Plan: | HOV-baan Sterrenlaan |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80109-0501 |
Het ontwerpbestemmingsplan heeft voor een periode van zes weken met ingang van donderdag 20 januari 2011 tot en met woensdag 2 maart 2011 op de gebruikelijke wijze ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is iedereen in de gelegenheid gesteld om schriftelijk of mondeling een zienswijze ten aanzien van het ontwerp bestemmingsplan kenbaar te maken.
Kennisgeving van de ter inzage legging en de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen is in de edities van de Staatscourant en het weekblad Groot Eindhoven van 19 januari 2011 gepubliceerd. Ook is kennis gegeven van de mogelijkheid om de digitale versie van het ontwerp bestemmingsplan via de gemeentelijke website www.bestemmingsplannen.eindhoven.nl en de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl te raadplegen.
Naar aanleiding van de tervisielegging zijn zienswijzen ontvangen. De zienswijzen zijn in dit hoofdstuk van commentaar voorzien. Verder zijn ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Deze zijn in hoofdstuk 9.5 opgenomen.
Indiener zienswijze | |
1. De heer W.H. Jansen, Tweelingenlaan 46 te 5632 AZ Eindhoven. Per brief van 7 januari 2011, ingekomen 17 januari 2011. De zienswijze is enkele dagen voo r de start van de officiele termijn ontvangen. Het zou onredelijk zijn de zienswijze om deze reden niet-ontvankelijk te verklaren. Daarom wordt deze gewoon inhoudelijk afgehandeld. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. Indiener van de zienswijze verwacht negatieve externe effecten van de HOV2 over de Sterrenlaan. De aanleg van de HOV2 heeft een hogere geluidsbelasting tot gevolg. 2. De aanleg van de HOV2 leidt tot een hogere emissie van schadelijke stoffen en daardoor verslechtering van de luchtkwaliteit. Verder wordt de blootstelling aan deze schadelijke stoffen hoger doordat de emissie dichterbij plaatsvindt. 3. De hogere geluidbelasting en de hogere emissie van schadelijke stoffen hebben een sterk negatief effect op het comfort van het verblijven in de tuin. 4. De hogere geluidsbelasting op de 1e en 2e verdieping zal niet worden gereduceerd door een geluidsscherm van 2,5 meter op de erfgrens. 5. De hogere geluidsbelasting op het dakterras zal niet worden gereduceerd door een geluidsscherm van 2,5 meter op de erfgrens. 6. Er ontstaat visuele hinder doordat het geluidsscherm boven de erfafscheiding uit zal steken. 7. Er ontstaat hinder doordat de tuin vanaf de wegzijde niet meer of moeilijker toegankelijk wordt. 8. Doordat de huidige noordelijke rijstroken zijn aangewezen om het wegverkeer af te wikkelen zal ook het niveau van trillingen toenemen, met name ten gevolge van het vrachtverkeer. 9. De bouwperiode zal ook de nodige hinder opleveren. 10. Het woongenot zal drastisch worden aangetast door bovenstaande negatieve effecten. 11. De woonwijk wordt minder aantrekkelijk, de verkoopbaarheid van het huis neemt af, de groep potentiele kopers zal kleiner zijn en het is zeer aannemelijk dat de tijd dat het huis te koop staat, toe zal nemen. 12. De waarde van het huis zal aanzienlijk afnemen door alle hierboven genoemde externe effecten. 13. Indiener geeft aan dat er ruimschoots alternatieven voorhanden zijn. 14. Door een maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) te maken kan een integrale afweging van de externe effecten worden gemaakt. |
1. Als gevolg van de aanleg van HOV2, inclusief geluidscherm, neemt de geluidbelasting van het pand Tweelingenlaan 46 op de begane grond en in de tuin sterk af. Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van een marginale - voor het menselijk gehoor niet waarneembare - verhoging in het peiljaar 2021 ten opzichte van de huidige situatie.
