8.2 Inspraak
De maatschappelijke uitvoerbaarheid heeft als doel om aan te tonen dat een bestemmingsplan maatschappelijk draagvlak heeft. Het voorontwerp van het bestemmingsplan heeft dan ook, in overeenstemming met de gemeentelijke Inspraakverordening, vanaf 17 februari 2011 tot en met 30 maart 2011 de inspraakprocedure doorlopen. Het voorontwerpbestemmingsplan en de daarbij behorende relevante stukken zijn tevens digitaal beschikbaar gesteld op de gemeentelijke website en www.ruimtelijkeplannen.nl.
Tijdens deze periode hebben verschillende betrokkenen en belanghebbenden reacties op het bestemmingsplan ingebracht. In deze paragraaf zijn de inspraakreacties samengevat en beantwoord. Ook alle aspecten die wel in de reacties zijn vermeld, maar niet in de samenvatting zijn weergegeven, zijn in de beoordeling en overwegingen betrokken.
Anonimisering
Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens is het niet toegestaan om persoonsgegevens (zogenaamde NAW-gegevens: naam, adres en woonplaats) van natuurlijke personen te verwerken zonder bijvoorbeeld een wettelijke grondslag, dringende noodzaak of toestemming van de betreffende personen. In de voorliggende paragraaf wordt hieraan voldaan door:
- de insprekers niet bij name te noemen, met uitzondering van gemachtigden of rechtspersonen;
- de inspraakreacties zelf niet aan de notitie te hechten;
- de inspraakreacties niet in papieren vorm ter inzage te leggen.
Wil men deze toch inzien dan kan in concrete gevallen een verzoek tot inzage of afschrift worden gedaan op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.
8.2.1 Kringgroep West-Brabant (brief d.d. 30 maart 2011)
Inspraakreactie
De Kringgroep West-Brabant geeft aan dat de beoogde ontwikkeling van de SV Koningsschutters niet mag leiden tot het veranderen van de terreingrenzen en de afmetingen van het oefenterrein van de hondenvereniging. Voorzover daar geen sprake van is, zijn er geen bezwaren tegen de ontwikkeling.
Antwoord
De terreingrenzen van het perceel voor SV Koningsschutters zijn in een overeenkomst met gemeente vastgelegd. Geconstateerd is dat de plangrenzen van het voorontwerpbestemmingsplan te ruim zijn ingetekend. De oorspronkelijke terreingrens tussen het perceel voor SV De Koningsschutters en de hondenvereniging is in het ontwerp hersteld.
8.2.2 Inspreker 1 (brief d.d. 20 maart 2011)
Inspraakreactie
Inspreker wenst verduidelijking ten aanzien van het volgende.
-
a. Gevraagd wordt op basis waarvan geconcludeerd wordt dat de verkeersintensiteit lager is dan de capaciteit van de weg.
-
b. Onduidelijk is of de afwikkeling van verkeersstroom via de Baanvelden afdoende is.
-
c. Gevraagd wordt of er bij de planvorming rekening is gehouden met de bereikbaarheid van externe hulpdiensten en vluchtroutes voor bezoekers en medewerkers.
-
d. Het object van inspreker (Kozijnenhoek 13A) wordt niet genoemd in paragraaf 4.9 en ligt binnen 50 meter ten opzichte van de indoorschietbaan. Gevraagd wordt of dit object bij de toetsing aan de ruimtelijke en milieu-aspecten is betrokken.
-
e. Inspreker wenst inzage in milieuvergunning ten aanzien van de maatregelen inzake de opslag van munitie.
-
f. Inspreker wenst inzage in het akoestisch onderzoek ten behoeve van de milieuparagraaf.
-
g. In de toelichting wordt ten aanzien van externe veiligheid onvoldoende aandacht besteed aan de koelinstallatie van de Skidôme en de aan- en afvoer en opslag van ADR-klasse 1 stoffen. Aanvulling van de paragraaf externe veiligheid onder andere ten aanzien van de omliggende functies en interacties tussen deze functies bij calamiteiten is wenselijk.
