direct naar inhoud van 3.4 Verkeer
Plan: De Bergen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80037-0501

3.4 Verkeer

In het kader van Duurzaam veilig heeft het gemeentebestuur de wegencategorisering vastgesteld en daarmee impliciet de verblijfsgebieden. De wegen met een verkeersfunctie, de zogenaamde gebiedsontsluitingswegen, zijn primair bedoeld boor de afwikkeling van het verkeer en moeten daarop als zodanig worden ingericht. Alle overige wegen zijn onderdeel van het verblijfsgebied ook wel de erftoegangswegen of 30km/uur-zones. De afwikkeling van het autoverkeer, uitvalroutes van hulpdiensten, openbaar vervoer routes en stedelijke fietsroutes leggen beperkingen op aan het inrichten tot verblijfsgebied. Met uitzondering van de Vonderweg, Maurits-, Eden-, Hoogstraat en de Grote Berg behoren de wegen in het plangebied tot de 30km/uur-zones. De Bergen wordt aan de oost- en westzijde begrensd door relatief drukke hoofdwegen. Door de verkeersdruk wordt de oversteekbaarheid hiervan beperkt. Binnen de Bergen is er een redelijk fijnmazig wegenpatroon met de Grote Berg als belangrijkste verkeersroute.

parkeren

De bereikbaarheid van bestemmingen binnen de Bergen kent op dit moment geen bijzondere problemen. Naast het parkeren in Grote Berg, Kleine Berg en op het Wilhelminaplein is de publieke (betaalde) parkeergelegenheid binnen De Bergen vooral gesitueerd in het zuidelijk deel. Deze voorzieningen worden vooral op zaterdag en koopavond goed gebruikt. Het noordelijk gebied is een parkeergebied exclusief voor vergunninghouders. De parkeerdruk in dit gebied is 's nachts en zaterdags hoog.

Over het algemeen genomen is de totale parkeercapaciteit voldoende. Wel is het zo dat op straatniveau (o.a. Kleine, Grote Berg en Bergstraat) de parkeerdruk op momenten (zeer) hoog kan zijn. In het totale gebied is een grote verscheidenheid en versnippering van particulier parkeren aanwezig.

Vanwege de hoge parkeerdruk is het noordelijk deel van de Bergen aangewezen als parkeervergunninghoudersgebied. Dit betekent dat het parkeren op de openbare weg in hoofdzaak voor bewoners en hun bezoekers beschikbaar is. De parkeerdruk is daarmee gereguleerd. De Bergen heeft hiermee een uitzonderingspositie in de stad, want er zijn maar drie gebieden aangewezen als parkeervergunninghoudersgebied. De parkeerdruk in het vergunninghoudersgebied heeft zijn grenzen nagenoeg bereikt.

Verdere intensivering van de woonfunctie mag niet leiden tot verhoging van de parkeerdruk, er worden daarom niet meer parkeervergunningen verstrekt voor het openbaar gebied (bijvoorbeeld bij woningsplitsing), men kan wel op een wachtlijst geplaatst worden. Parkeren op eigen terrein is mogelijk, maar het toegankelijk maken van het achterterrein mag niet onevenredig ten koste gaan van de beschikbare parkeerplaatsen in het openbaar gebied. Er is nauwelijks ruimte om geclusterde parkeervoorzieningen toe te voegen aan de Bergen, behalve dan wellicht bij de ontwikkeling van het Fensterrein, het Luciferterrein en het Wilhelminaplein. De mogelijkheid tot aanvulling van bewonersparkeren, het vervangen van de capaciteit op terrein Fens en de algehele verbetering van de (versnipperde) parkeergelegenheid in het gebied zijn daarom deel van de ontwerp- en onderzoeksvraag voor herontwikkeling van deze locaties.