2. In de huidige situatie, noch in de toekomstige situatie, is er sprake van een knelpunt voor wat betreft toetsing aan de normen voor de luchtkwaliteit. Als gevolg van de plaatsing van een gesloten geluidscherm zal de luchtkwaliteit achter het scherm bovendien aanzienlijk verbeteren. 3. Zoals onder 1 en 2 aangegeven neemt de geluidbelasting in de tuin af. Bovendien verbetert de luchtkwaliteit in de tuin door de plaatsing van het geluidscherm. Deze conclusies volgen uit de milieuparagraaf die in hoofdstuk 4 van de toelichting van het bestemmingsplan is opgenomen en het uitgevoerde akoestisch onderzoek dat als bijlage bij de toelichting is gevoegd. 4. Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van een marginale - voor het menselijk gehoor niet waarneembare - verhoging in het peiljaar 2021 ten opzichte van de huidige situatie. Uitgaande van een aanwezige standaard geluidwering voldoen de eerste en tweede verdieping Tweelingenlaan 46 zonder aanvullende gevelmaatregelen aan de zogenaamde 43 dB toets uit de Wet geluidhinder voor bestaande woningen. Conclusie is dat de geluidsbelasting voldoet aan de geldende normen en dat het bovendien gaat om een niet voor het menselijk gehoor waarneembare verhoging. 5. Voor een effectieve afscherming van de eerste en tweede verdieping is een scherm van meer dan 4 m hoogte noodzakelijk. Zoals hierboven gesteld voldoet de ontwikkeling echter aan de geldende normen. 6. Een scherm met een hoogte van minder dan 2,5 m is onvoldoende effectief/ niet doelmatig. De nu aanwezige erfafscheiding heeft een hoogte van circa 1,8 m. Het scherm zal daar inderdaad bovenuit steken. Wij zijn echter van mening dat de visuele hinder van een scherm dat circa 70 centimeter boven de bestaande erfafscheiding uitsteekt, relatief beperkt is. Het belang van het inperken van de geluidhinder en het voordeel op de luchtkwaliteit weegt daarbij zwaarder dan de geringe visuele hinder. 7. De tuinen worden vanaf de zijde Sterrenlaan inderdaad iets moeilijker toegankelijk. De voordelen van het geluidsscherm zijn echter groter dan dergelijke nadelen. Overigens is er een gering aantal tuinen dat aan de achterzijde daadwerkelijk een deur of poort en daarmee een aansluiting op de Sterrenlaan heeft. 8. De noordelijke rijstrook wordt niet verplaatst in de richting van de woningen. Het niveau, de absolute hoogte van trillingen, zal dan ook niet toenemen. 9. De hinder tijdens de bouwperiode zal zoveel mogelijk beperkt worden. 10. In het verleden is de gemeente door bewoners langs de Sterrenlaan bij herhaling gevraagd maatregelen te treffen tegen de overlast van het wegverkeerslawaai. Gezien de hoogte van de geluidbelastingen heeft de geluidsanering van de woningen langs de Sterrenlaan geen prioriteit. Door de aanleg van HOV2 is er echter nu een mogelijkheid tegelijk de geluidsituatie aan te pakken. Zoals eerder gesteld bij de beantwoording van punt 1 en 2 neemt de geluidbelasting op de begane grond en in de tuin sterk af. Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van een marginale - voor het menselijk gehoor niet waarneembare - verhoging in het peiljaar 2021 ten opzichte van de huidige situatie. 11. Voor huurwoningen geldt dat bij hogere geluidbelastingen er sprake is van een puntenaftrek bij het bepalen van de hoogte van de huur. Bij hogere geluidbelastingen betaalt men minder huur. Bij koopwoningen bepaalt de vrije markt de hoogte van de prijs van een woning. In het algemeen geldt dat een lagere geluidbelasting, zoals na plaatsing van een scherm, juist een positief effect heeft op de waarde van een woning. Bovendien biedt het aanzicht van de erfscheidingen van de woningen aan de Sterrenlaan momenteel vanaf de Sterrenlaan een divers beeld. Met de plaatsing van een scherm zal het uiterlijk aanzien van de wijk vanaf de Sterrenlaan verbeteren. 12. Als de indiener van de zienswijze van mening is dat er sprake is van een waardedaling bestaat er de mogelijkheid om een verzoek om planschade in te dienen. Dit is echter pas mogelijk als dit bestemmingsplan onherroepelijk is. Het verzoek zal in een aparte procedure worden afgehandeld. 13. Niet duidelijk is wat de alternatieven zijn waardoor het ook niet mogelijk is op deze stelling te reageren. Van belang is dat het ontwerp voor dit tracégedeelte is tot stand gekomen middels samenspraak met omwonenden. 14. In de toelichting van het bestemmingsplan en de bijbehorende onderzoeken is uitgebreid beschreven welke afweging er aan dit ontwerp-bestemmingsplan ten grondslag heeft gelegen. Alle relevante aspecten zijn daarbij aan de orde geweest. |
