direct naar inhoud van 5.4 Externe veiligheid
Plan: De Overlaet
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002061-1501

5.4 Externe veiligheid

Binnen het plangebied bevindt zich een LPG-tankstation (aan Westeind 2). Dit LPG-tankstation valt vanwege de opslag en het afleveren van LPG onder de regelgeving van het “Besluit Externe Veiligheid inrichtingen” (BEVI). Het BEVI verplicht de bevoegd gezagen Wet milieubeheer (Wm) en Wet ruimtelijke ordening (Wro) afstand te houden tussen gevoelige objecten (zoals woningen) en risicovolle bedrijven. Tevens beperkt het BEVI het totale aantal aanwezige personen in de directe omgeving (invloedsgebied) van een risicovol bedrijf. Het bevoegd gezag moet de normen uit het BEVI naleven bij het opstellen en wijzigen van bestemmingsplannen en bij het verlenen van milieuvergunningen. In de “Regeling Externe Veiligheid inrichtingen” (REVI) is een aantal zaken geregeld met betrekking tot de uitvoering van het BEVI.

5.4.1 Plaatsgebonden risico (PR)

In de eerste plaats is er in het BEVI een norm opgenomen voor het plaatsgebonden risico (PR). De norm voor het PR is een kans van 1 op 1.000.000 per jaar (10-6). Deze norm is een grenswaarde en moet daarom in acht worden genomen. Het PR wordt vertaald naar aan te houden afstanden van het LPG-station tot kwetsbare objecten (zoals woningen).

Het LPG-tankstation wordt in het BEVI aangemerkt als een “categoriale inrichting” omdat de doorzet aan LPG via een beschikking Wet milieubeheer is beperkt tot maximaal 1000 m3 LPG/jaar. Hiervoor zijn in de REVI vaste veiligheidsafstanden opgenomen. Met het voldoen aan deze vaste veiligheidsafstanden wordt voldaan aan de norm voor het plaatsgebonden risico van 10-6. De in acht te nemen afstanden vanaf het LPG-vulpunt tot kwetsbare objecten bedraagt 35 bestaand meter. Voor de ondergrondse LPG-tank is deze afstand 25 meter en voor de LPG-afleverzuil 15 meter. Aan deze afstanden wordt voldaan in deze bestaande en conform Wet milieubeheer vergunde situatie. Hiermee wordt voldaan aan de norm voor het PR uit het BEVI. Binnen deze risicocontouren mogen geen kwetsbare objecten (volgens de definitie van het BEVI) worden gerealiseerd.

5.4.2 Groepsrisico (GR)

Buiten de veiligheidsafstanden (contouren PR) kunnen groepen personen slachtoffer worden van een calamiteit met LPG. Het risico dat groepen mensen slachtoffer kunnen worden van een ongeval met LPG wordt vertaald in het Groepsrisico (GR). Het GR is gekoppeld aan een personendichtheid binnen het invloedsgebied van een ongeval met gevaarlijke stoffen (zoals LPG). Het resultaat van een groepsrisicoberekening is een grafiek (Fn-curve). Op de y-as wordt de cumulatieve frequentie f (per jaar) uitgezet en op de x-as het aantal te verwachten slachtoffers N. In het BEVI is geen harde norm (grenswaarde) voor het GR vastgelegd. De toetsingswaarde voor het groepsrisico heeft het karakter van een oriëntatiewaarde. Het bevoegd gezag dient de waarde voor het GR te verantwoorden en mag er gemotiveerd van afwijken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0796.0002061-1501_0040.png"

Figuur: Resultaten groepsrisicoberekening (Fn-curve) van LPG-tankstation Westeind 2

Voor het LPG-tankstation aan Westeind 2 is het Groepsrisico berekend waarbij gebruik is gemaakt van de laatste rekenmethode Revi2007. Een deel van het invloedsgebied valt overigens binnen het reeds bestemde industrieterrein 'De Groote Vliet'. Aangezien een deel van dit invloedgebeid nog niet is bebouwd ofwel vergunning daarvoor is afgegeven, is het Groepsrisico voor 4 verschillende mogelijke situaties doorgerekend. In de meest ongunstige situatie is gerekend met een (volgens bestemmingsplan mogelijk) 4 bouwlagen op het totale oppervlak binnen het invloedsgebied met een hoge personeelsdichtheid van 80 personen per hectare (worst case). Hierbij wordt opgemerkt dat de nabijgelegen bestaande sportschool aan de Groote Vlietlaan 15 buiten het invloedsgebied van het LPG-station valt. Het resultaat van de groepsrisicoberekening (Fn-curve) van onderhavig LPG-tankstation staat hieronder afgebeeld. Hierin is situatie 4 het resultaat van de worst-case situatie (paarse lijn).

