direct naar inhoud van 3.14 Wonen – Bungalows en Villa's
Plan: Woongebieden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0824.BPWoongebieden-0006

3.14 Wonen – Bungalows en Villa's

Status: alleen aan de regels zoals genoemd in Artikel 14 Wonen - Bungalows en Villa's  kunnen rechten worden ontleend.  
Hoofdstuk 1 Een nieuw bestemmingsplan  
Hoofdstuk 2 Uitgangspunten bestemmingsplan  
Hoofdstuk 3 Bestemmingen  
Hoofdstuk 4 Dubbelbestemmingen en overige bepalingen  
Hoofdstuk 5 Handhaving  
Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid  
Achtergronden van het bestemmingsplan  

Voor welke gebieden en percelen is de bestemming Wonen - Bungalows en Villa's  (Artikel 14) opgenomen?

  • De bungalow- en villagebieden aan Eikenven, Klompven, de Brede Steeg en tussen de Wilhelminalaan en Koningsvaren hebben een specifieke woonkwaliteit.
  • Voor deze buurten is een specifieke woonbestemming opgenomen. Hiermee wordt recht gedaan aan de aanwezige bungalow- en villabebouwing op ruime percelen met een groene inrichting (met name voortuinen en gazons).

Welke functies zijn toegestaan?

  • Wonen is de hoofdfunctie van het woongebied. Daarnaast zijn ook andere functies als ondergeschikte activiteit toegestaan.
  • In de praktijk neemt het aantal situaties toe waarin sprake is van een aan-huis-gebonden-beroep, ondergeschikte dienstverlening en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. In ruimtelijk-functioneel opzicht bestaan hiertegen geen bezwaren voor zover dit kleinschalig is en geen nadelige effecten heeft op de omgeving en/of voor de centrumgebieden. De regeling bevat hiervoor voorwaarden.
  • De activiteiten kunnen worden toegestaan in de woning (hoofdgebouw met aan en uitbouwen), maar niet in een bijgebouw (vrijstaand). Dit kan namelijk verzelfstandiging van de activiteit tot gevolg hebben. Bijlage 2 bevat een nadere toelichting.
  • Het bestemmingsplan komt tegemoet aan de behoefte van huisvesting voor mantelzorg. Op basis hiervan kan een "afhankelijke woonruimte" worden toegestaan.
  • Bijzondere woonvormen zijn in dit gebied niet direct passend. Vandaar dat hiervoor geen wijzigingsbevoegdheid is opgenomen.
  • Logies en ontbijt zijn onder voorwaarden toegestaan in de vorm van 2 logieseenheden in een woning.
  • De gazons en boombeplanting aan de voorzijde van de percelen zijn beeldbepalend. Voor het behoud is een verplichting voor een omgevingsvergunning overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan. Voorkomen wordt dat te veel verharding ontstaat.

Wat mag er worden gebouwd en hoeveel?

  • Voor alle percelen wordt op de kaart (digitale verbeelding) aangegeven waar, gezien vanaf de straat, de woningen mogen worden gesitueerd (minimale afstand vanaf de voorste perceelsgrens).
  • In de bouwregels zijn maatvoeringen opgenomen, zoals hoogtes, afstanden en oppervlaktematen. Voor de maatvoeringseisen zijn de volgende aspecten relevant.
    • 1. De maatvoering zoals opgenomen in het vigerende bestemmingsplan.
    • 2. Voorop staat het behoud van het karakter van de bungalow- en villabuurt. De regels bevatten voorwaarden dat de bebouwing blijft passen in de omgeving.
    • 3. Deze regels bieden tegelijkertijd voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor een passend woonmilieu zodat wordt voldaan aan de behoefte gedurende de planperiode.
    • 4. Uniformering van met name de hoogtematen en de ligging van de voorste bouwgrenzen.
    • 5. Behoud van de ruimtelijke karakteristiek van de woonbuurt.
    • 6. De aanduiding voor het woningtype is op deze woonbuurten afgestemd (vrijstaand).
  • De oppervlaktemaat van gebouwen bedraagt maximaal 350 m2 en tot 40% van het perceel. De toevoeging van het percentage is nodig omdat in sommige situaties het perceel te vol zou worden bebouwd. Er is geen onderscheid nodig tussen hoofdgebouwen, aanbouwen en uitbouwen alsmede bijgebouwen. De percelen zijn zodanig ruim en ook op zo'n wijze bebouwd dat een gedetailleerde regeling niet direct passend is. In de architectuur zijn aanbouwen en uitbouwen bij bungalows en villa's ook lang niet altijd ondergeschikt door de relatief beperkte goothoogte van het hoofdgebouw.
  • Extra woningen zijn niet toegestaan in verband met het behoud van de karakteristiek van de buurten.

Welke veranderingen worden verwacht?

  • Een verbreding van de woonfunctie is de komende periode te verwachten. Hiervoor zijn specifieke regels opgenomen die daarin voorzien.

Wat zijn de belangrijkste verschillen met de vigerende bestemmingsregeling?

  • Voor de bebouwing is een maximum oppervlakte opgenomen. Dit is verruimd van 300 m2 naar 350 m2; het bebouwingspercentage is verhoogd van 30% naar 40%. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan hedendaagse bouwwensen. Het karakter van het gebied blijft echter behouden. De oorspronkelijke beperking tot 75 m2 vrijstaande erfbebouwing is vervallen. Dit wordt niet langer nodig geacht. De praktijk wijst ook uit dat niet direct voor een te groot oppervlak aan vrijstaande bijgebouwen hoeft te worden gevreesd.
  • De mogelijkheden voor verbreding van de woonfunctie (activiteiten, mantelzorg, bijzondere woonvormen) zijn verruimd. Immers, in het coalitieakkoord is vastgelegd dat naast de professionele hulp, ook het vrijwilligerswerk en de mantelzorgers worden gestimuleerd en ondersteund.
  • In de nieuwe regeling zijn de woonpercelen aan de zuidzijde van de Graaf Bernadottelaan aan het landhuizengebied toegevoegd. De ruimtelijke situatie en bijbehorende bebouwingsmogelijkheden sluiten beter aan op het landhuizengebied dan op de oorspronkelijke indeling bij bungalows en villa's.

Wie is verantwoordelijk voor onderhoud, beheer en ontwikkeling?

  • De gronden zijn in particulier bezit. Dat betekent dat de eigenaren verantwoordelijk zijn voor onderhoud, beheer en ontwikkeling.
  • In het geval van excessen of overtreding van het bestemmingsplan of andere wet- of regelgeving kan een beroep worden gedaan op de gemeente of een ander bevoegd overheidsorgaan.