direct naar inhoud van 4.4 Ontsluiting en parkeren
Plan: Zuiderparkweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002173-1401

4.4 Ontsluiting en parkeren

Ontsluiting

De locatie is gelegen aan de Zuiderparkweg. De Zuiderparkweg is een 50-km per uur weg, die ligt tussen de Gestelseweg en de Pettelaarseweg. De Gestelseweg en de Pettelaarseweg zijn belangrijke wegen voor de stad. De Zuiderparkweg heeft een ontsluitende functie voor de wijken Bazeldonk en Zuid.

De Zuiderparkweg is een gebiedsontsluitingsweg. De huidige verkeersintensiteit van de Zuiderparkweg ligt, zo blijkt uit tellingen van juni 2011, rond de 3500 motorvoertuigen per etmaal. Voor een gebiedsontsluitingsweg is dat relatief laag. Ter hoogte van de nieuwe ontwikkelingen heeft de Zuiderparkweg een parallelweg. De parallelweg ontsluit de bestaande kantoren, de nieuwe ontwikkeling en wordt gebruikt voor parkeren.

Met de komst van de ontwikkeling is de verwachte maximale toename van de verkeersgeneratie ca. 10-15%. De maximale toename van de verkeersintensiteiten, uitgaande van nieuwe toe te voegen functies, is derhalve zeer beperkt. De ontwikkeling levert geen capaciteits- of doorstromingsproblemen op voor de relatief rustige Zuiderparkweg of de straten in de omgeving. Immers, het hostel levert nauwelijks extra verkeersbewegingen op. Er wordt vanuit gegaan dat vooral de medewerkers en een enkele bezoeker van het hostel verkeersbewegingen genereren. aaaaa
De functie van In de Roos zal het meeste verkeersbewegingen genereren, omdat de verblijfstijd gemiddeld het kortst is. In de openingstijd van deze functie kunnen meerdere malen bezoekers verkeersbewegingen genereren. De verkeersbewegingen van In de Roos zijn er echter in de huidige situatie ook al. De verkeersbewegingen van het thans aanwezige kantoor levert evenmin capaciteits- of doorstromingsproblemen op.
De verwachte toename van de intensiteit van 10-15% zal dan ook in werkelijkheid vele malen lager zijn. Deze toename zal dan ook feitelijk veroorzaakt worden door de toename van de verkeersbewegingen van het nieuwe kantoor. De Zuiderparkweg en de straten in de omgeving kunnen deze relatief kleine toename echter goed opvangen.

Behoefte autoparkeren

Door het toenemende autobezit speelt de parkeeroplossing bij de ontwikkeling van nieuw- en verbouwplannen een steeds grotere rol. Het regelen van parkeergelegenheid is uit het oogpunt van goede ruimtelijke ordening van belang. Uitgangspunt voor ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente 's-Hertogenbosch is parkeren op eigen terrein, zodat de parkeerdruk op de openbare ruimte niet wordt vergroot. Het aantal vereiste parkeerplaatsen voor bewoners, medewerkers en bezoekers van functies is vastgelegd in de nota 'Parkeernormen' uit 2003.

Deze normen zijn gebaseerd op de CROW-normen. De nota noemt voor de functies, die met het plan worden beoogd, de volgende parkeernormen:

functie   eenheid   vereist aantal parkeerplaatsen  
kantoor   100 m2 bvo   2  
sociaal cultureel centrum   100 m2 bvo   4,2  
hostel   maatwerk   maatwerk  


De parkeernorm bedraagt het gemiddelde van de aangegeven marge in parkeerkencijfers.

Voor het kantoor met een maximum aantal bvo van 3220 m2. In de Roos kan maximaal 915 m2 realiseren. Dit betekent een aantal van 64,4 parkeerplaatsen voor het kantoor en 38,4 voor In de Roos.

Uitgaande van de nu bekend zijnde gegevens van het hostel betreft het 30 eenheden voor maatschappelijke opvang voor ex-dakloze verslaafde mensen. Deze specifieke functie komt niet voor in de aangegeven functies in de nota Parkeernormen noch in die van het CROW. Maatwerk is dus geboden.
De bewoners van het hostel hebben nagenoeg nooit de beschikking over een auto. Het personeel is de belangrijkste gebruiker van de parkeerplaatsen. De reguliere bezetting wordt als uitgangspunt genomen waarbij er een overlapmoment tussen de verschillende diensten bestaat. Gezien het aantal verschillende diensten, vroege, late en een tweetal nachtdiensten, wordt er vanuit gegaan dat er gemiddeld 8 à 10 medewerkers tegelijk aanwezig zouden kunnen zijn. Om aan de parkeerbehoefte te kunnen voldoen, met daarbij de overlap van de medewerkers, wordt gerekend met een aantal van 12 parkeerplaatsen. Dit komt neer op een parkeerbehoefte van 0,4 parkeerplaatsen per eenheid.
In vergelijkbare voorzieningen in Nederland, bijvoorbeeld de domushuizen in Nijmegen, wordt een parkeernorm van 0,3 parkeerplaats per eenheid gebruikt. Dit is op basis van ervaringscijfers. Een aantal van 12 is dan ook, mede gezien het maximum aantal fte van maximaal 17, goed toepasbaar. Op eigen terrein is voldoende ruimte om deze ten behoeve van het hostel te realiseren.

Uitwisselbaarheid

Het is niet noodzakelijk om de benodigde parkeerplaatsen van functies bij elkaar op te tellen als de parkeerbehoefte van verschillende functies niet samenvalt in de tijd. Zo kent een kantoorfunctie de grootste parkeerbehoefte overdag. De onderlinge uitwisselbaarheid is afhankelijk van het aanwezigheidspercentage: het aandeel medewerkers en bezoekers dat op een zeker moment van de dag daadwerkelijk aanwezig is. Op basis van het aanwezigheidspercentage kan het aantal parkeerplaatsen gegeven worden voor elk deel van de dag, voor een koopavond en voor zaterdag.

De middagperiode is voor deze functies maatgevend en heeft de hoogste parkeerbehoefte. De verschillende functies kennen op dat moment tezamen de grootste behoefte, te weten 92 parkeerplaatsen. Op het achterterrein is ruimte voor 74 parkeerplaatsen (hierbij wordt ervan uitgegaan dat de jeu de boulesbaan op het achterterrein gehandhaafd blijft). Het parkeren kan daarmee niet geheel op eigen terrein worden opgelost. Zayaz stelt een vervoerplan op om minimaal 4 parkeerplaatsen te besparen.
De resterende 14 parkeerplaatsen worden in de openbare ruimte opgelost. Deze veertien parkeerplaatsen zijn in de huidige situatie reeds aanwezig in het openbaar gebied: de parkeerplaatsen aan de zuidzijde van het plangebied, op de parallelweg van de Zuiderparweg.

In het kader van het bouwplan zal het bovenstaande nader worden uitgewerkt. In dit bestemmingsplan zijn regels opgenomen waaraan getoetst dient te worden bij de omgevingsvergunningverlening.

Fietsparkeren

Op eigen terrein worden circa 70 stallingsplaatsen voor (brom)fietsen gerealiseerd voor medewerkers en bezoekers. Daarnaast zijn er apart voor het hostel stallingsplaatsen beschikbaar.