Uit de Fn-curve blijkt dat het Groepsrisico in de worstcase situatie onder de oriënterende waarde ligt zoals gesteld in het BEVI.

De Fn-curve (berekening Groepsrisico) is één van de beoordelingscriteria om het GR te verantwoorden. De totale verantwoordingsplicht omvat méér criteria. De verplichte aspecten vanuit het BEVI zijn:

  • A. ligging GR ten opzichte van de oriëntatiewaarde;
  • B. toename van het GR ten opzichte van nulsituatie;
  • C. de mogelijkheden van zelfredzaamheid van de bevolking;
  • D. de mogelijkheden van de hulpverlening.

Onderdeel A is in het voorgaande beschreven en gemotiveerd. De berekeningsresultaten en de daarbij gebruikte invoergegevens zijn bij het bestemmingsplan ter inzage gelegd. Onderdeel B is in deze procedure geen aspect, aangezien het hier gaat om een bestaande (reeds vergunde en/of geplande en/of gebouwde) situatie. De bestaande en beschouwde situatie kan worden opgevat als nulsituatie.

Voor de onderdelen C en D is de Regionale brandweer om advies gevraagd. Dit advies is op 4 janauri 2010 ontvangen. De regionale brandweer onderschrijft dat binnen de contouren van het plaatsgebonden risico binnen het plangebied geen kwetsbare objecten liggen of geprojecteerd zijn. Daarbij blijft het scenario met de meest uitgebreide ontwikkeling binnen het invloedsgebied (op de Groote Vliet) onder de oriënterende waarde voor het groepsrisico.

Voor wat betreft de zelfredzaamheid van de bevolking wordt deze in onderhavig plangebied als normaal beschouwd. Aktief communiceren zal de zelfredzaamheid vergroten. Echter is communicatie niet ruimte-relevant en dus niet te reguleren in een bestemmingsplan.

Voor wat betreft de mogelijkheden tot hulpverlening zijn aspecten als de opkomsttijd van de overheidsbrandweer (minder dan 10 minuten), de bluswatervoorziening rondom het tankstation en de bereikbaar voor hulpverleningsdiensten relevant en voldoende op orde. Gezien de toekomstige ontwikkelingen in het gebied aangrenzend aan De Overlaet (invulling Groote Wielen) wordt geadviseerd een WAS-paal (Waarschuwings Alarmering Systeem) in de nabijheid van het tankstation te plaatsen. Dit aktiepunt wordt meegenomen in de gemeentelijke beleidsvisie externe veiligheid. Het aangrenzende bestemmingsplan (Groote Wielen) maakt plaatsing van een dergelijke paal mogelijk. Overige zaken in het advies zijn niet ruimtelijk relevant zijn worden in een ander kader gereguleerd en uitgevoerd, zoals in milieuvergunningen voor bedrijven en de gemeentelijke beleidsvisie externe veiligheid.

Verder liggen er in het overige deel van het plangebied of in de directe omgeving van het plangebied geen risicovolle bedrijven, ondergrondse gasdrukleidingen of overige zaken die invloed hebben op het gebied van externe veiligheid. Binnen het plangebied zelf worden in de huidige en toekomstige situatie eveneens geen BEVI-bedrijven toegestaan. Tevens zijn er binnen het nabij gelegen industrieterrein 'De Groote Vliet' geen BEVI-bedrijven toegestaan.

Conform de Circulaire Risiconormering vervoer van gevaarlijke stoffen moet bij ontwikkelingen binnen 200 meter van een route of tracé het groepsrisico beschouwd worden. De A59 en de spoorlijn 's-Hertogenbosch – Nijmegen liggen op respectievelijk 450 meter en 500 meter afstand van het plangebied. Hierdoor valt het plangebied buiten het genoemde invloedsgebied.