Plan: | Bestemmingsplan omlegging N201 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.BP004omleggingN201-oh01 |
Voor het milieuaspect geluid zijn twee onderzoeken verricht. Het eerste onderzoek, uitgevoerd door Grontmij, ging uit van een kruising Mijdrechtse Zuwe N201 met de Ringdijk - Tweede Bedijking te Amstelhoek (Grontmij, I&M-99366835/GdH/jj). Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat voor een woning een hogere grenswaarde moet worden aangevraagd. Deze procedure is ondertussen opgestart. Vooralsnog wordt verwacht dat de hogere grenswaarde is verleend voor de vaststelling van het bestemmingsplan.
Op basis van de voortschrijdende inzichten is door M+P in mei 2008 een onderzoek gedaan naar het gehele tracé van de N201.
Uit het onderzoek is gebleken dat bij het onderzochte tracé er sprake is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van Lden = 48 dB vanwege het wegverkeer. Gezien de landschappelijke waarde van het gebied is het optrekken van geluidsschermen langs het hele tracé niet mogelijk. Gekozen is voor de volgende maatregelen:
Zonder maatregelen zijn er 51 woningen die een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde ondervinden, waaronder drie woningen waar de maximale ontheffingswaarde van Lden = 58 dB wordt overschreden.
De maatregelen hebben een aanzienlijk effect op de hoeveelheid woningen die een relevante geluidsbelasting ondervinden. Er resteren nog zeven woningen waarbij een hogere grenswaarde nodig is. Het betreft de volgende woningen:
Voor drie woningen is reeds een hogere waarden verleend in het besluit van 26 april 2002 met kenmerk 2002-3590 vanwege de toekomstige aanleg van de N201. Het betreft de woningen aan de Middenweg van de Bovenkerkpolder nummers 3, 6 en 8. De verleende hogere waarden vastgelegd in het besluit van Gedeputeerde Staten op 26 april 2002 wordt met 1 dB overschreden in het geval van de Middenweg van de Bovenkerkpolder nummer 8 en zal opnieuw moeten worden vastgesteld.
Geadviseerd wordt na te gaan of het mogelijk is de verleende hogere waarde, ten aanzien van de Middenweg van de Bovenkerkerpolder 8, in te trekken. Het besluit is gebaseerd op akoestisch onderzoek waarin de uitgangspunten verschillen van de huidige situatie onder andere ten aanzien van het wegontwerp en de verkeersgegevens. Tevens is in de tussenliggende periode de Wet geluidhinder gewijzigd evenals het Reken en meetvoorschrift.
Voor de overige vier woningen (en de woning Middenweg van de Bovenkerkpolder 8) is in het kader van de procedure hogere grenswaarde van belang dat alle woningen een geluidsluwe gevel hebben. Vanwege het wegverkeerslawaai is dat het geval. Daarnaast is er sprake van cumulatie met het geluid vanwege het vliegverkeerslawaai van Schiphol. Dit vliegverkeer is in de cumulatie in de meeste gevallen maatgevend.
Na het verlenen van de hogere grenswaarde moet de geluidswering van de gevel van de betreffende woningen worden onderzocht en worden getoetst aan de grenswaarden volgens de Wet geluidhinder. Mogelijk moeten geluidswerende voorzieningen bij de woningen worden getroffen. De betreffende procedures zijn ondertussen gestart. Verwacht wordt dat de benodigde hogere grenswaarden zijn verleend voor de vaststelling van het bestemmingsplan.
Tabel 5.1 Reeds verleende hogere waarden in Lden en Letm en de geluidsbelasting ten gevolge van de omlegging N201
Omdat deze kruising in het ontwerp veranderd is in een rotonde, heeft er aanvullend onderzoek plaatsgevonden door M+P – raadgevende ingenieurs (rapportnr. M+P.PW.08.01.3). Onderstaande tekst is gebaseerd op het onderzoek van M+P.
De regelgeving voor wegverkeerslawaai is vastgelegd in de Wet geluidhinder. De geluidsbelasting wordt uitgedrukt in Lden [dB]. Dit is het gewogen gemiddelde geluidsniveau per etmaal. In artikel 74 van de Wet geluidhinder zijn de zones gedefinieerd van de verschillende wegen. Voor Mijdrechtse Zuwe - N201 (buitenstedelijk, 80 km/uur) geldt een zonebreedte van 250 meter. Voor het binnenstedelijke gedeelte van dit traject (50 km/uur) geldt een zonebreedte van 200 meter. Voor het wegdeel Ringdijk Tweede Bedijking (buitenstedelijk, 80 km/uur) geldt een zonebreedte van 250 meter. De zonebreedte geeft het onderzoeksgebied aan, welke dient te worden beschouwd in een akoestisch onderzoek.
Indien, vanwege een wijziging aan een weg, de geluidsbelasting van die weg of de aangesloten wegen mogelijk 2dB of meer toeneemt, dient er een onderzoek in het kader van reconstructie te worden uitgevoerd. De wegaanlegger is onder bepaalde omstandigheden gehouden de toename terug te nemen, door het treffen van geluidsreducerende maatregelen. De geluidsbelasting mag 48 dB bedragen zonder consequenties.
De berekeningen zijn gemaakt voor de huidige situatie 2008 en voor de situatie over tien jaar na reconstructie 2019. Indien de geluidsbelasting in deze periode 2 dB of meer toeneemt en de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt is er sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee tracés:
Conclusie
Uit berekeningen is gebleken dat er geen toename is van 2 dB of meer. Hierdoor is er geen sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder en zijn aanvullende procedures niet noodzakelijk.