direct naar inhoud van 3.5 Verkeer en parkeren
Plan: Blixembosch Noordoost
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80027-0501

3.5 Verkeer en parkeren

Verkeersproductie

Voor Blixembosch Noordoost wordt verwacht dat 6 autoverplaatsingen per etmaal plaatsvinden. Dit betekent dat de nieuw woonwijk zorgt voor 2.700 autoverplaatsingen per dag. Deze productie kan via het bestaande wegennet ontsloten worden. Bij de opzet en realisatie van de plannen voor Blixembosch is daarin voorzien. Aangesloten wordt op de Opera nabij de basisschool 'De Vuurvlinder' en op de Duke Ellingtonlaan.

De 2.700 autoverplaatsingen per etmaal, worden als volgt verdeeld:

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80027-0501_0018.gif"

Bron: Addendum rapport 'Verkeersstudie Blixembosch, Noord-Oost, Versie 1.0

De totale intensiteit op de Opera zal circa 2.400 mvt/etm gaan bedragen. De intensiteit op Sprookjesbosch (bij de aansluiting met de Tempellaan) circa 9.000 mvt/etm en de intensiteit op de Shakespearlaan (bij de aansluiting met de Tempellaan) circa 6.800 mvt/etm.

Vanwege de te verwachte verkeersbelasting in de bestaande wijk is gekozen om een extra rechtstreekse ontsluiting aan te leggen op de Tempellaan. Deze ontsluiting vormt dan de hoofdontsluiting van Blixembosch Noordoost. Van alle onderzochte varianten leidt een extra verkeersontsluiting parallel aan de Esperheide tot de geringste verkeerstoename op Opera-Sprookjesbosch. De verkeerstoename blijft dan beperkt tot 400 auto's per etmaal (6%).

Het exacte tracé van deze weg is echter nog niet bekend, zodat in het bestemmingsplan daarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen. Het aanleggen van een extra ontsluitingsweg kan de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de wijk ten goede komen.

Daarnaast wordt het gebied aangesloten op de auto-ontsluiting van bestaand Blixembosch namelijk op de Opera nabij de basisschool 'De Vuurvlinder' en op de Duke Ellingtonlaan. Beide zijn ondergeschikte ontsluitingen van Blixembosch Noordoost.

Verkeersveiligheid De Vuurvlinder en De Bloemenkinderen

Bij de realisatie van de basisschool 'De Vuurvlinder' en buitenschoolse opvang & kinderopvang 'De Bloemenkinderen' is onderzoek uitgevoerd naar de verkeersveiligheid rond de school. Zo is door 'SOAB, adviseurs voor woning en leefomgeving' uit Breda een plan opgesteld genaamd 'Veilig naar de Vuurvlinder, Verkeersveiligheidsplan voor de nieuwe schoollocatie' (december 2007). Hierin is ook de toekomstige uitbreiding van de Wijk Blixembosch Noordoost meegenomen. Op basis hiervan is er voor gekozen om ook een gedeelte van de nieuwe ontsluiting (vanuit de school gezien naar het noorden) en de kruising met de Esperheide op te nemen in de schoolzone. Er is een werkgroep geformuleerd met daarin het Leefbaarheidsteam Blixembosch, Veiligverkeer Nederland, de politie, een ouder en de school zelf.


Bij het opstellen van het uitvoeringsplan is niet alleen uitgegaan van infrastructurele maatregelen maar ook maatregelen op het gebied van educatie, informatie, handhaving, bewuste mobiliteit en ruimtelijke ordening.


Om een beeld te kunnen vormen van de in de wijk gebruikte schoolroutes en de te verwachten samenstelling van het verkeer is op De Vuurvlinder samen met de kinderen een verkeersonderzoek uitgevoerd. Op basis van de onderzoeksresultaten en groeiprognoses voor de nieuwe schoollocatie zijn de uitgangspunten voor het ontwerp van de nieuwe schoolomgeving bepaald en zijn maatregelen geformuleerd.


Aanvullend heeft SOAB ook de notitie 'Advies oversteekbaarheid en maatregelen Opera/ Sprookjesbosch (dd. 11 juli 2007) opgesteld.


Het verkeersveiligheidsplan is uitgevoerd en de school en de directe omgeving daarvan zijn dan ook conform de adviezen uitgevoerd. Zo is de weg anders vormgegeven door middel van blauwe cirkels op het wegdek en uitgevoerd met een vrij liggend fietspad en verkeersdrempels. Aangezien de schoolzone in een 30-zone ligt zijn er borden geplaatst die de automobilisten adviseren 15 km per uur te rijden.


