direct naar inhoud van 4.3 Verkeer
Plan: voormalig tuincentrum Ameide
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0707.BPAMDTIENDWEG17-VA01

4.3 Verkeer

Onderdeel van goede ruimtelijke ordening is het effect van een beoogd nieuw project op de verkeersstructuur. Denk aan ontsluiting, wegenstructuur, parkeren en parkeerbalans aan de hand van parkeernormeringen etc.

Planspecifiek

In het plan komen maximaal 17 starterswoningen, een twee-onder-één-kap woning en maximaal 1.400 m2 aan bedrijfsbebouwing en 460 m2 ten behoeve van entresols. Hiermee zal de verkeersdruk niet in betekende mate toenemen op de Tiendweg, dat het noodzakelijk is de verkeerstructuur aan te passen. Het aantal inritten op de Tiendweg wordt beperkt tot één hoofdinrit voor het parkeerterrein van de woningen en de bedrijven.

Om voor het bovenstaande programma te voorzien in voldoende parkeerplaatsen is een parkeerbalans opgemaakt. Hierbij is gerekend met de gemeentelijke parkeernormen (juli 2006). Voor starterswoningen wordt 1,7 parkeerplaats per woning gerekend en voor de bedrijven 1,7 parkeerplaats per 100 m2 Bruto Vloer Oppervlak. Bij vrijstaande en/of twee-onder-één-kap woningen wordt uitgegaan van voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein. Rekening houdend met bovenstaande normering en programma zijn er 60,5 parkeerplaatsen nodig. Doordat er dubbelgebruik van de parkeerplaatsen mogelijk is door zowel de werknemers overdag en de bewoners 's avonds kan er met een omrekenfactor worden gerekend. Vanuit het parkeerbeleid van de gemeente is de maximale gelijktijdige 'bezettingsgraad' van de parkeerplaatsen van 60 procent voor de woningen en 100 procent bedrijven. Dit resulteert in de benodigde aantal van 49 parkeerplaatsen.

In het plan ligt een parkeerterrein tussen de bedrijven en de woningen. Dit parkeerterrein voorziet in 49 parkeerplaatsen en voldoet hiermee aan de landelijke normen.

Concluderend is het plan op het gebied van verkeer en parkeren uitvoerbaar.