direct naar inhoud van 3.2 Ontsluiting en parkeren
Plan: Anton van Duinkerkenstraat 2, Helvoirt
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0788.BP1100HVTADUINK2-OH01

3.2 Ontsluiting en parkeren

Ontsluiting

De woningen zijn allen aan de zuidzijde op de Anton van Duinkerkenstraat ontsloten. Hier bevindt zich de garage/berging en een overdekte oprit.

Verkeerskundige effecten

In de handreiking "Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden, vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer" (CROW, Ede, maart 2010) zijn kengetallen opgenomen met betrekking tot de verkeersaantrekkende werking van woningen binnen verschillende woonmilieutypen. Onderhavig plangebied sluit het best aan bij de kenmerken van het woonmilieutype 'centrum-dorps'. Het gemiddeld aantal motorvoertuigbewegingen per woning per werkdagetmaal bedraagt 7. De drie nieuwe woningen vervangen één reeds bestaande woning. Per saldo worden dus twee woningen toegevoegd. De toename van het aantal verkeersbewegingen voor het plan bedraagt per werkdagetmaal 14. De wegen in de omgeving van het plangebied hebben ruim voldoende capaciteit om deze geringe toename in verkeersdruk te verwerken.

Parkeren

De gemeentelijke parkeernormen zijn vastgelegd in het GVVP Haaren, d.d. 3 december 2010. Voor een woning in het dure segment geldt een parkeernorm van 2 parkeerplaatsen op eigen terrein. Dit betekent dat voor dit plan totaal 6 parkeerplaatsen nodig zijn.

Op ieder perceel is een garage met dubbele oprit voorzien. Een garage met dubbele oprit mag volgens de parkeernorm als 1,8 parkeerplaatsen worden gerekend. Beschikbaar zijn dus 3 x 1,8 = 5,4 parkeerplaatsen. Afgerond zijn dit 5 parkeerplaatsen.

Aan de oostzijde van de patiowoningen worden door de initiatiefnemer twee extra parkeerplaatsen aangelegd naast de bestaande parkeerplaatsen, zie afbeelding bouwplan in paragraaf 3.1.

De parkeerbalans is dus positief: er zijn 6 parkeerplaatsen nodig en er worden 5 + 2 = 7 parkeerplaatsen gerealiseerd.