direct naar inhoud van 6.2 Ontwikkelingslocatie
Plan: 't Ven Hondsberg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002102-1401

6.2 Ontwikkelingslocatie

In het plangebied is een ontwikkeling voorzien. Het gaat om een kleine uitbreiding aan de Raadhuisstraat 38 (totaal 7 grondgebonden woningen). Ten aanzien van het ontwikkelen van locaties komen op het gebied van milieu verschillende thema's naar voren waarop relevante wetgeving van toepassing is.

6.2.1 Bodem

In 1993 is een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd. Uit het onderzoek komt naar voren dat licht verhoogde concentraties verontreinigingen op de locatie aanwezig zijn. De analyseresultaten van destijds zijn gebruikt voor het historisch onderzoek. Vanaf 1993 tot nu toe hebben geen 'verdachte' activiteiten meer plaats gevonden welke van invloed zijn op de bodemkwaliteit. Daarom is voor bovengenoemd bodemonderzoek van de hypothese “onverdachte locatie” uitgegaan. Hierop volgend is in 2006, ingevolge de Woningwet en de Bouwverordening, een verkennend bodemonderzoek volgens NEN 5740 uitgevoerd. Op basis van het onderzoek is voldoende vastgesteld dat vanuit milieuhygiënisch oogpunt woningbouw (milieu gevoelige bestemming) op de locatie mag worden gerealiseerd.

6.2.2 Lucht

Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteitseisen in werking getreden. Deze Wet voorziet onder meer in een gebiedsgerichte aanpak van de luchtkwaliteit via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen. Van bepaalde projecten met getalsmatige grenzen is vastgesteld dat deze 'niet in betekenende mate' bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze mogen zonder toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uitgevoerd worden. De grens van 3% is in het NSL vastgesteld (1 augustus 2009). Een project draagt 'niet in betekenende mate' bij aan de luchtverontreiniging als de 3% grens niet wordt overschreden.

Er vindt een geringe toename plaats van het aantal verkeersbewegingen met de realisatie van de 7 woningen. Wanneer de verkeersbewegingen voor de huidige bedrijvigheid hiermee verdisconteerd worden ontstaat een toename van maximaal 25 bewegingen per dag. De omvang van de ontwikkeling valt binnen de grenzen van 'niet in betekenende mate'-projecten. De verslechtering bedraagt minder dan 3% van de geldende grenswaardes. Dit betekent dat geen onderzoek hoeft te worden gedaan naar de bijdrage van het project op de luchtkwaliteit in de omgeving.

Naast de productie van luchtverontreinigende stoffen, moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook aandacht besteedt worden aan de blootstelling van nieuwe bewoners. Aangezien aan de Raadhuisstraat, Rozenstraat en Begoniastraat geen grenswaardes worden overschreden, kan hier de ontwikkeling van 7 wooneenheden worden gerealiseerd.

6.2.3 Geluid

Krachtens de Wet geluidhinder worden aan weerszijden van wegen zones aangegeven. Binnen deze zones worden eisen gesteld aan de geluidsbelasting (veroorzaakt door verkeer) op de gevels van woningen en andere gevoelige bestemmingen. Bovenstaande geldt niet voor 30 km/uur wegen. Voor het plangebied zijn de dichtstbijzijnde vanuit de Wet geluidhinder relevante wegen de Weidestraat en de Empelseweg. Deze wegen hebben een zone waarbinnen akoestisch onderzoek verplicht is, welke 250 meter breed is aan beide kanten. Het ontwikkelingsgebied valt buiten de zones van deze twee meest relevante wegen. De overige wegen in de nabijheid van het ontwikkelingsgebied zijn erftoegangswegen welke allemaal als 30 km/h zone zullen gaan functioneren. Zodoende kan geconcludeerd worden dat geluid van wegverkeer niet relevant is.

Aan de rand van het plangebied loopt de spoorlijn Den Bosch – Nijmegen (traject 740). De geluidszone is bepaald met Aswin (jaar 2010-2015) en bedraagt 225 meter aan weerszijde van het spoor. Buiten de zones worden geen eisen gesteld. Het ontwikkelingsgebied ligt op 440 meter afstand van het spoor. Zodoende kan geconcludeerd worden dat geluid van het spoor niet relevant is.