Antwoord
-
a. De Baanvelden heeft een profiel van 4.5 meter en een vrijliggend fietspad. De maximale capaciteit van een erftoegangsweg met verkeer in twee richtingen en liggend buiten de bebouwde kom wordt bepaald aan de hand van CROW publicatie 164d. Op basis daarvan geldt dat de capaciteit van de Baanvelden circa 1.000 motorvoertuigen per etmaal bedraagt.
De uitbreiding van de schietbaan resulteert in een toename van het aantal leden met 25%. Op basis van gegevens (zie paragraaf 4.6) geldt dat er sprake kan zijn van een toename van maximaal 10 motorvoertuigen per dag. De huidige verkeersintensiteit is van dien aard dat een toename van 10 motorvoertuigen niet zal leiden tot belemmeringen in de afwikkeling van verkeer. Ter verduidelijking is de toelichting met deze beantwoording aangevuld.
-
b. Zie beantwoording onder a.
-
c. Bij de planvorming is rekening gehouden met bereikbaarheid voor externe hulpdiensten. Het plan is beoordeeld door de brandweer (zie overlegreactie, 8.1.3). Daarbij zijn geen aanleidingen gevonden voor het geven van opmerkingen.
-
d. Het bedoelde object (Kozijnenhoek 13A) is, voor zover relevant, meegenomen in de belangenafweging tussen functioneren van de schietbaan en (gevoelige) functies in de omgeving. Het betreffende object betreft echter geen woning of is als zodanig op basis van thans (nog) vigerende bestemmingsplan of het bestemmingsplan ''Buitengebied Rucphen 2012'' bestemd. Daarmede is het object voor de meeste milieuaspecten niet gevoelig.
-
e. Voor externe veiligheid geldt dat ter plaatse van het object in het algemeen weinig mensen gedurende een structurele duur zullen verblijven: een dergelijk object zonder verblijfsfunctie en zonder de aanwezigheid van grote groepen mensen wordt in het algemeen als beperkt kwetsbaar object beschouwd. Bovendien betreft de richtafstand van een schietbaan op het gebied van externe veiligheid 10 m en hieraan wordt ruimschoots voldaan. Ten aanzien van het bewaren van munitie/de bewaarplaats zijn in de vigerende milieuvergunning verschillende voorschriften opgenomen (zoals de dikte van de wanden en vloeren van de bewaarplaats, de brandwerendheid van de constructie en de maximaal toegestane hoeveelheid patronen). Ook in de toekomstige situatie wordt hier aandacht aan besteed. Er is geen sprake van cumulatieve effecten waarmee in de belangenafweging in het bestemmingsplan aandacht moet worden besteed.
-
f. De genoemde richtafstand van 200 m geldt ten opzichte van (geluidsgevoelige functies) in een rustig buitengebiedsituatie. De betreffende functie (paardenstal) is echter niet geluidgevoelig. Derhalve hoeft hiermee in de belangenafweging en het akoestisch onderzoek geen rekening te worden gehouden. In de vigerende milieuvergunning is uitgegaan van een geluidsnorm van 45/40/35 dB(A) in respectievelijk de dag-, avond en nachtperiode (equivalente geluidsniveau). Uit het bijbehorende akoestisch onderzoek blijkt dat voldaan wordt aan de normen, ter plaatse van het rekenpunt op 50 m vanaf de lange zijde van de schietinrichting aan de noordwest-kant, ter hoogte van de aan/afzuigpunten (dit is het bepalende punt voor de maximale geluidsbelasting). Ook voor de toekomstige ontwikkeling zal van deze norm worden uitgegaan. Woningen zijn op grotere afstand gelegen.
-
g. De paragraaf externe veiligheid is voorgelegd aan de Brandweer Midden- en West-Brabant, veiligheidsregio Midden en West-Brabant. De brandweer heeft geconstateerd dat er geen reden is voor een inhoudelijke reactie. Ten aanzien van de inspraakreactie het volgende.