Besluit | |
Geen wijzigingen in het bestemmingsplan aanbrengen. |
|
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
Geen. | |
Indiener zienswijze | |
2. De heer H.T. Beernink, Tweelingenlaan 44 te 5632 AX Eindhoven. Per brief van 15 februari 2011, ingekomen 17 februari 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. Indiener van de zienswijze verwacht negatieve externe effecten van de HOV2 over de Sterrenlaan. De aanleg van de HOV2 heeft een hogere geluidsbelasting tot gevolg. 2. De aanleg van de HOV2 leidt tot een hogere emissie van schadelijke stoffen en daardoor verslechtering van de luchtkwaliteit. Verder wordt de blootstelling aan deze schadelijke stoffen hoger doordat de emissie dichterbij plaatsvindt. 3. De hogere geluidbelasting en de hogere emissie van schadelijke stoffen hebben een sterk negatief effect op het comfort van het verblijven in de tuin. 4. Een geluidsscherm van 2,5 meter op de erfgrens is, zeker voor de bewoners in de bungalows aan de Sterrenlaan veel te hoog in verband met de korte afstand van de woonkamer tot de erfgrens. Dit leidt tot lichtverlies in tuin en woonkamer, speciaal in herfst en winter. De voorgestelde hoogte is technisch niet nodig om een verlaging van de geluidbelasting te realiseren. 5. Een betonnen "Berlijnse muur" op korte afstand van de woonkamer heeft sterk nadelige effecten op het woongenot waar nu nog een uitzicht op het groen aan de andere kant van de Sterrenlaan mogelijk is. 6. Doordat de noordelijk rijstroken zijn aangewezen om ook het vrachtverkeer af te wikkelen zal het niveau van trillingen toenemen. 7. De woonwijk zal minder aantrekkelijk worden, de verkoopbaarheid van de huizen zal afnemen, de groep potentiele kopers zal kleiner worden. 8. De waarde van het huis zal aanzienlijk afnemen door alle hierboven aangegeven effecten. 9. Het plaatsen van een geluidscherm is niet de oplossing voor het wegnemen of reduceren van genoemde effecten. Er wordt een acceptabel alternatief verwacht. |
1. Als gevolg van de aanleg van HOV2, inclusief geluidscherm, neemt de geluidbelasting van het pand Tweelingenlaan 44 op de begane grond en in de tuin sterk af. Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van een marginale - voor het menselijk gehoor niet waarneembare - verhoging in het peiljaar 2021 ten opzichte van de huidige situatie.
2. In de huidige situatie, noch in de toekomstige situatie, is er sprake van een knelpunt voor wat betreft toetsing aan de normen voor de luchtkwaliteit. Als gevolg van de plaatsing van een gesloten geluidscherm zal de luchtkwaliteit achter het scherm bovendien aanzienlijk verbeteren. 3. Zoals onder 1 en 2 aangegeven neemt de geluidbelasting in de tuin af. Bovendien verbetert de luchtkwaliteit in de tuin door de plaatsing van het geluidscherm. Deze conclusies volgen uit de milieuparagraaf die in hoofdstuk 4 van de toelichting van het bestemmingsplan is opgenomen en het uitgevoerde akoestisch onderzoek dat als bijlage bij de toelichting is gevoegd. 4. Indiener van de zienswijze woont zelf aan de Tweelingenlaan en spreekt hier over de bewoners van de bungalows in de Sterrenlaan. Een geluidsscherm van 2,5 meter is niet veel hoger dan 'standaard'-erfafscheidingen die normaliter 1,8 tot 2,0 meter hoog zijn. Het lichtverlies is door het geringe hoogteverschil van 0,7 tot 0,5 meter beperkt. In het bestemmingsplan is voor de Tweelingenlaan een maximale bouwhoogte voor het geluidscherm van 2,5 meter opgenomen. Lager is dus ook mogelijk. 5. Indiener lijkt te stellen dat de geluidwerende maatregel ter plaatse er uit ziet als een 'betonnen Berlijnse muur'. In het ontwerp-bestemmingsplan is echter niets gezegd over het materiaal en het uiterlijk van de geluidwerende maatregel. Dit zal eerst later aan de orde komen. Indiener stelt verder dat het uitzicht vanuit de woonkamer beperkt wordt. Nu is er nog uitzicht op het groen aan de andere kant van de Sterrenlaan mogelijk. Wij zijn van mening dat het uizicht nu al zeer beperkt is. Het gros van de achtertuinen aan de Tweelingenlaan is afgeschermd met schuttingen en andere erfafscheidingen. Ook is er veel groen in de achtertuinen aanwezig. Het uitzicht vanuit de woonkamer op de Sterrenlaan zal dan ook niet of nauwelijks veranderen door de geluidwerende maatregel. 