direct naar inhoud van 2.9 Verkeersstructuur
Plan: Binnenstad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002067-1401

2.9 Verkeersstructuur

Verkeersstructuur

De interne ontsluitingsstructuur van de Bossche binnenstad bestaat uit de drie radialen, de Orthenstraat overgaand in de Hoge Steenweg, de Vughterstraat overgaand in de Schapenmarkt en de Hinthamerstraat, waaraan diverse zijstraten (de eerder genoemde secundaire straten) zijn gesitueerd. Hierbij is met name van belang de verbinding naar het station via de Visstraat/Stationsweg. De secundaire straten ontsluiten de verschillende buurtjes in de binnenstad. De radialen vormen de ontsluiting tussen het letterlijke centrum van de binnenstad, de Markt, en de routes rondom de binnenstad die naar andere wijken en/of plaatsen leiden.

De binnenstad is het domein van de voetganger. De Bossche binnenstad beschikt over een uitgebreid voetgangersgebied en verschillende openbare pleinen, waaronder de Markt, de Parade en de Kerkstraat. Deze pleinen worden tevens gebruikt voor diverse evenementen die jaarlijks in de stad plaatsvinden. Er komt steeds meer ruimte voor de voetganger. De Binnenstad is voor de voetganger veiliger geworden. Ook komt er steeds meer ruimte voor de fiets. Dat betreft naast het rijden ook het stallen in de vorm van grootschalige gebouwde stallingsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld in de kelder van het voormalige postkantoor.

Het basisnet voor het openbaar vervoer reikt nog gedeeltelijk tot in de binnenstad. De binnenstadsrandhaltes zijn bij het centraal station en de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van het Groot Zieken Gasthuis gesitueerd. Snelle openbaar vervoer verbindingen tussen transferia en de binnenstad dragen bij aan zowel een goede bereikbaarheid als leefbaarheid.

Voor de auto zal de parkeercapaciteit aan de rand van de binnenstad (onder andere de Hekellaangarage) en op transferia worden uitgebreid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0796.0002067-1401_0004.jpg"