Indien de omvang of de bestemming van een gebouw aanleiding geeft tot een te verwachten behoefte aan ruimte voor het parkeren voor gemotoriseerd verkeer dient daarin te worden voorzien. Om de parkeerbehoefte te kunnen bepalen heeft het college parkeernormen en uitvoeringsregels bij de parkeernormen vastgesteld. Op basis hiervan kan worden vastgesteld wat de parkeerbehoefte is in een concrete situatie en welke parkeereis er kan worden. Tot nu te is het zo dat de parkeereis slechts kan worden toegepast op bouwvergunningsplichtige activiteiten. De bouwverordening waarin de parkeereis is opgenomen vormt immers een toetsingskader voor het beoordelen van aanvragen om bouwvergunning. In de (nabije) toekomst zal deze bepaling van de bouwverordening komen te vervallen. Met het oog daarop zijn in dit bestemmingsplan regels opgenomen om een parkeereis te kunnen stellen. De parkeereis is niet uitsluitend beperkt tot bouwactiviteiten doch strekt ook tot gebruik c.q. gebruikswijzigingen. De Parkeernormen en de Uitvoeringsregels bij parkeernormen zijn als bijlage bij de regels gevoegd.

Fietsverkeer

De Bergen wordt doorkruist door een tweetal belangrijke fietsroutes in de stad, via zowel Kleine als Grote Berg. Deze laatste is de belangrijkste. Ook de randwegen Keizersgracht, Wal, Willemstraat, Mauritsstraat en Edenstraat zijn belangrijke fietsroutes.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80037-0501_0022.png"

De doorgankelijkheid voor fietsers en voetgangers moet gewaarborgd blijven. Dit pleit voor handhaving van de categorisering van fietsroutes. Op het vlak van verkeersveiligheid geldt in het gebied een groter risico voor fietsers. De risicopunten zijn vooral de kruisingen en aansluitingen met de omsluitende verkeerswegen.

Openbaar vervoer

De ontsluiting met openbaar (bus) vervoer van de Bergen is goed. De belangrijkste bushalten liggen op de Grote Berg en de Keizersgracht, met in 2006 respectievelijk 52.000 en 130.000 in- en uitstappers per jaar. De busroute via de Grote Berg is en blijft van wezenlijk belang voor de directe bereikbaarheid van de binnenstad met het openbaar vervoer. De haltevoorziening op de Grote Berg is daarnaast een belangrijk bronpunt voor de Bergen. Dit pleit voor handhaving van de routing en positionering van halteplaatsen voor het openbaar vervoer.

Verbetering van de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer van zowel de westtangent als de binnenring is aan de orde. Op de binnenring geldt dit specifiek voor de drie oversteekpunten die aansluiting geven op circuits in de binnenstad (Vrijstraat, Hooghuisstraat, Kerkstraat).

Aan de westzijde vraagt de complexe verkeersituatie Mauritsstraat-Hoogstraat-W. de Zwijgerstraat-Meckelenburgstraat om verbetering. Nader onderzoek moet uitwijzen of en hoe de verkeerssituatie hier eenvoudiger kan, met behoud van een goede verkeersafwikkeling en verbetering van de oversteekbaarheid en de omgevingskwaliteit. Onder andere kan bezien worden hoe het 'pootje' van de W. de Zwijgerstraat kan worden ontlast opdat het bouwblok Mauritsstraat-Hoogsstraat-W. de Zwijgerstraat minder geïsoleerd komt te liggen. In relatie hiermee kan de mogelijkheid en effectiviteit van eenrichtingsverkeer en 3o km / uur regime op de Grote Berg worden onderzocht, behoud van het busvervoer over de Grote Berg is daarbij uitgangspunt.

Op de Kleine Berg vindt de bevoorrading plaats aan de voorzijde. Dit levert problemen op voor het verblijfsklimaat, met name in de middaguren. Voor de Kleine Berg is de invoering van venstertijden een mogelijkheid om het bevoorraden meer te reguleren en overlast in de middaguren te minimaliseren. Gedacht kan worden aan venstertijden tussen 9.00 en 14.00 uur, zodat de bevoorrading niet samenvalt met de ochtendspits. De bepaling van de exacte tijden dient afgestemd te worden met de afspraken over venstertijden in de rest van de (binnen)stad