direct naar inhoud van 2.6 Beschrijving ontwikkeling Oirschotsedijk
Plan: XI Buitengebied (Landelijk Strijp - Groen raamwerk fase 1)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80184-0301

2.6 Beschrijving ontwikkeling Oirschotsedijk

Op het perceel Oirschotsedijk 25 was in de periode van 1999 tot 2011 een asielzoekerscentrum gevestigd. Het asielzoekerscentrum is gesloten in 2011 en de gebouwen staan thans leeg. Een groot deel van de gebouwen is gesloopt.

De bebouwing die aanwezig was betrof een kazerne uit de 2e wereldoorlog. Alleen gebouw 15 zal bewaard blijven. Gebouw 15 betreft een 'Fallschirm Trockenturm' van de Duitse luchtmacht in de oorlog. Dit was een voorziening die gebruikt werd om parachutes te drogen en uit te hangen voor hergebruik, die was gecamoufleerd als kerk.

In het vigerende bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming 'Bijzondere doeleinden' en de aanduiding 'tijdelijke opvangcentrum'.

In de nieuwe situatie zal het perceel heringericht worden ten behoeve van Natuur. Daarnaast is het gebied toegankelijk voor recreanten. De natuurontwikkeling maakt onderdeel uit van het programma Landelijk Strijp.

De kwaliteit het totale programma wordt in hoge mate bepaald door groenontwikkeling met daarbij nieuwe werklandschappen en het verbeteren van de bereikbaarheid. De aard van de gebiedsontwikkeling vraagt er om dat de samenhang tussen de sleutelprojecten gewaarborgd blijft.

De natuurontwikkeling Oirschotsedijk 25 maakt onderdeel uit van het Groene Raamwerk. Het Groene Raamwerk bestaat uit ruim 20 projecten die gericht zijn op het verbeteren van recreatiemogelijkheden en ecologische verbindingszone in Landelijk Strijp. Een groot deel van Landelijk Strijp valt binnen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Bij de ontwikkeling van Landelijk Strijp vindt op enkele locaties aantasting van natuur plaats, zoals: de nieuwe aansluiting van de A2, een bosperceel in het zuidelijke en een bosperceel, de ontsluitingsweg van de clusters alsmede de HOV-verbinding tussen Acht en Eindhoven Airport en de Boulevard langs het Beatrixkanaal. Vandaar dat compensatie van natuur noodzakelijk is.

In verband met subsidies en uitvoeringsaspecten is er voor gekozen om vooruitlopend op de andere sleutelprojecten het onderdeel natuurontwikkeling Oirschotsedijk 25 alvast in procedure te brengen.

Inrichtingsplan

Voor de herinrichting van het perceel is een inrichtingsplan opgesteld. (zie onderstaande figuur). Het bestaande bosgebied wordt uitgebreid. Daarnaast worden poelen aangelegd en een padenstructuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80184-0301_0011.png"

Figuur 11: Inrichtingsplan Oirschotsedijk

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80184-0301_0012.png"

Figuur 12: inrichtingsplan doorsnede A

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80184-0301_0013.png"

Figuur 13: inrichtingsplan doorsnede B