Plan: | HOV-baan Sterrenlaan |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80109-0501 |
De huidige structuur van het autoverkeer voor de Sterrenlaan en Churchilllaan bestaat globaal uit 2 x 2 rijstroken. Om de ruimtelijke inrichting zo efficiënt mogelijk vorm te geven met zo veel mogelijk behoud voor de overige ruimtelijke aspecten wordt de autostructuur gewijzigd in 2 x 1 rijstroken. Deze reductie betekent concreet dat de zuidelijke rijbaan, waarop nu het autoverkeer zich in oostelijke richting verplaatst, in de toekomst dienst doet als busbaan in twee richtingen voor het hoogwaardig openbaar vervoer.
Het autoverkeer wordt verplaatst naar de noordelijke rijbaan.
Feitelijk betekent deze ingreep een verlies aan autocapaciteit ten faveure van het openbaar vervoer. Van belang is evenwel dat de doorstroming van het autoverkeer ook in de toekomst op een acceptabele wijze kan blijven plaatsvinden. In deze pararaaf is de onderbouwing beschreven die ten grondslag ligt aan de gemaakte keuzes en de daartoe strekkende waarborgen.
Als uitgangspunt voor de verkeerskundige onderbouwing is het bestaande statisch verkeersmodel gebruikt van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE).
Op dinsdag 12 oktober 2010 zijn op het traject Sterrenlaan - Churchilllaan en Montgomerylaan op kruispuntniveau verkeerstellingen gehouden in zowel de ochtend - als de avondspits. Voor de dinsdag is gekozen omdat deze bekend staat als drukste dag en dus als maatgevend kan worden aangenomen. Vervolgens zijn die gegevens gebruikt om een doorrekening te maken voor het planjaar 2015 waarbij onder andere de ontwikkeling van de nog te bouwen woonwijk Nuenen-West als sociaal economische ontwikkeling is meegenomen.
Voor de jaren 2010 tot en met 2015 is geen groei in het verkeersmodel verwerkt. De motivatie hiervan is te vinden in het feit dat de verkeersintensiteiten tussen 2005 en 2010 een lichte daling laten zien. De verwachting is dat de groei van het autoverkeer niet zal toenemen op de Sterrenlaan en de Churchilllaan mede door de reductie van het aantal rijstroken.
De verkeersintensiteiten zijn samen met de gegevens uit het SRE-model en de sociaal economische gegevens geïntegreerd in een dynamisch mesoscopisch model (Dynasmart).
De conclusie van deze doorrekening levert een acceptabel verkeersbeeld. Daarbij is sprake van een in voldoende mate doorstroming van het autoverkeer zonder dat de buurtontsluitingswegen onevenredig zwaar worden belast.
Naar aanleiding van ingekomen zienswijzen worden de volgende passages aan deze paragraaf toegevoegd:
"Indien de verkeersintensiteit op de Firmamentlaan als gevolg van de komst van HOV2 meer toeneemt dan de autonome groei, zal de gemeente maatregelen nemen om de bovenmatige groei van het verkeer teniet te doen. De mogelijke maatregelen worden met belanghebbenden afgestemd".
"Het is essentieel dat de onderstaande maatregelen allemaal en in samenhang worden uitgevoerd. Samenvattend gaat het om:
- Afsluiting van de Soeterbeekseweg. Dit is essentieel.
- Herinrichting van het kruispunt en de verkeerslichten Kosmoslaan- Sterrenlaan.
- Het onmogelijk maken van linksafslaand verkeer van de Firmamentlaan naar de Sterrenlaan.
Deze maatregelen zullen worden uitgevoerd".
Als gevolg van de herinrichting van de Sterrenlaan en de Churchilllaan zal de fietsstructuur licht wijzigen. Op een aantal plaatsen kan, in tegenstelling tot de huidige situatie, straks in twee zijden gefietst worden.
Als gevolg van de herinrichting van de Sterrenlaan en de Churchilllaan vindt geen wijziging plaats op het gebeid van parkeren en het parkeerbeleid.