Parkeren

Blixembosch Noordoost ligt ver van het centrum en van winkelcentrum Woensel en wordt een wijk met grondgebonden woningen. Bovendien ligt de wijk vlakbij alle rijkswegen vanuit Eindhoven naar het noorden en het westen. Fietsafstanden zijn relatief groot en in overleg met het SRE wordt de huidige busvoorziening afgestemd op het vervoersaanbod. De verwachting is dan ook dat het autobezit in de wijk hoog zal zijn. Er zal dus een grote behoefte zijn aan parkeerplaatsen.

Als er bij de opzet van de wijk onvoldoende rekening wordt gehouden met die behoefte, zal de druk op de openbare ruimte in de loop der jaren alsmaar toenemen. Dat gaat dan ten koste van de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en het imago van de wijk. Programmatisch wordt er daarom uitgegaan van parkeerkentallen uit de CROW-publicatie 'Parkeercijfers, basis voor de parkeernormering' (publicatie nummer 182).

In de publicatie wordt onderscheid gemaakt in dure, middeldure en goedkope woningen. Deze definitie is vertaald naar de gehanteerde verdeling van dure vrijstaande woningen, duurdere, halfvrijstaande woningen, middeldure, geschakelde woningen, middeldure rijenwoningen en betaalbare rijenwoningen.

De eerste 3 woningtypes zijn gedefinieerd als 'duur', de rijenwoningen als 'middel. De CROW-publicatie geeft een minimum en maximum-norm. Gezien de ligging van de wijk en de toekomstige bewoners wordt uitgegaan van een hoog autobezit en wordt de maximale norm gehanteerd.

De parkeernorm is dan als volgt:

Type woning   Parkeernorm eigen terrein   Parkeernorm bezoekers   Parkeernorm totaal  
Vrijstaand   1,7   0,3   2,0  
Halfvrijstaand   1,7   0,3   2,0  
Geschakeld   1,7   0,3   2,0  
Rijenwoning   1,5   0,3   1,8  

De totale benodigde parkeercapaciteit bij de genoemde verdeling is dan in Blixembosch Noordoost:

Type woning   Parkeernorm   Aantal woningen
 
Parkeercapaciteit  
Vrijstaand   2,0   95   190 pp  
Halfvrijstaand   2,0   95   190 pp  
Geschakeld   2,0   60   120p p  
Rijenwoning   1,8   200   360 pp  
Totaal   450 woningen   860 pp  

De gemiddelde parkeernorm bedraagt 860 pp/ 450 woningen circa 1,9 parkeerpaats per woning.

De 860 benodigde parkeerplaatsen zijn opgebouwd uit 735 parkeerplaatsen (+5 extra) voor eigen behoefte op eigen terrein en 135 parkeerplaatsen (+5 extra) voor bezoekers. De 135 parkeerplaatsen voor bezoekersparkeren worden aangelegd in de openbare ruimte, op parkeerterreintjes, in parkeerhavens of op straat.

Alle overige parkeerplaatsen dienen op eigen terrein bij de woningen te worden aangelegd. Vooral bij woningen op grotere kavels kan dat één op één op eigen terrein. Bij rijenwoningen en andere woningen op kleinere kavels zal dat lastiger te realiseren zijn en zal het eigen parkeren, indien niet mogelijk op eigen terrein, in collectieve parkeerruimtes georganiseerd dienen te worden, bijvoorbeeld in parkeerhoven.

Duurzaam veilig

De verkeersstructuur in de nieuwe wijk wordt Duurzaam Veilig ingericht. Dit is te vertalen in de volgende uitgangspunten:

  • alle wegen in de wijk zijn erftoegangswegen;
  • het snelheidsregime in de gehele wijk is 30 km/uur;
  • de voorrangssituatie is overal ongeregeld'
  • er worden in principe geen vrijlligende fietspaden langs wegen gerealiseerd, met uitzondering van de nieuwe aansluiting op Opera;
  • solitaire fietspaden worden wel toegepast;
  • Esperheide vormt de ruggengraat van de langzaamverkeerstructuur in de wijk.

Fietsverkeer

Door Blixembosch Noordoost lopen twee fietsroutes. Een west-oost lopend fietspad loopt van de Aanschotse Beemden, over de geluidwal richting Esp. In de plannen is rekening gehouden dat op termijn een fietsbrug gemaakt kan worden over de Kennedylaan naar Esp en het Dommeldal.

Een tweede fietsroute loopt vanaf de Tempellaan, door het woongebied, onder de snelweg door, naar het bedrijventerrein Ekkersrijt.