direct naar inhoud van 6.2 Geluid
Plan: TU-e Science Park
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80060-0501

6.2 Geluid

Het onderzoekbureau Level Acoustics heeft op 21 april 2010 het onderzoek naar het weg- en railverkeerslawaai rond de TU/e vastgesteld. De conclusies ten aanzien van de akoestiek zijn hierna weergegeven. Als uitgangspunt voor dit akoestisch onderzoek is de onderstaande ‘zone-verdeling’ gebruikt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80060-0501_0019.png"

Universiteitsterrein verdeeld in zones.

6.2.1 Onderwijsgebouwen

In het onderzoek naar het weg- en railverkeerlawaai ter plaatse van de beoogde zones ‘onderwijsgebouwen’ is ervan uitgegaan dat de onderwijsgebouwen alleen in de dagperiode in gebruik zijn. Bij de bepaling van de geluidbelasting is dan ook alleen de dagperiode meegenomen en is de geluidbelasting uitgedrukt in de grootheid Ldag. Op basis hiervan kan het volgende geconcludeerd worden:

  • De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer wordt ter plaatse van de zones noord 1, noord 2, oost, zuid en midden 2 zoals aangegeven in onderstaande tabel, overschreden. Ter plaatse van de middenzone 1 wordt de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer niet overschreden. Voor de zones noord 1, noord 2, oost, zuid en midden 2 dienen hogere waarden te worden aangevraagd. De maximale geluidbelasting in de zones noord 1, noord 2, zuid en midden 2 bedragen respectievelijk 63 dB, 59 dB, 58 dB en 49 dB. De maximaal te verlenen ontheffingswaarde van 63 dB wordt in deze zones niet overschreden. De maximale geluidbelasting in de oostzone bedraagt 63 dB, met uitzondering van een héél klein oppervlak waar de 63 dB contour overschreden wordt. Geadviseerd wordt met de grens van de oostzone binnen de 63 dB contour te blijven zodat de maximaal te verlenen ontheffingswaarde niet wordt overschreden en hogere grenswaarden kunnen worden aangevraagd.
  • De voorkeursgrenswaarde voor railverkeer wordt alleen overschreden op 8 en 20 meter hoogte. Op 8 m hoogte vindt een overschrijding plaats in de zones zuid en oost met respectievelijk 3,5 dB en 0,5 dB. Op 20 m hoogte vindt een overschrijding plaats in de zones zuid, midden 2 en oost met respectievelijk 6,5 dB, 1,5 dB en 2,0 dB. De maximaal te verlenen ontheffingswaarde van 68 dB wordt niet overschreden. Er dienen hogere waarden te worden aangevraagd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80060-0501_0020.png"

Overzicht van de zones waar een overschrijding plaatsvindt van de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer.

Op de grens van de zone zuid en oost is de gecumuleerde geluidsbelasting op vier rekenpunten bepaald op 2, 8 en 20 m hoogte. De maximaal gecumuleerde geluidsbelasting treedt op op rekenpunt R2 op een hoogte van 20 meter en bedraagt 63 dB en blijft ruim onder de maximaal te verlenen ontheffingswaarde van 68 dB. De gecumuleerde geluidsbelasting geeft hiermee geen aanleiding tot het niet verlenen van hogere waarden.

6.2.2 Wonen

Tevens is onderzoek weg- en railverkeerslawaai verricht vanwege de beoogde nieuwbouw van (studenten)woningen gelegen op het campus terrein van TU/e. Vanwege de onduidelijkheid met betrekking tot de precieze hoogte en locatie is bij de modellering een worst case situatie (met het hoogste bouwvolume) aangehouden.

De voorkeursgrenswaarden voor zowel wegverkeer als voor railverkeer worden niet overschreden ter plaatse van de (studenten)woningen. De hoogste geluidsbelasting vanwege wegverkeer treedt op aan de noordkant van het gebouw en is afkomstig van de Onze Lieve Vrouwestraat en bedraagt 48 dB inclusief een aftrek van 2 dB. Voor railverkeer treedt de hoogste geluidsbelasting op aan de zuidkant van het gebouw en bedraagt 55 dB (inclusief 1,5 dB toeslag).

Het in kaart brengen van de gecumuleerde geluidsbelasting (vanwege alle bronnen) wordt niet noodzakelijk geacht aangezien de voorkeursgrenswaarden voor zowel weg- als railverkeer niet worden overschreden.

Mogelijk kunnen de (studenten)woningen extra afgeschermd worden door op de locatie aanwezige bebouwing die niet gesloopt gaat worden. Hier is vooralsnog geen rekening mee gehouden bij de modellering.