direct naar inhoud van 2.8 Ontwikkeling De Groote Wielen
Plan: De Overlaet
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002061-1501

2.8 Ontwikkeling De Groote Wielen

Ten noorden van De Overlaet wordt de nieuwe uitbreidingswijk De Groote Wielen gerealiseerd, een wijk met woonbuurten, een bedrijvenpark en een sport- en recreatiezone. Er worden nog nieuwe woonbuurten gerealiseerd. In De Groote Wielen zullen uiteindelijk 6.000 tot 7.000 woningen komen, in een dichtheid van gemiddeld 30 woningen per hectare.

De Groote Wielen is gesitueerd in de lager gelegen komgronden van de Maas. De ligging in het polderlandschap is als thema bij het ontwerp gehanteerd. Kenmerkend zijn de lange lijnen en de woonbuurten die als losse elementen in het landschap zijn gelegen. De langgerekte waterplas vormt de scheiding tussen de noordelijke en zuidelijke woonbuurten van De Groote Wielen.

Hiermee wordt ingespeeld op de oostwest gerichte structuur van Rosmalen waar woonwijken worden gescheiden door groenzones. De geleding tussen De Groote Wielen en De Overlaet wordt gevormd door de nieuwe sport- en recreatiezone.

De centrale waterplas is het hart van de watermachine, het waterbeheersysteem van de nieuwe wijk. Water wordt vanuit de plas opgepompt en rondgeleid door een stelsel van waterlopen. In de waterlopen wordt het regenwater opgevangen dat in het gebied valt en vindt tevens de eerste zuivering van het water plaats. Nazuivering vindt plaats in twee moeraszones en een helofytenfilter om vervolgens terug in de waterplas geleid te worden. De watermachine is een gesloten systeem. Er is geen verbinding met de Maas of andere water- lopen in het gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0796.0002061-1501_0022.png"

Overzicht uitbreidingswijk De Groote Wielen

De Groote Wielen wordt via de Blauwe Sluisweg ontsloten op de A2. De Blauwe Sluisweg vormt de westelijke randweg van de nieuwe woonwijk, die vanaf het knooppunt tussen de Laaghemaal en Empelseweg in noordelijke richting wordt aangelegd. Het noordelijk deel van de Empelseweg komt hiermee te vervallen. Zowel de woonbuurten De Hoven en De Lanen, het noordelijke plandeel van het nieuwe bedrijvenpark De Groote Vliet, als het tuincentrum Intratuin zullen een rechtstreekse ontsluiting krijgen op de Blauwe Sluisweg.

De meest zuidelijke ontsluitingsweg wordt gevormd door het Laaghemaal die deels ter plekke van de huidige Annenborchweg wordt aangelegd, deels parallel aan de Annenburgweg en Bundersteeg. Het Laaghemaal vormt de ontsluiting van de sport- en recreatiezone, de twee zuidelijke wooncomplexen langs de Vlietdijk en de zuidelijke plandelen van het bedrijvenpark. De ontsluiting van de woonbuurten Vlietdijkzone, Broekland en De Watertuinen wordt gevormd door het Hooghemaal, de weg gelegen ten noorden van de sport- en recreatiezone.

afbeelding "i_NL.IMRO.0796.0002061-1501_0023.png"

Hoofdontsluiting De Groote Wielen

Deze weg zal een verbinding krijgen naar Empel en mogelijk een verbinding met de A59, via de oostelijke ontsluitingsweg van De Groote Wielen. De meest noordelijke ontsluitingsweg wordt gevormd door de Hustenweg.

2.8.1 Aansluiting De Overlaet

De ruimtelijke verbinding tussen De Overlaet en De Groote Wielen wordt gevormd door de Vlietdijkzone. Deze woonbuurt kenmerkt zich door een parkachtig gebied die zich uitstrekt vanaf de waterplas tot in De Overlaet. In dit park worden op een schijnbaar willekeurige wijze compacte wooncomplexen op terpen gesitueerd, met een woningdichtheid oplopend richting waterplas. Direct aan de centrale waterplas worden twee woontorens gerealiseerd. Twee bakens die de hoogste bebouwing zullen vormen in De Groote Wielen. Aan de noordwestelijke rand van De Overlaet, grenzend aan het bestaande bedrijventerrein Westeind, zal het bedrijvenpark De Groote Vliet worden gerealiseerd. Het noordelijke plangebied van bedrijvenpark vormt samen met het helofytenfilter de kop van de geledingszone tussen de woonwijken De Overlaet en De Groote Wielen. Deze geledingszone wordt voornamelijk ingericht als sport- en recreatiezone voor De Groote Wielen en zal een open en groen karakter krijgen. Het bedrijvenpark vormt daarop een uitzondering. Door de compacte opzet wordt een groot contrast gerealiseerd tussen de bedrijfsbebouwing en het groen in en om het bedrijvenpark.

De sport- en recreatiezone wordt van oost naar west ingericht als manege, voetbalcomplex en honk- en softbalcomplex waarin tevens voorzieningen worden opgenomen voor korfbal en jeu de boules. In het gebied liggen twee reserveringen. Ze zullen tijdelijk worden ingericht ten behoeve van een basisschool en schapen- weide.

Tussen De Groote Wielen en De Overlaet komen een aantal langzaam verkeersroutes. Naast de fietsroute tussen het bedrijvenpark en het honk- en softbalcomplex, worden er fietsroutes aangelegd ten westen en ten oosten van het voetbalcomplex die respectievelijk aansluiten op de Canadasingel en de Doorsteek. De belangrijkste fietsroute wordt aangelegd ten westen van de Vlietdijkzone. Deze route is onderdeel van de doorgaande fietsverbinding tussen het centrum van Rosmalen, De Groote Wielen en verder richting Gewande. De verbinding krijgt ongelijkvloers kruisingen met de hoofdontsluitingswegen in De Groote Wielen, het Laaghemaal en het Hooghemaal.

Alle fietsroutes sluiten rechtstreeks aan op de Annenburgweg-Bundersteeg.