direct naar inhoud van 5.5 Luchtkwaliteit
Plan: Paleiskwartier-Willemspoort-Station
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002185-1401

5.5 Luchtkwaliteit

Algemeen

Aan de ene kant moet als gevolg van een ruimtelijk plan de toename van luchtverontreiniging worden beschouwd in het kader van de luchtkwaliteitseisen in titel 5.2 van de Wet milieubeheer. Aan de andere kant moet de realisatie van gevoelige functies in een gebied met reeds hoge concentraties luchtverontreinigende stoffen worden verantwoord in het kader van een goede ruimtelijke ordening.

Kleine projecten en ruimtelijke plannen, waarvan duidelijk is dat deze niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtkwaliteit, hoeven op grond van het 'Besluit niet in betekenende mate (NIBM)' niet te worden getoetst aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Voor de stoffen PM10  (fijnstof) en NO2 (stikstofdioxide) geldt sinds 1 augustus 2009 de waarde 1,2 µg/m3 als 'niet in betekende mate'. Een ruimtelijke ontwikkeling geldt als 'niet in betekenende mate' als ze leidt tot een verkeerstoename van niet meer dan 1.000 autobewegingen per etmaal. Voor zover in dit bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt, is geen luchtkwaliteitsonderzoek nodig.

Voor wat betreft de Randweg is van belang dat deze is ontworpen en aangelegd met het oog op het (zoveel mogelijk zonder filevorming)  verwerken van meer dan 40.000 motorvoertuigen per etmaal.  Ook met de in het onderhavig plan neergelegde (nieuwe) ontwikkelingsmogelijkheden zal in de komende 10 jaar met de toenemende verkeersdruk op de Randweg de eerder geraamde verkeersintensiteit - en daarmee de mate van luchtverontreiniging  - niet worden overschreden.

Paleiskwartier-Zuid

In het kader van de ontwikkelingen in Paleiskwartier-Zuid is door Peutz het rapport 'Luchtkwaliteitsonderzoek bestemmingsplan Paleiskwartier-Willemspoort-Station' d.d. 21 november 2012 opgesteld. Dit onderzoek is een actualisatie van het onderzoek luchtkwaliteit uitgevoerd voor het ruimtelijk plan 'Paleiskwartier Zuid, 's-Hertogenbosch, Aveco de Bondt d.d. 15 januari 2008.

De berekeningen zijn uitgevoerd voor de ontwikkeling bij de autonome situatie en bij de ontwikkeling van Paleiskwartier-Zuid voor de jaren 2013, 2015 en 2023. De achtergrondconcentratie is verbeterd en modelmatig in gunstige zin bijgesteld ten opzichte van 2008. Tevens is modelmatig de aangenomen autonome verbetering van het wagenpark in gunstige zin bijgesteld.

Uitgaande van de aangenomen achtergrondniveaus van maart 2012 is geen enkele overschrijding van de grenswaarde voor NO2 en geen enkele overschrijding van de grenswaarde voor PM10 berekend. Daarnaast wordt het aantal overschrijdingsdagen voor PM10 niet overschreden. De hoogst berekende concentratie voor NO2 bedraagt 37 µg/m3 in 2013, 35 µg/m3 n 2015 en 25 µg/m3 in 2023. De hoogst berekende concentratie voor PM10 bedraagt 26 µg/m3 in 2013, 25 µg/m3 2015 en 35 µg/m3 in 2023. Deze concentraties zijn geconstateerd ter hoogte van de Randweg. Op alle overige plaatsen is de berekende concentratie lager. Hieruit blijkt dat de luchtkwaliteit langs de lokale wegen en bij gevoelige functies (woningen) ruimschoots voldoet aan de grenswaarden die de Wet milieubeheer stelt: 40 µg/m3 voor PM10 en NO2. De afstanden van de geplande woningen tot de meest belaste routes (de Randweg, de Vlijmenseweg, de Magistratenlaan en de parallel daaraan lopende spoorweg) zijn zo groot dat nu en in de toekomst geen belasting ontstaat die tot aan grenswaarden reikt. Geconcludeerd wordt dat sprake is van een acceptabel woon- en leefklimaat. Wel verdient de Spiegeltuin met zijn belangrijke ontsluitingsfunctie aandacht vanwege mogelijke cumulatieve effecten ter plaatse.

Los van het bovenstaande is het ruimtelijk plan 'Paleiskwartier-Zuid' aangemeld in het kader van het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) zodat zonodig compensatie in dat kader zal plaatsvinden.

Koning Willem I College

Vanwege het ruime bebouwingspercentage in het bestemmings- c.q. bouwvlak van het Koning Willem I College kan de school mogelijk uitbreiden, al dan niet door middel van sloop-nieuwbouw. Het Koning Willem I College is een ROC voor onder meer onderwijs aan minderjarigen en moet daarom worden aangemerkt als een gevoelige functie in de zin van de Wet milieubeheer. Omdat de school nabij een tweetal drukke binnenstedelijke wegen (Randweg en Vlijmenseweg) ligt, is in het kader van een goede ruimtelijke ordening de luchtkwaliteit in de omgeving ervan beoordeeld aan de hand van het Besluit gevoelige bestemmingen.

Ter plaatse van de bestaande gebouwen van de school en daar waar mogelijkheden zijn voor uitbreiding (tot de bouwgrens van het bouwvlak) blijkt dat de concentratie NO2 in 2013 minder dan 30 µg/m3 bedraagt en de concentratie PM10 minder dan 24,5 µg/m3. Er wordt daarom ruimschoots voldaan aan de jaargemiddelde grenswaarde van 40 µg/m3, zodat geen sprake is van een normoverschrijding. In het kader van het Besluit gevoelige bestemmingen bestaan dan ook geen beperkingen voor de (mogelijke) uitbreiding van het Koning Willem I College op de huidige locatie. In de toekomst zullen de concentraties NO2 en PM10 nog lager zijn, door lagere grootschalige achtergrondconcentraties en door een schoner wagenpark.