6.2.3.1 Tankstation Raadhuisstraat 43

In het kader van een melding voor het activiteitenbesluit is een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidbelasting van bedrijfsactiviteiten van het tankstation aan de Raadhuisstraat 43. Het betreft hier een onbemand tankstation.

In de dagperiode zijn er geen overschrijdingen van de geluidsnormen en derhalve vergund. De openingstijden zijn van 07.00 tot 21.00 uur.

In de nachtperiode worden de normen wel overschreden. Gezien het feit dat de bronnen die de overschrijdingen veroorzaken afkomstig zijn van derden worden bronmaatregelen niet mogelijk geacht. Het toepassen van schermen is gezien de infrastructuur op het terrein niet mogelijk. Verdere technisch en/of organisatorische maatregelen worden niet mogelijk geacht. Derhalve is de nachtperiode niet vergund. In de nachtperiode is het tankstation dus niet in werking.

Door het uitsluiten van activiteiten in de nachtperiode bedraagt de indirecte hinder vanwege wegverkeer van en naar de inrichting maximaal 50 dB(A) in de dagperiode ter plaatse van geluidsgevoelige bestemmingen. Waar nu ongeveer (iets verder naar achteren nog) de woningen gebouwd gaan worden is het berekende geluidniveau 41 en 42 dB(A) in de dagperiode, dat voldoet ruimschoots aan de norm van 50 dB(A). De piekniveaus zitten in de dagperiode allemaal ruim onder de 70 dB(A). De voorkeursgrenswaarde wordt hiermee niet overschreden.

6.2.4 Externe veiligheid

De gemeente heeft zelf onderzoek uitgevoerd naar de risico's als gevolg van gevaarlijk transport over de weg, het spoor en over het water. Daarnaast is ook gekeken naar externe veiligheid als gevolg van inrichtingen. Doel is zorg te dragen voor de waarborging van de veiligheid.

Naar voren is gekomen dat gevaarlijk transport over de weg, het water en het spoor niet relevant is voor het ontwikkelingsgebied. Externe veiligheid als gevolg van inrichtingen is alleen relevant vanuit het tankstation welke is gelegen op Raadhuisstraat 43. Het tankstation aan de Raadhuisstraat bestaat uit twee aflever zuilen waar verschillende producten diesel en benzine verkocht worden. Externe veiligheid als gevolg van tankstations is volledig gericht op LPG daar deze explosies (BLEVE) kunnen veroorzaken. Het tankstation aan de Raadhuisstraat verkoopt geen LPG.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is extra gekeken naar gevaar bij het tankstation. Gevaar kan alleen ontstaan tijdens plasbranden. De hittestraling van een plasbrand kan dermate heet zijn dat deze na verloop van tijd objecten in de omgeving kan “aansteken”. Het oppervlak van een potentiële plasbrand is bepaald op 100 m2. Vanuit de publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS 28) wordt gesteld dat bij een warmtestralingsintensiteit van 10 kw/m2 een plasbrand na verloop van tijd andere objecten kan gaan aansteken. Als veilige afstand voor dergelijke situaties wordt 30 meter geadviseerd. Daar de ontwikkelingslokatie buiten de contour is gelegen, kan geconcludeerd worden dat externe veiligheid geen belemmeringen oplevert voor de voorgenomen ontwikkelingen op Raadhuisstraat 38.

6.2.5 Milieuhindercontouren

In een scan zijn instellingen, bedrijven en bedrijventerreinen onderzocht welke mogelijk middels milieuhindercontouren invloed zouden kunnen hebben op het verantwoord inpassen van gevoelige functies. Uit de scan zijn een tweetal aandachtspunten naar voren gekomen. Ten eerste Eetpaleis 't Vosje welke is gelegen aan de Raadhuisstraat 49. Het betreft een snackbar met een geur en geluidscontour van 30 meter. Het plangebied valt buiten deze contouren. Het tweede aandachtspunt is het tankstation aan de Raadhuisstraat 43. Deze is besproken in paragrafen 6.1.4.1 en 6.2.3.1.