Plan: | Hooghei II |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0840.2585KO001-VO01 |
In het kader van de ruimtelijke onderbouwing van het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan Hooghei II is een akoestisch onderzoek naar de effecten van railverkeers- en wegverkeerslawaai uitgevoerd. De geluidsbelasting van een drietal wegen is onderzocht. Te weten de Hoefstraat, Lage Zegstraat en OL Vrouwestraat is inzichtelijk gemaakt. Tevens is de geluidsbelasting ten gevolge van railverkeer op het spoortraject 640 beschouwd (Roosendaal - Etten-Leur), evenals het vliegverkeer van vliegveld Seppe.
Hoefstraat
De toetsingswaarde ter plaatse van de gevels van nieuw te realiseren woningen ten gevolge van verkeer over de Hoefstraat bedraagt ten hoogste 47,6 dB (Lden) inclusief 5 dB correctie conform art. 3.6 van het RMG 2006. Deze treedt op op de meest noordoostelijk gelegen woning. De voorkeursgrenswaarde wordt bij geen van de woningen overschreden.
Lage Zegstraat
De toetsingswaarde ter plaatse van de gevels van nieuw te realiseren woningen ten gevolge van verkeer over de Lage Zegstraat bedraagt ten hoogste 30,4 dB (Lden) inclusief 5 dB correctie conform art. 3.6 van het RMG 2006. Deze treedt op op de meest zuidelijk gelegen woning. De voorkeursgrenswaarde wordt bij geen van de woningen overschreden.
OL Vrouwestraat
De toetsingswaarde ter plaatse van de gevels van nieuw te realiseren woningen ten gevolge van verkeer over de OL Vrouwestraat bedraagt ten hoogste 38,8 dB (Lden) inclusief 5 dB correctie conform art. 3.6 van het RMG 2006. Deze treedt echter op op de meest noordoostelijk gelegen woning. De voorkeursgrenswaarde wordt bij geen van de woningen overschreden.
Voor wat betreft het wegverkeerslawaai treden er ter plaatse van de gevels van de nieuw te realiseren woningen geen overschrijdingen op van de in de Wet geluidhinder gestelde voorkeursgrenswaarde. Maatregelen zijn derhalve niet onderzocht.
De geluidsbelasting ten gevolge van railverkeer over het traject Roosendaal – Etten Leur bedraagt in het toekomstig maatgevend jaar naar verwachting niet meer dan 54,4 dB (Lden). De voorkeursgrenswaarde wordt hiermee op geen van de woningen overschreden. In het onderzoeksrapport 'Hooghei II te Zegge, Akoestisch onderzoek weg- en railverkeerslawaai' zijn de volledige rekenresultaten ter plaatse van alle woningen opgenomen.
Geconcludeerd kan worden dat er ter plaatse van de gevels van de nieuw te realiseren woningen geen overschrijdingen optreden van de in de Wet geluidhinder gestelde voorkeursgrenswaarde voor wegverkeers- en railverkeerslawaai. Maatregelen zijn niet onderzocht. Er zijn derhalve geen (akoestische) belemmeringen ten aanzien van het plan.