Plan: | Axel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | beheersverordening |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0715.BVAXL01-VG01 |
Het geldende bestemmingsplan voor Axel is tien jaar oud. Op dit moment is ervoor gekozen om voor nagenoeg het gehele plangebied een beheersverordening op te stellen.
Omgevingswet in 2018
In 2018 wordt de Omgevingswet ingevoerd. Deze wet biedt eenvoudig betere mogelijkheden voor het faciliteren van de ontwikkelingen in de samenleving op het gebied van de fysieke leefomgeving. Het gaat om een geheel nieuw stelsel. De gemeente Terneuzen is bezig voor te sorteren op de Omgevingswet. Hiervoor is een nieuw soort bestemmingsplan voor Axel in voorbereiding.
Gebleken is dat voor het daadwerkelijk afronden en in procedure brengen van dit nieuwe bestemmingsplan, overleg met het Ministerie van I&M nodig is. Dit overleg vindt plaats in het kader van de uitvoeringsregelingen die in conceptvorm zijn gepubliceerd.Het gaat daarbij om het enerzijds bieden van meer mogelijkheden op een perceel en anderzijds om de effecten hiervan voor de directe omgeving. Voorts houdt dit verband met de in voorbereiding zijnde regelgeving omtrent de financiële aspecten van omgevingsplannen. Daarover is meer duidelijkheid gewenst, alvorens het bestemmingsplan Axel wordt afgerond.
Keuze voor de beheersverordening
In de tussentijd is het gewenst te voldoen aan de wettelijke verplichting een nieuw ruimtelijk plan vast te stellen. Gekozen is voor een beheersverordening. De beheersverordening is het geschikte instrument, omdat het juist bedoeld is om de bestaande situatie vast te leggen, terwijl kleinschalige ruimtelijke wijzigingen mogelijk blijven, voor zover passend bij een gebied met lage dynamiek. In Hoofdstuk 3 De beheersverordening voor Axel is de onderbouwing van de keuze voor de beheersverordening beschreven.
De gehele kern Axel wordt in de beheersverordening Axel meegenomen, met uitzondering van de deelgebieden Buitenweg, Nieuwendijk en Szydlowskiplein, Voor deze gebieden zijn de bestemmingsplannen nog actueel. De ligging van het plangebied is aangegeven in figuur 1.1.
Figuur 1.1. Ligging plangebied
In het verordeningsgebied zijn de volgende planologische regelingen van toepassing.
Naam ruimtelijk plan | plantype | Vastgesteld | ||
Axel | bestemmingsplan | 2006 | ||
Axel, 1e wijziging, Stationsstraat 19 | wijzigingsplan | 2010 | ||
Axel, 2e wijziging, Nassaustraat 11 | wijzigingsplan | 2011 | ||
Axel 3e wijziging, Koestraat 9-11 | wijzigingsplan | 2012 | ||
Axel, 4e wijziging, Emmastraat 18-20 | wijzigingsplan | 2014 | ||
Axel-Oost, 3e herziening | bestemmingsplan | 2001 | ||
Axel-Nieuwendijk, 1e herziening | bestemmingsplan | 2002 | ||
Axel-Buthstraat | bestemmingsplan | 1993 | ||
Plannen die buiten de beheersverordening blijven | ||||
Buitenweg | bestemmingsplan | 2010 | ||
Nieuwendijk 17-19 | bestemmingsplan | 2012 | ||
Axel, Szydlowskiplein | bestemmingsplan | 2015 |
Deze toelichting op de beheersverordening is als volgt opgebouwd.
Dit hoofdstuk bevat een beschrijving van de beheersverordening als instrument. Ook wordt aandacht besteed aan de instrumenten waarmee – naast de beheersverordening – het ruimtelijk beheer van het verordeningsgebied kan worden ingevuld.
Noodzaak: actualiseringsverplichting Wro
Op basis van artikel 3.1 van de Wro dient de gemeenteraad voor het gehele grondgebied van de gemeente een of meer bestemmingsplannen vast te stellen.
Als de raad niet voor het verstrijken van de periode van tien jaar opnieuw een bestemmingsplan heeft vastgesteld (dan wel een verlengingsbesluit heeft genomen), vervalt de bevoegdheid tot het invorderen van leges die verband houden met het bestemmingsplan.
In plaats van een bestemmingsplan kan de gemeenteraad een beheersverordening vaststellen waarin het beheer van dat gebied overeenkomstig het bestaande gebruik wordt geregeld. De kennisgeving van een besluit tot vaststelling van een beheersverordening geschiedt tevens langs elektronische weg.