6. De noordelijke rijstrook wordt niet verplaatst in de richting van de woningen. Het niveau, de absolute hoogte van trillingen, zal dan ook niet toenemen. Voor zover bekend is er in de huidige situatie geen sprake van trillingshinder. 7. Voor huurwoningen geldt dat bij hogere geluidbelastingen er sprake is van een puntenaftrek bij het bepalen van de hoogte van de huur. Bij hogere geluidbelastingen betaalt men minder huur. Bij koopwoningen bepaalt de vrije markt de hoogte van de prijs van een woning. In het algemeen geldt dat een lagere geluidbelasting, zoals na plaatsing van een scherm, juist een positief effect heeft op de waarde van een woning. Bovendien biedt het aanzicht van de erfscheidingen van de woningen aan de Sterrenlaan momenteel vanaf de Sterrenlaan een divers beeld. Met de plaatsing van een scherm zal het uiterlijk aanzien van de wijk vanaf de Sterrenlaan verbeteren. 8. Als de indiener van de zienswijze van mening is dat er sprake is van een waardedaling bestaat er de mogelijkheid om een verzoek om planschade in te dienen. Dit is echter pas mogelijk als dit bestemmingsplan onherroepelijk is. Het verzoek zal in een aparte procedure worden afgehandeld. 9. Niet duidelijk is wat een alternatief dan zou zijn waardoor het ook niet mogelijk is op deze stelling te reageren. Van belang is dat het ontwerp voor dit tracégedeelte is tot stand gekomen middels samenspraak met omwonenden. |
Besluit | |
Geen wijzigingen in het bestemmingsplan aanbrengen. |
|
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
Geen. | |
Indiener zienswijze | |
3. De heer W. Dekker, Tweelingenlaan 31, 5632 AW Eindhoven. Per brief van 28 februari 2011, ingekomen 1 maart 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. De zienswijze betreft de gevolgen voor de verkeersbelasting van de buurtontsluitingsweg Firmamentlaan.Door de belemmering om rechtsaf te slaan naar de Kosmoslaan zal de eerstvolgende mogelijkheid gebruikt worden, de Firmamentlaan. Dit bleek al in 2005 bij de proefafsluiting van de Kosmoslaan. 2. De reductie van 2 x 2 naar 2 x 1 rijstroken zal de druk vanuit Nuenen op het kruispunt Sterrenlaan-Kosmoslaan doen toenemen waardoor het effect onder 1 versterkt wordt. 3. Graag ziet de indiener van de zienswijze in het bestemmingsplan een passage over de Firmamentlaan en de gemaakte afspraken in het voortraject terug. Het gaat daarbij om de volgende afspraak: "Als tengevolge van de aanleg van de HOV2 op één rijbaan van de Sterrenlaan het gevolg is dat de verkeersdruk op de Firmamentlaan wordt vergroot, dan neemt de gemeente maatregelen om die verkeersdruk terug te brengen. Bijvoorbeeld door maatregelen op de Firmamentlaan of door maatregelen op de kruising Sterrenlaan-Firmamentlaan". 4. Indiener heeft bezwaar tegen de bewoording 'onevenredig zwaar worden belast'. Dit is onduidelijk. Hij verzoekt dit aan te passen naar '... zonder toename van de verkeersbelasting van de buurtontsluitingswegen'. Nu is al sprake van overlast ten gevolge van hard rijdend (sluip)verkeer. Een toename, ook als die evenredig is, is onacceptabel. |
1. De proefafsluting van de Kosmoslaan in 2005 is niet vergelijkbaar met de situatie die nu zal ontstaan. De huidige verkeersregelinstallaties tussen de gemeentegrens en de John F Kennedylaan worden vervangen. Op het kruispunt Sterrenlaan - John F Kenndylaan wordt een verkeersregelinstallatie toegevoegd. Als gevolg van deze maatregelen zal de doorstroming op de Sterrenlaan verbeteren ten opzichte van de huidige situatie. De afname van het aantal rijstroken vervult hierin slechts een beperkte betekenis. De verwachting is dat de route Sterrenlaan -John F Kennedylaan voor het autoverkeer aantrekkelijker wordt dan omrijden via de 'sluiproute' Firmamentlaan - Mercuriuslaan - Airbornelaan. De verkeersintensiteiten zijn de afgelopen jaren bovendien afgenomen. Basis voor dit bestemmingsplan en de HOV-baan Sterrenlaan vormen de verkeersmodellen. Deze verkeersmodellen geven een reeël beeld. 