direct naar inhoud van 4.2 Verkeer
Plan: Val
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.HeusdenVALBV-VO01

4.2 Verkeer

Verkeersaantrekkende werking

Na de functiewijziging zullen 11.580 voertuigen per jaar de inrichting bezoeken, waarvan 3.500 personenwagens, 8.000 vrachtwagens en 80 tractoren. Op basis van de beschouwing van luchtkwaliteitsaspecten3 is bepaald dat deze verkeersbewegingen niet in betekende mate bijdragen (NIBM) aan luchtkwaliteitsaspecten nabij de inrichting.

Bereikbaarheid

Gelet op de aard van de bedrijvigheid mag aangenomen worden dat met name de vrachtauto's grotere afstanden afleggen. Naar verwachting zal daarom het grootste deel van het verkeer in zuidelijke en westelijke richting rijden, in de richting van respectievelijk de A59 en de N267. Dit betekent op het traject Veldweg-Watersteeg-Herptseweg-Vestingstraat en de Heusdenseweg-Abt van Engelenlaan-Wolput een toename van 14 mvt/etmaal. Hoewel beide routes geen zware verkeersfunctie hebben vormt een toename 14 mvt/etmaal geen bezwaar ten aanzien van de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid.

De aansluiting van de Veldweg op de Heusdenseweg is vormgegeven als

T-aansluiting waarbij verkeer op de Veldweg voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Heusdenseweg. Deze aansluiting kent geen voorzieningen in de vorm van een linksafvak. Het aantal linksafbewegingen neemt ten gevolge van de functieveranderingen toe met ongeveer 7 ritten per etmaal. Zowel de huidige verkeersintensiteit als de toename ten gevolge van de functiewijziging zijn echter zo gering dat de kans op kop-staartongevallen zeer gering is. De aanleg van een linksafvak is dan ook niet aan de orde.

Parkeren

Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie dient het parkeren plaats te vinden op het bestaande perceel.