Bestanddelen beheersverordening
De beheersverordening bevat regels voor het beheer van het verordeningsgebied en voor het vastleggen van de bestaande situatie en heeft de volgende bestanddelen.
De beheersverordening bevat tevens een toelichting waarin de gemaakte keuzen zijn onderbouwd.
Inhoudelijk
Bestaand gebruik
Een beheersverordening is een beheerregeling voor het bestaand gebruik. Het begrip 'bestaand' kan zowel 'eng' als 'ruim' worden uitgelegd.
Bestaand gebruik in 'enge zin'
Bij bestaand gebruik in 'enge zin' worden alleen de bestaande feitelijk aanwezige functies en bebouwing vastgelegd. Het gaat daarbij om gebruik en bouwen inclusief hetgeen dat op basis van verleende vergunningen is toegestaan, maar nog niet is gerealiseerd.
Bestaand gebruik in 'ruime zin'
Bij gebruik in 'ruime zin' wordt het vigerende bestemmingsplan als uitgangspunt genomen. Gebruik in 'ruime zin' kan weer worden onderscheiden in een beperkte en een brede variant.
Keuze beheersverordening Axel
Voor de voorliggende beheersverordening Axel is gekozen voor de ruime uitleg van bestaand gebruik. In het verordeningsgebied zijn daarom naast het feitelijke bestaande toegestane gebruik ook onbenutte juridisch-planologische gebruiks- en bouwmogelijkheden uit de geldende bestemmingsplannen betrokken en vastgelegd.
Procedureel
Algemeen
De beheersverordening is een gemeentelijke verordening.
Beheersverordening en andere instrumenten
De beheersverordening is één van de beschikbare instrumenten voor het ruimtelijk beheer van Axel en kan niet los worden gezien van de andere instrumenten die ook voor het beheer kunnen worden benut. Het gaat daarbij om het volgende.
Het vergunningvrij bouwen
In bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) zijn bouwactiviteiten opgenomen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen twee categorieën van vergunningvrije activiteiten:
Voor beide categorieën gelden de volgende uitzonderingen:
Voor de vergunningvrije activiteiten is logischerwijs geen procedure van toepassing. Deze kunnen zonder meer worden uitgevoerd.
Planologische kruimelgevallen
In bijlage II van het Bor zijn ook de zogenaamde planologische kruimelgevallen opgenomen. Het gaat om zogenaamde bijbehorende bouwwerken, die groter zijn dan de bouwvergunningvrije bouwwerken, infrastructurele en nutsvoorzieningen, antennes tot 40 m, duurzame energie-installaties, evenementen en gebruiksveranderingen binnen de bebouwde kom, inclusief inpandige bouwactiviteiten.
Figuur 2.1 Bebouwd gebied (geoloket provincie Zeeland, bestaand bebouwd gebied in licht groen).
Voor de activiteiten die via de kruimelgevallenregeling mogelijk kunnen worden gemaakt geldt de reguliere voorbereidingsprocedure van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Dit betekent dat er een beslistermijn van 8 weken geldt na ontvangst van de aanvraag. Nadat de vergunning is verleend staat tegen de vergunning bezwaar en beroep open.
Met de kruimelgevallenregeling kan voor meer gevallen een omgevingsvergunning worden verleend. In bestaande gebouwen kunnen bijvoorbeeld ook extra woningen worden toegestaan. De regeling kan ook worden ingezet voor uitbreiding van een bestaand hoofdgebouw. Voorbeelden zijn de vergroting van een supermarkt, bedrijfsgebouw of kantoor. Inmiddels wordt deze regeling vaker toegepast. Het gebruik van gebouwen kan ook worden aangepast, zoals de verandering van een kantoor in een woning of voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Daarnaast kunnen tijdelijke ruimtelijke situaties, zoals een school of zelfs een winkelruimte voor een periode van tien jaar worden toegestaan.
Bijlage II is per 9 september 2015 verruimd voor bouwwerken met een bouwdeel van ondergeschikte aard of voorzieningen gericht op het isoleren van een gebouw (artikel 4, lid 4). Het gebruik van een gebouw kan al worden gewijzigd voor arbeidsmigranten, sinds de genoemde datum ook voor de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen.