2. De reductie van 2 x 2 naar 2 x 1 rijstroken is uitgebreid onderzocht. Op basis van de ontwerpberekeningen, verkeerstellingen en verkeersmodellen is de conclusie dat de toekomstige situatie acceptabel is. 3. De volgende passage zal in de toelichting van het bestemmingsplan worden opgenomen: "Indien de verkeersintensiteit op de Firmamentlaan als gevolg van de komst van HOV2 meer toeneemt dan de autonome groei, zal de gemeente maatregelen nemen om de bovenmatige groei van het verkeer teniet te doen. De mogelijke maatregelen worden met belanghebbenden afgestemd". Hiermee wordt voldoende recht gedaan aan de gemaakte afspraken uit het voortraject. 4. De passage 'onevenredig zwaar worden belast' blijft gehandhaafd. Dit omdat de HOV-baan feitelijk los staat van de bestaande overlast waarover gesproken wordt. De HOV-baan is een ontwikkeling die belangrijk is voor de stad en de regio waardoor sprake is van een zeker algemeen maatschappelijk belang. Deze ontwikkeling mag niet leiden tot een onevenredig zware belasting van de omgeving maar kan wel leiden tot geringe wijzigingen in de verkeersbelasting. De gevraagde passage 'zonder toename van de verkeersbelasting van de buurtontsluitingswegen' zonder meer opnemen in dit bestemmingsplan is in dat kader niet wenselijk. |
Besluit | |
Wijziging in de toelichting van het bestemmingsplan aanbrengen. |
|
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
In paragraaf 3.6.1 van de toelichting wordt de volgende passage opgenomen:
"Indien de verkeersintensiteit op de Firmamentlaan als gevolg van de komst van HOV2 meer toeneemt dan de autonome groei, zal de gemeente maatregelen nemen om de bovenmatige groei van het verkeer teniet te doen. De mogelijke maatregelen worden met belanghebbenden afgestemd". |
|
Indiener zienswijze | |
4. De heer ir. B.J. Ekkelkamp, Tweelingenlaan 20, 5632 AX Eindhoven. Per brief van 25 februari 2011, ingekomen 28 februari 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. Het is lastig te reageren op het ontwerpbestemmingsplan omdat de plannen met betrekking tot de aan te leggen busbaan niet definitief en bijgesloten zijn. 2. Het HOV2-plan heeft zeer nadelige gevolgen voor de bereikbaarheid van de woonomgeving. Dit omdat het plan toegangswegen tot de wijk afsluit. Afslag Sterrenlaan richting Nuenen naar de Firmamentlaan en van de Firmamentlaan de afslag richting Nuenen. Dit bestemmingsplan maakt dit mogelijk. 3. Het flink beperken van de bereikbaarheid van de woning en het inperken van het woongenot levert waardevermindering op. Er is dan ook sprake van planschade. 4. Het plaatsen van een geluidscherm van 2,5 meter hoog tegen de erfgrens leidt tot waardevermindering. Dat er al een afscheiding staat, doet niet ter zake. Die kan verwijderd worden om het vrije uitzicht weer te verkrijgen. 5. Het inperken van het woongenot door beperking van het uitzicht en zonlichtival in de woning bij de te plaatsen geluidsmuur is niet gewenst en valt ook onder planschade. 6. De geluidsmuur ontneemt de mogelijkheid een rechtstreekse verbinding naar de Sterrenlaan te verwezenlijken. Iets wat in zijn planning staat. |
1. Het bestemmingsplan schept het juridisch-planologisch kader waarbinnen het plan/ontwerp van de busbaan moet passen. Op het moment dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ging was overigens het voorlopige ontwerp van de busbaan gereed. Dat de plannen nog niet definitief en bijgesloten waren, maakt niets uit voor het bestemmingsplan. 2. Het al dan niet afsluiten van wegen wordt niet in het bestemmingsplan geregeld. Het bestemmingsplan geeft louter en alleen een verkeersbestemming aan wegen. Het afsluiten van wegen en dergelijke wordt geregeld door het nemen van verkeersbesluiten. Tegen deze verkeersbesluiten staan aparte rechtsmiddelen open. 3. Gesteld wordt dat er sprake is van het flink beperken van de bereikbaarheid en een ingeperkt woongenot daardoor. Andersom kan gesteld worden dat de bereikbaarheid van de woning met het openbaar vervoer door dit plan juist vergroot wordt. Er komt inmmers een Hoogwaardig Openbaar Vervoer -baan met haltes in deze woonomgeving. Als de indiener van de zienswijze van mening is dat er sprake is van een waardedaling bestaat er de mogelijkheid om een verzoek om planschade in te dienen. Dit is echter pas mogelijk als dit bestemmingsplan onherroepelijk is. Het verzoek zal in een aparte procedure worden afgehandeld. 