direct naar inhoud van 4.9 Geluidshinder
Plan: De Beemel 17 en 19 Nuenen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0820.BPNuenBeemel17en19-D001

4.9 Geluidshinder

4.9.1 Industrielawaai

Beleid en normstelling

Een geluidszone wordt vastgesteld rond industrieterreinen waar inrichtingen zijn gevestigd die 'in belangrijke mate geluidshinder kunnen veroorzaken' zoals bedoeld in de Wet geluidhinder (Wgh). Dergelijke bedrijven worden ook wel 'grote lawaaimakers' genoemd. In dat kader zijn voor de industrieterreinen Maasvlakte/Europoort en Botlek/Pernis geluidszones vastgesteld. Tot de geluidszone behoort het gebied tussen de grens van het industrieterrein en de buitengrens van de zone, zoals in de wet is vastgelegd. Buiten een geluidszone mag de geluidsbelasting als gevolg van het betreffende industrieterrein niet meer dan 50 dB(A) bedragen.

Grenswaarden voor nieuwe gevoelige functies

Binnen de geluidszone zijn woonbestemmingen en andere geluidsgevoelige bestemmingen slechts aanvaardbaar indien de geluidsbelasting op de gevel aan de wettelijke grenswaarden voldoet. Voor nieuwe geluidsgevoelige functies, zoals woningen, geldt een wettelijke voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). Voor nieuwe woningen die binnen de geluidszone liggen is in het algemeen de vaststelling van een hogere waarde tot 55 dB(A) mogelijk. Op grond van de Wet geluidhinder kan het college van burgemeester en wethouders de betreffende hogere waarden vaststellen indien blijkt dat maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ondervinden van stedenbouwkundige, landschappelijke of financiële aard.

Onderzoek en conclusie

Het plangebied is niet gelegen binnen een geluidszone van een industrieterrein.

Ook overige bedrijven die niet gelegen zijn op een gezoneerd bedrijventerrein hebben een geluidnorm en daarmee een 'hindercirckel'. Zoals in paragraaf 4.6 bedrijven en milieuhinder al is aangegeven, liggen er alleen agrarische bedrijven in de omgeving van het plangebied. Het plangebied ligt daardoor ook niet binnen een geluidzone van overige bedrijven.

Geconcludeerd wordt dat de Wet geluidhinder, onderdeel industrielawaai, de uitvoering van het plan niet in de weg staat.

4.9.2 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied zullen 2 nieuwe woningen worden gerealiseerd. Een woning is volgens de Wet geluidhinder een geluidsgevoelige functie waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.

30 km/h wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en /of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde van 63 dB als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde.

Onderzoek

De locatie is gelegen binnen de geluidszone van de Nuenderbeekselaan. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van een binnenstedelijke ligging en 1-2 rijstroken. Tevens is langs de locatie De Beemel gelegen, een 30 km/h weg. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet gezoneerde wegen te beoordelen, is ook de geluidsbelasting van deze weg, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, berekend.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 1.

Verkeersgegevens

De verkeersintensiteit op De Beemel en de Nuenderbeekselaan betreffen aangenomen waardes, aangezien geen intensiteiten bekend zijn. De aangenomen intensiteit bedraagt 150 mvt/etmaal op De Beemel en 2.500 mvt/etmaal op de Nuenderbeekselaan, uitgaande van het aantal woningen dat door deze wegen ontsloten wordt.

Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

Wegvak   2023  
De Beemel   150  
Nuenderbeekselaan   2.500  

De wegdekverharding op de Beemel bestaat uit klinkers in keperverband. Voor de voertuigverdeling van het verkeer is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg. Wat betreft de wegdekverharding op de Nuenderbeekselaan, deze bestaat uit asfalt. Hierbij is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een wijkverzamelweg.

Resultaten gezoneerde weg

De 48 dB contour ten gevolge van het verkeer op de Nuenderbeekselaan is op een afstand van 32 m uit de as van de weg gelegen. Aangezien de nieuwe woningen verder zijn gelegen, is de akoestische situatie aanvaardbaar.

Resultaten niet gezoneerde weg

De nieuwe woningen zijn minimaal op een afstand van 7,5 m uit de as van De Beemel gelegen. De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op deze weg bedraagt dan 42 dB. Hierbij wordt de richtwaarde van 48 dB niet overschreden.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op De Beemel en de Nuenderbeekselaan is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de nieuwe woningen dan ook niet in de weg.