Plan: | Bedrijventerreinen Empel 3e fase |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002008-1501 |
In en direct rondom het gebied zijn geen inrichtingen met risicocontouren aanwezig welke een invloed hebben op het gebied. Wel heeft de rijksweg A2, ten westen van het toekomstige bedrijventerrein, risicocontouren. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen van toepassing.
Voor het plaatsgebonden risico (PR) houdt dit in dat voor nieuwe kwetsbare bestemmingen niet binnen de 10-6contour gebouwd mag worden. Voor het groepsrisico geldt de verantwoordingsplicht, waarbij elke verandering van het groepsrisico gemotiveerd dient te worden.
Het PR geeft inzicht in de theoretische kans op overlijden van een individu als rechtstreeks gevolg van een ongewoon voorval met gevaarlijke stoffen, bij een onbeschermd en onafgebroken verblijf buiten de risicovolle activiteit (inrichting of verkeersroute). De grenswaarde van het PR is gesteld op 10-6 per jaar voor nieuwe situaties en kan worden aangeduid als een contour op de kaart. Binnen deze contour mogen geen kwetsbare bestemmingen (bijvoorbeeld woningen) worden toegevoegd en ook nieuwe beperkt kwetsbare bestemmingen (zoals bedrijven) zijn in beginsel niet toegestaan. Als het PR 10-8 per jaar is, wordt het als verwaarloosbaar beschouwd.
Het GR wordt naast de mogelijke ongevallen en bijbehorende ongevalfrequentie bepaald door de aanwezige mensen in de nabijheid van een eventueel ongeval. Bij het aangeven van representatieve aantallen personen wordt gewerkt vanuit zowel de kwetsbare als de beperkt kwetsbare bestemmingen. Met het groepsrisico wordt aangegeven hoe groot het aantal slachtoffers bij een ongeval kan zijn op basis van de aanwezige mensen. Naarmate de groep slachtoffers groter wordt, moet de kans op een dergelijk ongeval (kwadratisch) kleiner zijn. Bij het bepalen van het groepsrisico wordt getoetst aan de oriëntatiewaarde. Voor het groepsrisico geldt een verantwoordingsplicht bij een toename van het groepsrisico. Voor de onderhavige ontwikkeling is een studie gedaan naar de externe veiligheid .
Vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg
In en nabij het plangebied vindt geen transport plaats van gevaarlijke stoffen over het spoor of het water. Over de wegen die het plangebied aan de westzijde begrenzen vindt (ook in de toekomst) transport van gevaarlijke stoffen plaats. In de onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de toekomstige vervoerscijfers in 2020.
Tabel: vervoersintensiteit A2 en A59 in aantallen tankwagens per jaar, 2020 | |||
Wegvak B18 A2 knp Empel-A59 Heusden | Wegvak B60 A2 knp empel-A2 knp Hintham | Wegvak B107 A2 knp Empel-A2 knp Kerkdriel | |
LF1 brandbare vloeistof |
3337 | 2783 | 5180 |
LF2 brandbare vloestof | 8020 | 8604 | 8734 |
LT1 giftige vloeistof | 0 | 392 | 465 |
LT2 giftige vloeistof | 0 | 347 | 1003 |
GF2 brandbaar gas | 48 | 0 | 58 |
GF3 brandbaar gas | 793 | 1699 | 2307 |
GT3 giftig gas | 0 | 36 | 255 |
GT4 giftig gas | 0 | 0 | 12 |
Tabel: vervoersintensiteit A2 en A59 in aantallen tankwagens per jaar, 2020
Bron: Externe Veiligheid bedrijventerrein Empel A2 en A59, Arcadis d.d. 17 juli 2009
Uit de berekening van Arcadis (rapport Externe Veiligheid bedrijventerrein Empel A2 en A59, kenmerk 074220837:A - D01011.000194, d.d. 17 juli 2009) inzake het plaatsgebonden risico vanwege het transport van gevaarlijke stoffen over de weg, volgt dat er geen plaatsgebonden risico van 10-6 per jaar buiten de weg optreedt. Het wettelijk vereiste niveau van basisbescherming wordt hiermee geboden. Vanuit het plaatsgebonden risico is er derhalve geen belemmering voor de vaststelling van het bestemmingsplan.
Het groepsrisico neemt als gevolg van de planologische ontwikkelingen toe (was 0,008 maal de oriëntatiewaarde en wordt 0,039 maal de oriëntatiewaarde). Op basis van de berekeningen met de vervoerscijfers voor 2006 en 2020 blijkt dat zowel in de huidige situatie als de toekomstige situatie het groepsrisico ruim onder de oriëntatiewaarde ligt (factor 0,039).
Doordat het groepsrisico toeneemt dient beheersbaarheid, bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid extra aandacht te krijgen. Tevens dient beoordeeld te worden of extra maatregelen kunnen worden getroffen om het risico te verkleinen. De regionale brandweer heeft hierover advies uitgebracht (Advies Besluit externe veiligheid Bestemmingsplan “Empel Zuid” en “Rosmalense plas” door de brandweer Brabant Noord d.d. 7 september 2009). Uit het advies van de brandweer blijkt dat de planvorming rondom het gebied Empel Zuid - Rosmalense plas zorgt voor een toename van de potentiële hulpvraag bij een calamiteit op de weg. Door het verhogen van het aantal aanwezige personen, stijgt de potentiële hulpvraag. Hierdoor zal bovenregionale inzet noodzakelijk zijn.
De planvorming brengt een verhoging van het risico ter plaatse van het toekomstige bedrijventerrein met zich mee. Het is aan te bevelen een aantal maatregelen ten aanzien van zelfredzaamheid en ter verbetering van de bestrijdbaarheid te nemen. De belangrijksten zijn:
Maatregelen ter verbetering van de zelfredzaamheid
Maatregelen ter verbetering van de bestrijdbaarheid
Bovenstaande aanbevelingen worden in de verdere planvorming meegenomen.