Met betrekking tot de Skidôme wordt het volgende geconstateerd. Voor de koeling van de sneeuw in deze inrichting wordt gebruik gemaakt van freon 22. Het koudemiddel freon 22 valt niet onder de criteria van het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI). Indien het gas vrijkomt in de buitenlucht zal dit gas zich vermengen met de buitenlucht en is de kans op het ontstaan van zuurstofgebrek uiterst gering. Daarnaast is freon niet brandbaar en/of explosief. Ammoniak valt wel onder het Bevi. Echter deze stof wordt niet toegepast.
Ten aanzien van de schietbaan wordt verwezen naar het antwoord onder punt f.
Ten aanzien van het Sportcentrum De Vijfsprong geldt eveneens dat geen sprake is van een BEVI inrichting.
De verschillende inrichtingen beschikken over eigen calamiteitenplannen. Het Sportcentrum wordt rechtstreeks op de Kozijnenhoek ontsloten. De Skidôme en de schietbaan en manege ontsluiten op de Baanvelden. Bij calamiteiten wordt in samenwerking met de brandweer en het scenario de juiste strategie bepaald: schuilen of ontruimen. De paragraaf externe veiligheid is ter verduidelijking met deze beantwoording aangevuld.
8.2.3 Inspreker 2 (brief d.d. 28 maart 2011)
Inspraakreactie
-
a. Inspreker heeft gemeente in 2003 verzocht het bosperceel waar nu uitbreiding van de schietbaan is beoogd aan te wenden voor eigen gebruik. De gemeente heeft daarop per brief aangegeven dat de bosstrook dient als groene buffer tussen het recreatieve sportgebied en het buitengebied en niet verloren mag gaan. Het bevreemd de inspreker dat dezelfde bosstrook nu wordt aangewend voor de uitbreiding van SV de Koningsschutters en daarmee verloren gaat.
-
b. Inspreker verwacht parkeeroverlast, mede in relatie tot de uitbreiding van de Skidôme.
-
c. Inspreker verwacht hinder te ondervinden van geluidsoverlast als gevolg van het gebruik van de schietbaan.
Antwoord
-
a. De gemeente wenst diverse recreatieve voorzieningen in het sport- en vrijetijdscentrum De Vijfsprong te concentreren. De schietbaan is reeds in het recreatiegebied aanwezig. Verplaatsing is niet mogelijk. Derhalve is gezocht naar uitbreidingsmogelijkheden aangrenzend aan de bestaande accommodatie. De ruimte hiervoor is beperkt. Er zijn uitsluitend mogelijkheden voor planontwikkeling ter plaatse van de groenstrook ten noorden van de huidige accommodatie. De gemeente heeft daarbij ingezet op een compensatieplicht en een goede landschappelijke inpassing van de uitbreiding.
-
b. De uitbreiding van Skidôme is juridisch-planologisch geregeld in een afzonderlijk bestemmingsplan. In dat plan is vastgesteld dat voldoende parkeergelegenheid wordt gerealiseerd. Ten aanzien van de uitbreiding van de schietbaan wordt verwezen naar de berekening in paragraaf 4.6. Voldaan wordt aan de parkeernormen. Er is geen aanpassing van het bestemmingsplan noodzakelijk.
-
c. De milieuvergunning wordt geactualiseerd. In het kader daarvan wordt geluidsonderzoek verricht. In de huidige situatie wordt ruimschoots aan de normen voldaan. Ook in de toekomstige situatie zal aan de normen moeten worden voldaan. Indien noodzakelijk worden maatwerkvoorschriften aan de milieuvergunning gekoppeld.
8.2.4 Conclusies inspraakreacties
- De plangrenzen zijn afgestemd op grondverhuurovereenkomst van de gemeente met de Schietvereniging De Koningsschutters zoals deze is aangehecht bij de anterieure overeenkomst.
- De toelichting is verduidelijkt met betrekking tot:
-
1. verkeer;
-
2. externe veiligheid.