Omgevingsvergunning voor het afwijken van de beheersverordening
Voor – de op dit moment – onvoorziene ontwikkelingen, die niet met de voorgaande instrumenten zijn in te passen, biedt artikel 2.12 lid 1, onder a sub 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) de mogelijkheid van de beheersverordening af te wijken. In dat geval geldt de uitgebreide voorbereidingsprocedure.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om voor een nieuwe ontwikkeling een specifiek op dat plan toegesneden bestemmingsplan op te stellen
In dit hoofdstuk wordt de toepassing van deze instrumenten op Axel uiteengezet en worden de gemaakte keuzes inzichtelijk gemaakt. Tevens is een toelichting op de regeling opgenomen met aansluitend aandacht voor handhaving.
Uitgangspunten
De beheersverordening is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
In het gebied van de beheersverordening zijn uiteenlopende functies en activiteiten gevestigd. Deze worden als feitelijk bestaand gebruik aangemerkt en als zodanig op de verbeelding en in de gebiedsregels bevestigd, mits legaal tot stand gekomen en passend in de vigerende bestemmingsregeling of wanneer deze op grond van een ex artikel 19 van Wet op de Ruimtelijk Ordening (oud), een afwijkingsbesluit, of een omgevingsvergunning zijn toegestaan. Een voorbeeld van een artikel 19-project betreft de nieuwbouw van onder andere de appartementen aan de Nassaulaan.
Begrip 'bestaand'
In artikel 1 van de beheersverordening is invulling gegeven aan de inhoud van het begrip 'bestaand'. Hier onder wordt het volgende verstaan.
Het beheer van de bestaande situatie is het uitgangspunt van deze beheersverordening. Dit leidt ertoe, dat de gemeente over een toetsingskader beschikt op basis waarvan omgevingsvergunningen kunnen worden verleend en handhaving kan plaatsvinden.
Deze verordening regelt dit uitgangspunt door te bepalen dat zowel qua gebruik als qua bouwen de bestaande legale situatie ook de toegestane situatie is. Gekozen is voor het koppelen van de vigerende verbeelding en regels aan één besluitvlak dat het gehele verordeningsgebied omvat. De regels ten aanzien van zowel het bouwen als het gebruik blijven hierdoor onverkort van kracht. Op deze wijze wordt geen afbreuk gedaan aan bestaande rechten. Dit omvat dus het gebruik in ruime zin (zie paragraaf 2.2).
Bij de aanvraag om omgevingsvergunning en in handhavingszaken kan de bestaande situatie door middel van de volgende bronnen worden geverifieerd:
Archief vergunningen
Door middel van het gemeentelijk archief met verleende bouw- en omgevingsvergunningen is per geval de bestaande situatie inzichtelijk.
Luchtfoto
Een recente luchtfoto (zie bijlage 1) van het verordeningsgebied is als bijlage toegevoegd, zodat inzicht bestaat in de feitelijke gebouwde situatie. Aan de hand van luchtfoto zijn verschillende waarnemingen mogelijk. Dit betreft onder meer de locatie van de bebouwing, gebruik van onbebouwde gronden en wegen.
Onderdelen en opzet van de beheersverordening
De beheersverordening bestaat uit de volgende onderdelen:
Verbeelding
Op de verbeelding is in de ondergrond de bestaande situatie (bebouwing en kadastrale eigendomsgrenzen) weergegeven. Daarbij is gebruikgemaakt van een digitaal bestand. Op deze ondergrond is op basis van de bestaande situatie een besluitvlak getekend waarmee is aangegeven voor welk gebied de verordening geldt.
De regels
De regels bestaan uit vier hoofdstukken.
Ook is er een toelichting opgenomen op de staat van bedrijfsactiviteiten en de staat van horeca-activiteiten (bijlage 6 en 7 bij de regels) in bijlage 3 Toelichting op de Staat van Bedrijfsactiviteiten en bijlage 4 Toelichting Staat van Horeca-activiteiten)
In dit hoofdstuk vindt toetsing plaats aan beleids- en omgevingsaspecten. De conclusie is dat deze aspecten de totstandkoming van de beheersverordening niet in de weg staan.
In het kader van deze beheersverordening is getoetst welke beleidsstukken op rijks-, provinciaal en gemeentelijk niveau relevant zijn. Gelet op de uitgangspunten van deze beheersverordening, is uitsluitend stilgestaan bij beleid dat eventuele consequenties voor de beheersverordening kan of dient te hebben. Omdat de beheersverordening toeziet op het beheer van de bestaande situaties is een uitgebreidere toetsing niet noodzakelijk.
De juridische regeling uit het geldende bestemmingsplan Axel wordt in deze beheersverordening overgenomen. Er zijn in de kern geen ontwikkelingen die van belang zijn op rijksniveau.
