direct naar inhoud van 3.13 Recreatie - Jachthaven
Plan: Kommen gemeente Tholen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0716.bpKommenTholen-VG01

3.13 Recreatie - Jachthaven

Status: alleen aan de regels zoals genoemd in Artikel 19 Recreatie - Jachthaven kunnen rechten worden ontleend.  

3.13.1 Voor welke gebieden is de bestemming opgenomen?

Voor de jachthavens in de kernen Tholen en Stavenisse. In Tholen is daarbij geen onderscheid gemaakt tussen land en water.

3.13.2 Welke functies zijn toegestaan?

Dit is gedetailleerd aangeven in artikel 19, lid 19.1. Het gaat om een jacht- en passantenhaven met alles wat daarbij hoort. Vanwege de effecten op de omgeving is het aantal ligplaatsen vastgelegd. Van het totaal aantal ligplaatsen dat in de kern Tholen is toegestaan (zie paragraaf 2.4) behoren er 80 tot het water van de aangrenzende scheepswerf en 63 bij de woningen rond het noordelijk deel van de haven.

3.13.3 Wat mag er worden gebouwd en hoeveel?
  • Er mag uitsluitend worden gebouwd ten behoeve van het toelaatbare gebruik. Gebouwen en overkappingen dienen daarbij te worden gebouwd in een bouwvlak. Daarvan zijn er in de kern Tholen twee opgenomen die volledig mogen worden bebouwd. Voor de jachthaven van Stavenisse geldt een flexibelere regeling. Hier is voor de gehele jachthaven een bouwvlak opgenomen dat voor ten hoogste 10% mag worden bebouwd.
  • Voor beide havens geldt een maximum goothoogte van 4 meter en een maximum bouwhoogte van 8 meter.
  • In het water van de jachthavens zijn aanlegsteigers toegestaan.

3.13.4 Welke veranderingen worden verwacht?

Veranderingen worden niet verwacht.

3.13.5 Wat zijn de belangrijkste verschillen met de voorheen geldende bestemmingsregeling?
  • In het bestemmingsplan Kom Tholen uit 2004 werd de jachthaven geregeld in twee bestemmingen: Recreatieve doeleinden en Water. In het nieuwe bestemmingsplan is alles ondergebracht in één bestemming.
  • Het aantal ligplaatsen voor de kern Tholen is geactualiseerd (verruimd) en daarbij gebaseerd op provinciale cijfers.
  • In het nieuwe bestemmingsplan wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen het aantal vaste, tijdelijke of passantenplaatsen. Dit onderscheid is planologisch niet relevant gebleken.
  • De bouwregeling voor de aanlegsteigers is vereenvoudigd. Er wordt niet meer voorgeschreven dat deze recht, al dan niet in een figuratie, moeten worden gebouwd.