4. Wij verwijzen naar het gestelde over planschade onder 3. 5. Indiener stelt verder dat het uitzicht en de lichtinval beperkt wordt. Wij zijn van mening dat het uizicht nu al beperkt is. Het gros van de achtertuinen aan de Tweelingenlaan is afgeschermd met schuttingen en andere erfafscheidingen. Ook is er veel groen in de achtertuinen aanwezig. Het uitzicht en de lichtinval zal dan ook niet of nauwelijks veranderen door de geluidwerende maatregel. Anderzijds zal de geluidsbelasting afnemen doordat er een geluidwerende maatregel genomen wordt. Verder verwijzen wij naar het gestelde over planschade onder 3. 6. Indien bewoners voor de vaststelling van het bestemmingsplan reeds een bruikbare verbinding hebben tussen hun perceel en de openbare ruimte gelegen aan de Sterrenlaan, zal de gemeente bij de realisatie van het geluidsscherm een doorgang aanbieden. |
Besluit | |
Geen wijzigingen in het bestemmmingsplan aanbrengen. |
|
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
Geen. |
|
Indiener zienswijze | |
5. De heer R.P. Hoitsma, Firmamentlaan 27, 5632 AA Eindhoven. Per brief van 27 februari 2011, ingekomen 1 maart 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
De zienswijze is inhoudelijk hetzelfde als die van de indiener onder nr. 3. |
Voor het antwoord verwijzen wij dan ook naar het gestelde over nr. 3. |
Besluit | |
Wijziging in het bestemmingsplan aanbrengen. | |
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
In paragraaf 3.6.1 van de toelichting wordt de volgende passage opgenomen: "Indien de verkeersintensiteit op de Firmamentlaan als gevolg van de komst van HOV2 meer toeneemt dan de autonome groei, zal de gemeente maatregelen nemen om de bovenmatige groei van het verkeer teniet te doen. De mogelijke maatregelen worden met belanghebbenden afgestemd". |
|
Indiener zienswijze | |
6. Bewoners Kosmoslaan, correspondentie adres Dr. Ir. N.J.T.A. Kramer, Kosmoslaan 11, 5632 AT Eindhoven. Per brief van 1 maart 2011, ingekomen 2 maart 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. De informatie over de voorgenomen aanpassingen, tesamen met de geloofwaardige impact op de verkeerssituatie en onderkenning van het feit dat er nog onvoldoende oplossing is voor verkeersaanbod komende vanuit het noorden op de Kosmoslaan, heeft geleid tot een positief kritische houding over het ontwerp 'HOV-baan Sterrenlaan'. 2. Het is essentieel dat de genoemde maatregelen allemaal en in samenhang worden uitgevoerd. Samenvattend gaat het om: - Afsluiting van de Soeterbeekseweg. Dit is essentieel. - Herinrichting van het kruispunt en de verkeerslichten Kosmoslaan- Sterrenlaan. - Het onmogelijk maken van linksafslaand verkeer van de Firmamentlaan naar de Sterrenlaan. - Onderzoek en oplossing van vermindering van het verkeersaanbod uit het noorden op de Kosmoslaan. 3. Verder is gevraagd of: - De Kosmoslaan niet als omleidingsroute gebruikt wordt tijdens de 'ombouw' van de Sterrenlaan. - Er 6 maanden na realisatie onderzocht wordt of de aannamen m.b.t. het ontwerp kloppen en dat zo nodig aanpassingen in het ontwerp worden doorgevoerd. |
1. Deze zienswijze wordt ter kennisname aangenomen. 2. De genoemde maatregelen achter de eerste drie gedachtenstreepjes zullen worden uitgevoerd. Onderzoek en oplossing van vermindering van het verkeersaanbod uit het noorden op de Kosmoslaan is echter iets wat feitelijk los staat van de aanleg van deze HOV-baan. Er is geen verband met de HOV-baan. Om die reden is dit ook geen maatregel die nu zal worden getroffen. Overigens betreft dit allemaal zaken die niet geregeld worden in de regels en op de verbeelding van het bestemmingsplan. Er zal wel in de toelichting aandacht aan besteed worden. 3. Puntsgewijs is het antwoord: - Tijdens de bouwfase zullen er verkeersbesluiten worden genomen voor de tijdelijke omleidingsroutes. Tegen deze verkeersbesluiten kan apart bezwaar worden gemaakt. - Er zal in 'redelijkheid en billijkheid' na zes maanden onderzocht worden of de aannames kloppen. Hierbij kan men bijvoorbeeld denken aan onderzoek door middel van verkeerstellers. |
Besluit | |
Wijziging in de toelichting van het bestemmingsplan aanbrengen. |
|