Het provinciaal beleid richt zich voornamelijk op nieuwe ontwikkelingen. In de geldende bestemmingsplannen zijn al enkele ontwikkelingen direct toegestaan. Die maken ook deel uit van deze beheersverordening. Er is dan ook geen tegenstrijdigheid met het provinciaal beleid, aangezien andere ontwikkelingen buiten het kader van deze verordening blijven.
Voor Axel wordt in het gemeentelijk beleid het behoud van de bestaande situatie voorgestaan. Verbeteringen zijn gewenst en worden in de beheersverordening mogelijk gemaakt in navolging van de ruimte die de geldende bestemmingsregelingen bieden.
Meer ingrijpende ontwikkelingen worden in de beheersverordening niet voorzien. Mochten geheel nieuwe initiatieven voor de gronden gelegen binnen de beheersverordening worden ingediend, dan kan daaraan desgewenst worden meegewerkt via toepassing van andere instrumenten, zoals de kruimelgevallenregeling of een nieuw bestemmingsplan voor een locatie.
In het kader van de beheersverordening heeft voor het verordeningsgebied een scan plaatsgevonden van relevante omgevingsaspecten in het gebied. Dit onderzoek is beperkt van aard, omdat de beheersverordening gericht is op instandhouding van de bestaande situatie met de bestaande kwaliteit. Het onderzoek richt zich erop te bepalen of in het gebied vanuit het oogpunt van milieu, natuur, verkeer of water aanleiding bestaat tot het treffen van maatregelen. Hiervoor is een toets uitgevoerd op het voldoen aan wet- en regelgeving.
Archeologie
Het beleid en de bestemmingsregeling zoals opgenomen in het geldende bestemmingsplan Axel inzake archeologie is in deze beheersverordening overgenomen. Destijds zijn beleid en regeling afgestemd op het provinciaal beleid zoals vertaald op de Archeologische Monumenten Kaart (AMK) en Indicatieve Kaart Acrheologische Waarden (IKAW).
Op de vertaling van de bescherming van archeologische waarden in de oorspronkelijke bestemmingsregeling wordt in bijlage 2 ingegaan.
Cultuurhistorie
De cultuurhistorische waarden zijn in het kader van de geldende bestemmingsplannen beoordeeld. Monumenten worden beschermd door de Monumentenwet. Aanvullende regelingen zijn niet nodig geacht. Die lijn wordt in deze beheersverordening doorgezet.
Detijds is bij het opstellen van de bestemmingsplannen en de wijzigingsplannen uitvoerig ingegaan op de bodemkwaliteit van diverse locaties. De maatregelen die in dat kader zijn geconstateerd kunnen nog steeds binnen het kader van deze beheersverordening worden getroffen, voor zover dat nodig is. De beheersverordneing biedt geen extra ontwikkelingsruimte, zodat verder onderzoek achterwege kan blijven.
De ruimte die de geldende bestemmingsplannen bieden, zijn beperkt. Er zijn geen ontwikkelingen die relevant en nadelig zijn voor de natuurwaarden in het gebied en in de directe omgeving. Nader onderzoek is dan ook niet nodig.
Het aspect externe veiligheid krijgt specifiek aandacht in het kader van het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan Axel. Hiervoor wordt momenteel een en ander beoordeeld en getoetst aan actuele inzichten en regelgeving. Momenteel is er geen reden om op korte termijn een aangescherpte regeling vast te stellen. Gebleken is dat relatief kleine ontwikkelingen inpasbaar zijn.
Gebleken is dat voldaan wordt aan grenswaarden uit de regelgeving voor luchtkwaliteit. Er zijn in ieder geval geenszins ontwikkelingen mogelijk die niet vallen onder het Besluit niet in betekenende mate (nibm). Luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de beheersverordening.
De milieuzonering van bedrijvigheid vraagt enige aandacht. Het is gewenst in de nabije toekomst een actuele zonering toe te passen, met name voor het bedrijventerrein Nieuwendijk. Dit aspect wordt nader bezien bij het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan Axel.
De beheersverordening maakt geen ontwikkelingen mogelijk die relevant zijn voor de waterhuishouding.
Nieuwbouw van woningen anders dan toegestaan volgens de geldende regelingen is niet voorzien. Vandaar dat onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder achterwege kan worden gelaten. Er zijn ook geen specifieke akoestische knelpuntsituaties bekend die zodanig actueel zouden zijn dat maatregelen in het kader van de beheersverordening vereist zijn.
Het huidige wegenstelsel is toereikend voor de afwikkeling van het verkeer in Axel. Er bestaan geen plannen voor aanpassing hiervan. Ook op parkeergebied doen zich geen tekortkomingen voor.