direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: De Overlaet
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002061-1501

5.5 Geluid

Over het algemeen beschrijft het plangebied een bestaande situatie, welke voor de toets aan de wet geluidhinder niet wordt beschouwd. Binnen het plangebied kunnen 14 vrijstaande woningen worden gerealiseerd. Deze woningen, geprojecteerd aan de “Bruggen” worden in deze paragraaf beschouwd.

Volgens artikel 74.1 van de Wet geluidhinder (Wgh) heeft elke weg een geluidszone, tenzij de weg gelegen is binnen een woonerf (artikel 74.2.a Wgh) of tenzij voor die weg een maximum snelheid van 30 km/uur geldt (artikel 72.2.b Wgh). Een geluidszone is het gebied aan weerszijden van een weg waarbinnen, bij vaststelling van bestemmingsplannen, planherzieningen, aanleg of reconstructies van wegen, moet worden nagegaan of de geluidssituatie bij woningen of andere geluidsgevoelige functies in overeenstemming is met de geluidsvoorschriften uit de Wgh. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg, al dan niet binnen de bebouwde kom.

De Bruggen is een weg waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur en is gelegen binnen de bebouwde kom. In dit geval gaat het om nieuwbouw langs een bestaande weg in een binnenstedelijke situatie Deze wegen hebben een onderzoekszone van 200 meter. De Bruggen is voorzien van klinkerverharding.

De voorkeursgrenswaarde is 48 dB. De hoogst toelaatbare gevelbelasting is 63 dB. Er heeft een indicatieve berekening plaatsgevonden naar de ligging van de 48 dB en 63 dB-contouren.

In het rekenmodel zijn de gegevens ingevoerd voor het jaar 2015. Er rijden in dat jaar 2.476 motorvoertuigen per etmaal. Uit Promil zijn gegevens gehaald voor de verdeling van personenauto's, middelzwaar verkeer en zwaar verkeer, over de dag-, avond- en nachtperiode. Deze verdeling is als volgt:

  % in dagperiode   % in avondperiode   % in nachtperiode  
Personenauto's   98,17   97,71   98,11  
Middelzwaar verkeer   1,19   1,34   0,98  
Zwaar verkeer   0,64   0,95   0,91  
Totaal   100,0   100,0   100,0  

De uurintensiteiten bedragen 6,8/2,8/0,9 in de dag-, avond- en nachtperiode. Voor de nieuw te bouwen woningen is een hoogte van 0 m ingevoerd (vrije veld berekening).

Onderstaande contouren zijn het resultaat van een indicatieve berekening. De geplande woningen liggen tussen de (blauwe) contour van 63 dB en de (groene) contour van 48 dB. Wanneer de woningen ontwikkeld worden zal door middel van akoestisch onderzoek de gevelbelasting van de nieuw te bouwen woningen berekend moeten worden en zullen er hogere grenswaarden aangevraagd moeten worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0796.0002061-1501_0041.png"