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
In paragraaf 3.6.1 van de toelichting zal aandacht besteed worden aan de genoemde verkeerskundige maatregelen, te weten de afsluiting van de Soeterbeekseweg, herinrichting van het kruispunt en de verkeerslichten Kosmoslaan-Sterrenlaan en het onmogelijk maken van linksafslaand verkeer van de Firmamentlaan naar de Sterrenlaan. |
|
Indiener zienswijze | |
7. De heer ir. F. van Pelt, Canopuslaan 16, 5632 BL Eindhoven. Per brief van 26 februari 2011, ingekomen 1 maart 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. Door de geluidswal zal de geluidsspreiding veranderen. Verzocht wordt om voordat de bouw van de geluidswal start geluidsmetingen te doen. Als de geluidswal klaar is, kunnen er weer metingen worden gedaan en de resultaten worden vergeleken. Als er een geluidswal is ontworpen die later nog aangepast kan worden, zal dat behulpzaam zijn bij een tegenvallend meetresultaat. |
1. Als er nu geluidsmetingen zouden worden uitgevoerd, ontstaat geen representatief beeld van de situatie. De bestemmingsplanperiode beslaat 10 jaren en daarom dient ook een reeel beeld voor de komende 10 jaren te ontstaan. Dit beeld krijgen we niet door geluidmetingen. Vandaar dat er gebruik is gemaakt van berekeningen die zijn uitgevoerd conform de Wet geluidhinder. Deze geven een reeel beeld van de situatie de komende 10 jaren. Verder heeft deze zienswijze betrekking op het ontwerp en de uitvoering van de geluidswerende maatregel. Dit is geen aspect wat in het bestemmingsplan geregeld is. Het bestemmingsplan creeert de planologisch-juridische mogelijkheid om op een bepaalde plek een geluidswerende maatregel te treffen. Het technische ontwerp van die maatregel staat hier los van. |
Besluit | |
Geen wijzigingen in het bestemmingsplan aanbrengen. |
|
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
Geen. |
|
Indiener zienswijze | |
8. De heer M.J.M. van Kaam, Firmamentlaan 30, 5632 AB Eindhoven. Per brief van 28 februari 2011, ingekomen 1 maart 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. De zienswijze is inhoudelijk hetzelfde als die van de indiener onder nr. 3. |
1. Voor het antwoord verwijzen wij dan ook naar het gestelde over nr. 3. |
Besluit | |
Wijziging in het bestemmingsplan aanbrengen. |
|
Wijzigingen in het bestemmingsplan | |
In paragraaf 3.6.1 van de toelichting wordt de volgende passage opgenomen: "Indien de verkeersintensiteit op de Firmamentlaan als gevolg van de komst van HOV2 meer toeneemt dan de autonome groei, zal de gemeente maatregelen nemen om de bovenmatige groei van het verkeer teniet te doen. De mogelijke maatregelen worden met belanghebbenden afgestemd". |
|
Indiener zienswijze | |
9. De heer P.J.H. van Schalkwijk, Firmamentlaan 26, 5632 AB Eindhoven. Per brief van 2 maart 2011, ingekomen 2 maart 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. Het ontwerpbestemmingsplan voorziet niet in een adequate verkeersbelemmering om, komend vanuit Nuenen, rechtsaf te slaan in de Firmamentlaan terwijl dit bij de andere twee kruispunten, Kosmoslaan en Mercuriuslaan, wel het geval is. In het verleden is gebleken dat een beperking in de doorstroming bij de Kosmoslaan negatieve gevolgen heeft voor de verkeersintensiteit op de Firmamentlaan en Poolsterlaan. 2. Indiener spreekt zijn verbazing uit dat er in het ontwerpbestemmingsplan geen rekening is gehouden met een toename van het autoverkeer in de periode 2010 - 2015. De verkeersintensiteit neemt nog steeds toe en dat zal op deze route zeker het geval zijn in verband met bouwplannen in Nuenen. |
1. Het al dan niet afsluiten van wegen wordt niet in het bestemmingsplan geregeld. Het bestemmingsplan geeft louter en alleen een verkeersbestemming aan wegen. Het afsluiten van wegen en dergelijke wordt geregeld door het nemen van verkeersbesluiten. Tegen deze verkeersbesluiten staan aparte rechtsmiddelen open. 2. Uit onze gegevens blijkt dat er de laatste jaren zelfs een afname van het verkeer heeft plaatsgevonden op deze locatie. Zoals aangegeven is de verwachting dat er na uitvoering van dit project een aanvaardbare situatie zal ontstaan. Op basis van de ontwerpberekeningen, verkeerstellingen en verkeersmodellen is de conclusie dat de situatie acceptabel is. In die verkeersmodellen zijn alle relevante verplaatsingen en factoren, inclusief de bouw van Nuenen-West, meegenomen. |
