Algemeen
Op basis van artikel 3.1 van de Wro dient de gemeenteraad voor het gehele grondgebied van de gemeente een of meer bestemmingsplannen vast te stellen.
Als de raad niet voor het verstrijken van de periode van tien jaar opnieuw een bestemmingsplan heeft vastgesteld vervalt de bevoegdheid tot het invorderen van leges die verband houden met het bestemmingsplan.
In plaats van een bestemmingsplan kan de gemeenteraad een beheersverordening vaststellen waarin het beheer van dat gebied overeenkomstig het bestaande gebruik wordt geregeld. De kennisgeving van een besluit tot vaststelling van een beheersverordening gebeurt tevens langs elektronische weg.
De beheersverordening bevat regels voor het beheer van het verordeningsgebied en voor het vastleggen van de bestaande situatie en heeft de volgende bestanddelen:
- Een verbeelding met daarop aangegeven het gebied waarop de verordening betrekking heeft;
- Regels voor het plangebied die ingaan op het gebruik, bouwen, aanleggen en slopen, binnenplans met een omgevingsvergunning afwijken van de beheersverordening en eventueel overgangsrecht.
De toelichting geeft een onderbouwing van de regels en de gemaakte keuzes.
Inhoudelijk
Het gebruik van de beheersverordening is overeenkomstig met het vigerende bestemmingsplan, inclusief in het bestemmingsplan voorziene, maar nog niet gerealiseerde ontwikkelingen. De beheersverordening is hierbij beleid voor bestaand gebruik: gebruiken en bouwen. Bestaand gebruik kan men beperkt of in ruime zin zien.
Bestaand gebruik in ‘beperkte zin’
De ‘beperkte’ benadering gaat uit van alles dat is gerealiseerd. Oftewel, de feitelijke bestaande situatie. Hierbij zijn eventuele uitbreidingen zoals aan- en uitbouwen of dakkappellen die men via een binnenplanse afwijking kon realiseren inbegrepen.
Bestaand gebruik in ‘ruime zin’
Bestaand gebruik in ‘ruime zin’ neemt het vigerende bestemmingsplan als uitgangspunt. Hierbij zijn ontwikkelingen die zijn toegestaan in het bestemmingsplan maar nog niet zijn gerealiseerd inbegrepen. Deze variant kan vervolgens ook weer op een beperkte en ruime manier worden toegepast:
- De beperkte variant gaat uit van de mogelijkheden in het bestemmingsplan die reeds zijn gerealiseerd en de kleine uitbreidingsmogelijkheden van het plan.
- De ruime variant breidt dit uit met alle bouw- en gebruiksmogelijkheden van het bestemmingsplan. De realisatie van een groot project kan hierbij worden voortgezet.
Voor de voorliggende "beheersverordening Hoek" is gekozen voor de ruime uitleg van bestaand gebruik. In het verordeningsgebied zijn daarom naast het feitelijke bestaande toegestane gebruik ook onbenutte juridisch-planologische gebruiks- en bouwmogelijkheden uit de geldende bestemmingsplannen betrokken en vastgelegd.
Procedureel
De beheersverordening is een gemeentelijke verordening;
- Er is geen sprake van een wettelijke voorbereidingsprocedure;
- Er staat tegen de vaststelling van een beheersverordening geen beroep open;
- De beheersverordening heeft een looptijd van 10 jaar;
- Herzieningsplicht.
Aangezien er geen sprake is van een wettelijke voorbereidingsprocedure is de proceduretijd korter in vergelijking met een bestemmingsplan. Er is geen beroep mogelijk tegen de vaststelling van de beheersverordening, echter afhankelijk van de gemeentelijke inspraakverordening kan er wel inspraak vereist zijn. De looptijd van 10 jaar dient altijd binnen deze tijd herzien te worden.