direct naar inhoud van 2.7 Verkeersstructuur
Plan: De Overlaet
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002061-1501

2.7 Verkeersstructuur

Typerend voor De Overlaet is dat er opvallend veel achterkanten van woningen naar de ontsluitingswegen zijn gesitueerd. Een gegeven dat veel bij wijken die uit de jaren '70 en '80 voorkomt.

Doordat de aanliggende buurten naar binnen gericht zijn vormen de ontsluitingswegen aanzienlijke barrières binnen de wijk.

2.7.1 Belangrijkste ontsluitingswegen

De verkeersstructuur wordt bepaald door de scheiding tussen de auto en het langzaam verkeer.

De wijk wordt ontsloten met de hoofdontsluitingswegen de Rodenborchweg en de Empelseweg. Deze wegen vormen tevens de belangrijkste verbindingen met het centrum van Rosmalen, de A2 en Empel.

Door het brede profiel, de verkeersdrukte en de deels verhoogde ligging (ter plaatse van de kruising tussen met een lang-zaamverkeersroute) vormt de Rodenborchweg een barrière tussen De Overlaet-West en De Overlaet- Oost. Tevens vormt de weg aan de noordzijde van De Overlaet-West een ruimtelijke scheiding tussen de wijk en de toekomstige uitbreidingswijk de Groote Wielen.

Dit wordt nog eens versterkt door de aanwezigheid van een waterloop die parallel aan de weg loopt en het dijklichaam van de Annenburgweg.

Ook de Empelseweg vormt door de verkeersdrukte en het brede profiel een barrière tussen de wijk en het buitengebied aan de westzijde van het plangebied.

De wegen rond De Overlaet-Oost zijn buurtontsluitingswegen en zijn daarom minder druk dan de wegen rond De Overlaet- West. Hierdoor is de barrièrewerking van deze wegen minder groot.

Het historisch wegenpatroon is nog steeds herkenbaar binnen de ontsluitingsstructuur van De Overlaet. De historische verbindingswegen Striensestraat en Schoolstraat/Bruggen zorgen voor de ontsluiting van het zuidelijke gedeelte van de wijk. Bruggen sluit aan op de weg richting Kruisstraat.