Besluit | |
Geen wijzigingen in het bestemmingsplan aanbrengen. | |
Wijziging in het bestemmingsplan | |
Geen. | |
Indiener zienswijze | |
10. Fam. M.S. van Staalduine, Tweelingenlaan 26, 5632 AX Eindhoven.Per brief van 24 februari 2011, ingekomen 1 maart 2011. |
|
Samenvatting zienswijze | Antwoord |
1. Toenemende geluidsoverlast in en rond het huis (begane grond en 1e verdieping). 2. De afrit vanuit Eindhoven naar de Firmamentlaan is niet meer toegankelijk. 3. Een geluidsmuur van 2,5 meter hoogte beperkt uitzicht en zon. 4. Door het plaatsen van de geluidsmuur moeten de bomen worden verwijderd. Dit zal resulteren in minder privacy en meer geluid in en om het huis. 5. De uitlaatgassen zullen toenemen in en om het huis. 6. Plan was een deur te maken in de achterschutting. Dat wordt nu belet ondanks recht van overpad naar de stoep. 7. Waardevermindering van het huis in verband met slechtere bereikbaarheid, hoge geluidswal en grote verkeersader dichter achter het huis. 8. Trillingen in de tuin en in het huis door voorbij rijdend vekeer (al dan niet afremmend of optrekkend bij het stoplicht wat direct achter het huis zou worden gesitueerd.) |
1. Als gevolg van de aanleg van HOV2, inclusief geluidscherm, neemt de geluidbelasting op de begane grond en in de tuin sterk af. Op de eerste en tweede verdieping is er sprake van een marginale - voor het menselijk gehoor niet waarneembare - verhoging in het peiljaar 2021 ten opzichte van de huidige situatie. 2. In het belang van de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid is de linksafbeweging na herinrichting van de Sterrenlaan voor gemotoriseerd verkeer niet meer mogelijk. De bereikbaarheid van de achterliggende wijken wordt voldoende gewaarborgd door de overige ontsluitende wegen op de Sterrenlaan, te weten Kosmoslaan en Mercuriuslaan. 3. Het uitzicht zal door de geluidwerende maatregel enigszins beperkt worden. Het uizicht is echter nu ook al zeer beperkt. Het gros van de achtertuinen aan de Tweelingenlaan is afgeschermd met schuttingen en andere erfafscheidingen. Ook is er veel groen in de achtertuinen aanwezig. Wat betreft de lichtinval en zon zal er ook sprake zijn van een geringe beperking. De hoogte van 2,5 meter is echter niet van dien aard dat dit tot een onaanvaardbare beperking leidt. 4. Hoe de geluidswerende maatregel er precies uit komt te zien, zal nog uitgewerkt worden. In dit bestemmmingsplan is alleen geregeld waar deze komt te staan en wat de maximale hoogte is. Vanwege het voorgaande is nu ook nog niet te zeggen of en welke bomen gekapt zullen moeten worden. 5. De uitlaatgassen zullen in en om het huis niet toenemen. In de huidige situatie, noch in de toekomstige situatie, is er sprake van een knelpunt voor wat betreft toetsing aan de normen voor de luchtkwaliteit. Als gevolg van de plaatsing van een gesloten geluidscherm zal de luchtkwaliteit achter het scherm bovendien aanzienlijk verbeteren. 6. Indien bewoners voor de vaststelling van het bestemmingsplan reeds een bruikbare verbinding hebben tussen hun perceel en de openbare ruimte gelegen aan de Sterrenlaan, zal de gemeente bij de realisatie van het geluidsscherm een doorgang aanbieden. 7. Als de indiener van de zienswijze van mening is dat er sprake is van een waardedaling bestaat er de mogelijkheid om een verzoek om planschade in te dienen. Dit is echter pas mogelijk als dit bestemmingsplan onherroepelijk is. Het verzoek zal in een aparte procedure worden afgehandeld. Overigens wordt de bereikbaarheid met het openbaar vervoer beter, beperkt de geluidwerende maatregel het geluid en blijft de verkeersader vierbaans. Dezelfde aspecten die als negatief benoemd worden, hebben ook positieve kanten. 8. De noordelijke rijstrook wordt niet verplaatst in de richting van de woningen. Het niveau, de absolute hoogte van trillingen, zal dan ook niet toenemen. Voor zover bekend is er in de huidige situatie geen sprake van trillingshinder. In zijn algemeenheid is bij een goed gefundeerde weg met een glad wegdek geen sprake van trillingshinder, ook niet bij stoplichten. |
Besluit | |
Geen wijzigingen in het bestemmingsplan aanbrengen. | |
Wijziging in het bestemmingsplan | |
Geen. | |