direct naar inhoud van 4.6 Verkeer en parkeren
Plan: Sport- en Vrijetijdscentrum 'De Vijfsprong', Baanvelden 22
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0840.2581S0011-DEF1

4.6 Verkeer en parkeren

Ontsluiting

Het perceel van de indoorschietbaan ontsluit op de Baanvelden. Via de Baanvelden, Kozijnenhoek, Sprundelseweg en de Rucphenseweg is de rijksweg A58 te bereiken binnen een afstand van 5 kilometer. Voor de genoemde wegen geldt dat de verkeersintensiteit beduidend lager is dan capaciteit. Hiervoor geldt de volgende overweging.

  • De Baanvelden heeft een profiel van 4.5 meter en een vrijliggend fietspad.
  • De maximale capaciteit van een erftoegangsweg met verkeer in twee richtingen en liggend buiten de bebouwde kom wordt bepaald aan de hand van CROW publicatie 164d. Op basis daarvan geldt dat de capaciteit van de Baanvelden circa 1.000 motorvoertuigen per etmaal bedraagt.
  • De uitbreiding van de schietbaan resulteert in een toename van het aantal leden met 25%. Op basis van gegevens (zie hierna) geldt dat er sprake kan zijn van een toename van maximaal 10 motorvoertuigen per dag.
  • De huidige verkeersintensiteit is van dien aard dat een toename van 10 motorvoertuigen niet zal leiden tot belemmeringen in de afwikkeling van verkeer.

Derhalve wordt geconcludeerd dat de beoogde locatie snel, goed en verkeersveilig te bereiken is met gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

De wegen zijn vormgegeven volgens de principes van Duurzaam Veilig. Duurzaam Veilig streeft een overeenstemming tussen vorm, functie en gebruik na. De Baanvelden is dan ook voorzien van een vrijliggende fietspad. Dit fietspad staat in verbinding met de kernen Rucphen, St. Willebrord en Sprundel via andere fietsinfrastructuur. Fietsverkeer kan dus snel en verkeersveilig de indoorschietbaan bereiken en/of verlaten.

Openbaar vervoer

De dichtstbijzijnde bushalte bevindt zich aan de Sprundelseweg op een afstand van circa 950 meter. Deze afstand is dermate groot dat sprake is van een slechte bereikbaarheid van de beoogde locatie met het openbaar vervoer.

Parkeren

Het parkeren ten behoeve van de verschillende functies in en in de omgeving van het plangebied geschiedt hoofdzakelijk op eigen terrein. In de openbare ruimte zijn in de omgeving van het plangebied geen parkeervoorzieningen aanwezig in de vorm van langsparkeerplaatsen of rabatstroken.

Huidige situatie

Door de schietvereniging worden de gebruikers van de schietaccommodatie in het kader van veiligheid geregistreerd. Uit deze registratie is af te leiden dat er thans gemiddeld 30 tot 40 bezoekers per avond aanwezig zijn. Dit resulteert in een parkeerbelasting van 15 tot 20 parkeerplaatsen.

In de huidige situatie zijn 67 parkeerplaatsen beschikbaar. Hiervan zijn 6 parkeerplaatsen gelegen aan de voorzijde van het complex en uitsluitend bedoeld voor baancommissarissen. Tevens zijn 3 minder-valideplaatsen beschikbaar. Omdat de schietbaan gedurende 4 uur per avond toegankelijk is en een bezoek aan de schietbaan verspreid over de avond plaatsvindt, is dubbelgebruik van parkeerplaatsen mogelijk. In de huidige parkeervraag kan derhalve ruimschoots worden voorzien.

Toekomstige situatie

Rekening wordt gehouden met een toename van het aantal leden met 25%. Tevens wordt uitgegaan van een intensiever gebruik van de accommodatie, nu er een 100 meter schietbaan beschikbaar komt. Gemiddeld zullen in de nieuwe situatie 40 tot 50 bezoekers per avond aanwezig zijn. Dit leidt tot een verwachte parkeervraag van 20 tot 25 parkeerplaatsen. Op het terrein zijn ruim voldoende parkeerplaatsen aanwezig om aan deze vraag te kunnen voldoen.

Conclusie

Het parkeren vindt plaats op eigen terrein. De parkeervraag neemt met circa 10 parkeerplaatsen toe. Er is ruim voldoende capaciteit beschikbaar: op het terrein is ruimte voor 67 parkeerplaatsen. Parkeerproblemen zijn dan ook niet te verwachten.