving. Met betrekking tot de parkeervoorzieningen is gekozen voor zoveel mogelijk parkeren op het eigen terrein. De parkeervoorzieningen binnen de openbare ruimte zijn dan ook hoofdzakelijk gericht op de parkeerbehoefte van bewoners van de aaneengebouwde woningen (zonder eigen oprit) en het bezoekersparkeren.
Voor wat betreft de particuliere initiatieven binnen het voorliggend plan (de bestaande en mogelijk te splitsen woningen alsmede de nieuw te bouwen woningen aan de Broekkant) geldt, dat binnen deze percelen voldoende capaciteit bestaat om de volledige parkeerbehoefte op eigen terrein af te wikkelen. Deze woningen zijn dan ook bij het bepalen van de parkeerbalans buiten beschouwing gelaten.
Dit betekent dat de parkeerbalans enkel uitgaat van de nieuw op te richten woningen binnen de nieuwe woonbuurt. De nieuw op te richten woningen zijn als volgt onder te verdelen:
Te realiseren nieuwbouwwoningen binnen het projectgebied | |
Woning duur | 19 |
Woning middelduur | 27 |
Woning goedkoop | 24 |
Ten aanzien van de parkeerbehoefte heeft de gemeente Schijndel aangegeven uit te gaan van de parkeernormen zoals opgenomen is de publicatie 182, CROW. Deze schrijft voor het projectgebied, dat gekarakteriseerd kan worden als weinig stedelijk, binnen de bebouwde kom, de onderstaande parkeernormen voor:
Woningtype | Min. norm | max. norm |
Woning duur | 2,0 parkeerplaatsen per woning | 2,2 parkeerplaatsen per woning |
Woning middel | 1,8 parkeerplaatsen per woning | 1,9 parkeerplaatsen per woning |
Woning goedkoop | 1,4 parkeerplaatsen per woning | 1,7 parkeerplaatsen per woning |
Bovenstaande normering is incl. 0,3 parkeerplaatsen per woning ten behoeve van bezoekers.
Aangezien hierbij sprake is van een minimale en een maximale norm, is ten behoeve van het voorliggend initiatief uitgegaan van de gemiddelden:
De gemeente Schijndel heeft hierbij aangegeven te kunnen instemmen met de toegepaste parkeernormen.
Vereiste parkeerbalans | |||
woningtype | aantal won | parkeernorm | totaal |
Woning duur | 19 | 2,1 | 39,9 |
Woning middelduur | 27 | 1,85 | 50,0 |
Woning goedkoop | 24 | 1,55 | 37,2 |
Totaal | 127,1 |
Op basis van het voorgaande dienen binnen het projectgebied ten minste 127 parkeerplaatsen gerealiseerd te worden ten behoeve van de parkeerbehoefte van de bewoners en bezoekers. Opgemerkt dient te worden dat de woningen in de categorie goedkoop geen parkeergelegenheid op eigen terrein hebben. De 37 parkeerplaatsen ten behoeve van deze woningcategorie dienen in de openbare ruimte ondergebracht te worden.
Om te kunnen bepalen of binnen het voorliggend plan aan de gestelde norm van 127 parkeerplaatsen wordt voldaan zijn in de onderstaande tabel de verschillende type parkeerplaatsen binnen het projectgebied benoemd waarbij de hieraan gekoppelde rekenwaarden vanuit ASVV 2004 zijn toegekend.
Geplande parkeervoorzieningen | |||
type voorziening | Aantal | Rekennorm | Totaal |
Parkeerplaatsen in openbare ruimte | 64 | 1 | 64,0 |
Lange oprit met garage | 29 | 1,3 | 37,7 |
Dubbele oprit met garage | 14 | 1,8 | 25,2 |
Totaal | 126,9 |
Uit de bovenstaande berekening blijkt dat binnen het plan voorzien wordt in 127 parkeerplaatsen. Hiermee wordt voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm op basis van het ASVV 2004 en de publicatie 182 CROW .
Doodlopende wegen
Binnen het plan bevinden zich enkele doodlopende wegen. Ten aanzien van de verkeersveiligheid van deze wegen dient te worden opgemerkt dat deze zijn aangegeven door middel van het verkeersbord 'doodlopende weg' (L8). Daarnaast is bij het bepalen van de breedte van het wegprofiel rekening gehouden met de draaicirkels van personenauto's, zodat er voldoende ruimte bestaat om te keren. Als gevolg van het doodlopen van deze wegen zal de verkeersintensiteit zeer laag liggen. Deze wegen vallen evenals de overige woonstraten binnen het plangebied onder het 30 km/h regime.