direct naar inhoud van 4.3 Geluid
Plan: Blixembosch Noordoost
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80027-0501

4.3 Geluid

4.3.1 Inleiding

De normstelling voor geluid is met name geregeld in de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet en de daarop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur. Het betreft normen voor weg- en railverkeerslawaai, industrielawaai en vliegverkeerslawaai. Er wordt uitgegaan van voorkeursgrenswaarden, waarvan met ontheffing tot een bepaalde maximale hoogte mag worden afgeweken. Voor vliegverkeerslawaai zijn Ke-contouren te onderscheiden die gerespecteerd dienen te worden.

4.3.2 Wegverkeer

Langs elke weg bevindt zich een geluidszone. Een geluidszone is in feite een (geluids)onderzoeksgebied aan weerskanten van de weg. Gedeelten van het plangebied zijn gelegen binnen deze geluidzones van de Kennedylaan en de A58. Bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op gronden, gelegen binnen een dergelijke geluidszone, zullen de waarden van de Wet geluidhinder (Wgh) in acht genomen dienen te worden voor zover er in deze zone geluidsgevoelige functies aanwezig zijn of worden voorzien.

De geluidsbelasting vanwege een weg mag in eerste instantie de in de Wgh genoemde voorkeursgrenswaarde niet overschrijden. Indien de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde dan kan burgemeester en wethouders worden verzocht ontheffing te verlenen, echter nooit hoger dan de maximale ontheffingswaarde. Daarbij moeten maatregelen
gericht op het terugbrengen van de geluidsbelasting tot de voorkeursgrenswaarde overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiele aard ontmoeten. Het college van b&w heeft uitgesproken dat in het plangebied dient te worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48dB en dat geen ontheffing voor een hogere waarde zal worden verleend.

Akoestisch onderzoek plangebied

In opdracht van de Gemeente Eindhoven is door de SRE Milieudienst een akoestisch onderzoek (september 2009) verricht voor het project Blixembosch NO in Eindhoven. Het plan voorziet in een nieuwbouw van woningen aansluitend op een bestaande wijk.

Het doel van het akoestisch onderzoek is het vaststellen van de geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai ter plaatse van de nieuwbouw met toepassing van een geluidscherm en wal. De wal is gelegen ten noorden en oosten van de nieuwbouwwijk. De wal heeft ten noorden en noord-oosten van de nieuwbouwwijk een hoogte van 13,0 meter en ten oosten een hoogte van 7,0 meter. Het geluidscherm heeft een hoogte van 2,0 meter ter plaatse van de wal van 13,0 meter hoogte en een hoogte van 1,0 meter ter plaatse van de wal van 7,0 meter hoogte.

Om te kunnen voldoen aan de voorkeursgrenswaarde op waarneempunt 53, gelegen in deelgebied 'De Velden', uit het akoestisch onderzoek is over een lengte van 200 m een schermhoogte van 1,5 m noodzakelijk. In plaats hiervan is het ook mogelijk dat de woningen ter plaatse van dat punt met een 'dove' gevel zullen worden uitgevoerd. Nader akoestisch onderzoek zal in een later stadium dienen uit te wijzen welk van de beide alternatieven het meest passend is. Mocht gewerkt worden met 'dove' gevels dan zal gelet op de huidige inzichten een schermhoogte van 1m ter plaatse voldoende.

De waarden worden getoetst aan de grenswaarden zoals gesteld in de Wet geluidhinder. De berekeningen zijn uitgevoerd conform Standaard Rekenmethode II, zoals die staat vermeld in bijlage 3 van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006, van 21 december 2006.

Het plangebied is gelegen in de zones van de A50, de A58, de John F. Kennedylaan, de 'verbindingsweg' en een stadsontsluitingsweg ten zuiden van het plan. Alle overige in en nabij het plangebied gelegen wegen zijn niet zoneringsplichtige 30 kilometer per uur wegen. Deze zijn buiten beschouwing gelaten.

Wettelijk kader

De berekende geluidbelastingen per weg worden getoetst aan de voorkeursgrenswaarde zoals gesteld in de Wet geluidhinder voor nieuw te bouwen geluidsgevoelige gebouwen in stedelijk gebied, zijnde 48 dB (etmaalwaarde). De berekende geluidbelastingen per weg worden eveneens getoetst aan de maximale waarde met ontheffing zoals gesteld in de Wet geluidhinder voor nieuw te bouwen geluidsgevoelige gebouwen in stedelijk gebied, zijnde 63 dB (etmaalwaarde) bij nieuwbouw. Indien de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden dient voor het betreffende gebouw een zogenaamde Hogere Waarde te worden vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven. Voor onderhavig bestemmingsplan zal geen hogere waarden worden verleend. Dat brengt een extra inspanning met zich mee omdat voldaan dient te worden aan de voorkeursgrenswaarde. Dat kan bijvoorbeeld door de realisatie van geluidarme gevels (zonder te openen delen). Het voordeel van deze inspanning is een lager geluidniveau in de te bouwen woningen.

Daarnaast dient voor woningen, in de bouwvergunningsfase te worden nagegaan of het geluidniveau in de woning niet meer bedraagt dan 33 dB (etmaalwaarde).

4.3.3 Railverkeer

Het plangebied is niet gelegen in de zone van een spoorweg.

4.3.4 Industrielawaai

Het plangebied is momenteel deels gelegen in de zone vanwege het bedrijventerrein Ekkersrijt. Met de Gemeente Son en Breugel zijn afspraken gemaakt over de aanpassing van deze zone. Momenteel is een bestemmingsplan voor het aangrenzende gebied in deze gemeente in voorbereiding. In het ontwerpbestemmingsplan 'loopt' de zone nog over het woongebied. In het voorliggende plan is deze zone dan ook overgenomen. Aangezien de geluidwal met geluidscherm een totale hoogte van 15 m krijgt zal de geluidbelasting in het woongebied de 50 dB(A) niet bereiken zonder enorme overschrijdingen op de zone buiten het plangebied. De geluidbelasting in het onderhavige plangebied zal dus feitelijk lager gelegen zijn.

Voor de vaststelling van het bestemmingsplan zal de zonegrens in overleg met Son en Breughel kunnen worden verplaatst vlak achter de te bouwen geluidschermen.

4.3.5 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (05-08-2009, zaaknummer 200807167/1/H3) is het aanwijzingsbesluit komen te vervallen. De 35-KE contour is met de uitspraak de rechtsgeldige contour waaraan dient te worden getoetst. Het plangebied is niet gelegen binnen de 35 KE-contour van het luchthaventerrein Eindhoven Airport.