Plan: | Erica |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0823.BPOIErica201100-VAST |
Tot het plangebied behoren de weg en de bermen. De begrenzing wordt bepaald door het benodigde ruimtebeslag enerzijds en de aansluiting op andere bestemmingsplannen anderzijds. Het plangebied omvat de weg Erica, voor zover gelegen tussen de Eindhovensedijk in het zuidwesten en de afslag Best op de A58 in het noordoosten. Deze weg dient tevens als de ontsluiting van het bedrijventerrein Westfields. Op deze weg wordt een grote hoeveelheid verkeer afgewikkeld. De Erica heeft onvoldoende capaciteit om deze verkeersstroom goed af te kunnen wikkelen. Uit de verkenning verkeersstructuur Oirschot is gebleken dat één van de ernstigste verkeersknelpunten in de gemeente Oirschot zich bevindt op de Erica. Het betreft de wachttijd voor de kruisingen. Het vergroten van de afwikkelcapaciteit van de kruispunten A58/Best met Erica en Eindhovensedijk met Erica wordt genoemd als reële oplossingsrichting voor het wegnemen/verminderen van deze problemen. Met de reconstructie van deze twee kruispunten hangt ook de reconstructie van de Erica zelf samen. De ontwikkeling van het bedrijventerrein Westfields heeft tot gevolg dat het deel van de Erica dat langs het bedrijventerrein loopt moet worden heringericht. In dit deel komen verkeersregelinstallaties met opstelstroken voor afslaand verkeer. De ontsluitingsweg van het bedrijventerrein sluit hier ook aan op de Erica.
De toekomstige verkeerssituatie op de Erica is afhankelijk van de ontwikkeling van de Brainport Innovation Campus. De regio Eindhoven is voornemens dit bedrijventerreinen tot ontwikkeling te brengen. Echter wanneer dit plaatsvindt is niet bekend. Tevens is er op dit moment als gevolg van de economische recessie sprake van een minder snelle verkeerstoename dan aanvankelijk werd gedacht. Dit heeft de gemeente voor de keus gesteld of nu al rekening wordt gehouden met ontwikkelingen die niet binnen de planningshorizon van het bestemmingsplan vallen of dat hier pas in een later stadium rekening mee gehouden wordt. De gemeente heeft besloten het ontwerp dusdanig vorm te geven dat het eenvoudig is uit te breiden naar een ruimere variant met meer rijstroken, maar vooralsnog de variant die de bestaande knelpunten wegneemt maar nog geen rekening houdt met diverse regionale ontwikkelingen op de middellange termijn, nader uit te werken. Hiervoor volstaat een ontwerp waarin de eerder genoemde kruispunten worden gereconstrueerd en waarbij de Erica ter hoogte van het bedrijventerrein Westfields extra voorsorteerstroken krijgt voor de daar te realiseren verkeersregelinstallatie (VRI).
De weg wordt ter hoogte van het bedrijventerrein Westfields heringericht met voorsorteerstroken, waardoor een verbreding van het profiel ontstaat. Het deel van de weg gelegen tussen Westfields en de aansluiting op de A58 blijft uit een rijbaan in noordoostelijke en een rijbaan in zuidwestlijke richting bestaan. Tevens wordt een door een berm van de hoofdweg gescheiden fietspad aangelegd. Om het hemelwater dat op de weg valt af te kunnen voeren, zullen bermsloten het wegtracé begeleiden ten behoeve van de waterberging.
Deze variant is ook de basis voor de bestemmingsplanwijziging.
Figuur 3.1: Situering van de te reconstrueren kruispunten