direct naar inhoud van 2.3 Station
Plan: Paleiskwartier-Willemspoort-Station
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002185-1401

2.3 Station

Het stationsgebied ligt in de eerste uitbreiding van 's-Hertogenbosch buiten de stadswallen: 't Zand. In 't Zand vond een groot aantal functies zoals kerken, kloosters, scholen, woningen en bedrijven een nieuwe plek buiten de oude stad. De Stationsweg vormde de belangrijkste verbinding tussen het station en de stad. De Koningsweg, de Oranje Nassaulaan en de Koninginnelaan gingen de noord-zuidverbinding vormen.

Het oorspronkelijk station was ontworpen door Eduard Cuypers en vormde het architectonische en stedenbouwkundige hoogtepunt in het toen nieuwe stadsdeel. Het werd in 1896 in neorenaissancestijl gebouwd en in 1944 gebombardeerd. In 1951 is een nieuw station gebouwd, ontworpen door architect Sybold van Ravensteyn. Dit station was in de jaren '90 aan vervanging toe. Met bestemmingsplan 'Station centrumzijde', vastgesteld op 10 februari 1994, is de bouw van het huidige station en de herstructurering van de stationsomgeving mogelijk gemaakt. Op 14 mei 1998 werd het huidige station, ontworpen door Rob Steenhuis, geopend.

Met het nieuwe station en de herstructurering van de stationsomgeving werd een nieuw ruimtelijk en functioneel ontmoetingspunt beoogd. Het nieuwe station moest de entree vormen voor de binnenstad en 'La Gare', aan de westzijde van het station, en de schakel tussen de binnenstad en het westelijk deel van de stad. Met de ontwikkeling van een openbaarvervoerknooppunt ontstond ruimte voor de bouw van kantoren, woningen en centrumfuncties als detailhandel, dienstverlening en horeca.

Het station, de kantoren, de woningen en de centrumfuncties zijn U-vormig gebouwd. Het stationsplein en het busstation zijn ruimtelijk en functioneel van elkaar gescheiden: het Stationsplein heeft primair een verblijfsfunctie, het busstation een verkeersfunctie. Het Stationsplein vormt de beƫindiging van de monumentale as van de Stationsweg. Met het vierde hoekpunt ter hoogte van de Draak is de oorspronkelijke stedenbouwkundige structuur hersteld en is weer een evenwichtige ruimte ontstaan, afgestemd op het monumentaal karakter van 't Zand. Het stationsgebouw is als beƫindiging van de monumentale as dominant aanwezig. De passerelle biedt plaats aan centrumfuncties, in het bijzonder detailhandel, en zorgt voor een ruimtelijke en functionele verbinding tussen de binnenstad en 'La Gare'. Bestemmingsplan 'Centrum stationsomgeving' biedt in de gebouwen die het stationsplein omringen niet alleen plaats aan detailhandel, dienstverlening en horeca (in de plint), kantoren en woningen (op de verdieping) maar ook voor een hotel.