direct naar inhoud van 8.5 Vaststellingsprocedure
Plan: Havens Yerseke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.07YeBPHavens-vg01

8.5 Vaststellingsprocedure

8.5.1 Inleiding

Ter visie legging

Het ontwerpbestemmingsplan “Havens Yerseke” heeft van donderdag 17 januari 2013 tot en met woensdag 27 februari 2013 ter visie gelegen. Tevens zijn de wettelijke overlegpartners (op grond van artikel 3.1.1, lid 1, van het Bro) op de hoogte gebracht van de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan. Gedurende de periode van terinzagelegging is aan een ieder gelegenheid gegeven een zienswijze over het ontwerp kenbaar te maken aan de gemeenteraad. Er zijn binnen de daarvoor gestelde termijn 2 zienswijzen ingediend. Het betreft een zienswijze van de Yerseke Group en Bouwraadhuis (namens cliënt Scheepswerf Van Os B.V.).

Voor de beantwoording van de zienswijzen wordt verwezen naar paragraaf 8.5.2 van het bestemmingsplan. De zienswijzen zijn in deze paragraaf samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie. Ook is aangegeven of en zo ja op welke wijze het bestemmingsplan naar aanleiding van de zienswijze is aangepast.

Leeswijzer

  • paragraaf 8.5.2, beantwoording zienswijzen: de zienswijzen zijn in deze paragraaf samengevat en worden beantwoord;
  • paragraaf 8.5.3, ambtelijke wijzigingen: in deze paragraaf is aangegeven welke wijzigingen in het definitieve bestemmingsplan zijn opgenomen naar aanleiding van ambtelijke input en de meest recente inzichten.

8.5.2 Beantwoording zienswijzen

Zienswijze 1: Yerseke Group

Samenvatting zienswijze

Het bedrijf Yerseke Group is onder meer eigenaar van een botenlift aan de Meerpaalweg 19 in Yerseke. Naast de botenlift heeft het bedrijf een wasplaats voor boten op de kade en een vlonder in het water. Met de botenlift worden schepen in en uit het water gehesen, op de wasplaats worden deze schepen schoongespoten en onderhouden. Deze installatie is sinds 2006 in bedrijf. De totale hoogte van de botenlift is 20 meter. Op de verbeelding wordt voor de botenlift een maximale hoogte aangegeven van 10 meter. De indiener vraagt het bestemmingsplan zodanig aan te passen dat de bestaande botenlift positief bestemd wordt en dat de werkzaamheden waarvoor de lift is vergund onbelemmerd doorgang kunnen vinden.

Reactie

Onder nummer R 2006/072 is bouwvergunning verleend voor een botenlift met een bouwhoogte van 20 meter. Op de verbeelding is een hoogte aanduiding voor de botenlift opgenomen van 10 meter. Deze hoogte doet geen recht aan de verleende bouwvergunning en dient aangepast te worden.

Conclusie

De zienswijze is gegrond. In het plangebied bevinden zich twee botenliften te weten aan de Kettingweg 5 en aan de Meerpaalweg 19. De zienswijze van de Yerseke Group heeft ertoe geleid dat beide botenliften locatiespecifiek zijn voorzien van een eigen aanduiding met bijbehorende regeling (Meerpaalweg 19: sb-hak1 en Kettingweg 5: sb-hak 2).

Zienswijze 2: Bouwraadhuis namens cliënt Scheepswerf Van Os B.V.

Samenvatting

De zienswijze wordt begeleid met een presentatieboekje waarin 2 uitbreidingen van de bedrijfsbebouwing zijn gepresenteerd:

  • a. Verzoek om ter plaatse van de eerste visserijboxen aan de Ankerweg de maximale goot - of boeibordhoogte van 3 meter en maximale bouwhoogte van 7 meter te verhogen tot een maximale goot- of boeibordhoogte van 8 meter.
  • b. Verzoek voor uitbreiding van het bouwblok ter plaatse aan de Dregweg ten behoeve van de realisatie van meer overdekt oppervlak voor expeditie en opslagruimte.

Reactie

  • a. De uitbreiding betreft een ophoging van de bestaande bebouwing en past in het algemeen ruimtelijk beeld, de functies zijn passend binnen de geldende bestemming. De uitbreiding van de bouwhoogte ligt binnen het bouwvlak en de bebouwing zal weg vallen achter de bestaande hogere bebouwing. Gezien de dringende ruimtebehoefte van de scheepswerf ten behoeve van opslag- kantoor – en personeelsruimten wordt ter plaatste van de visserijboxen aan de Ankerweg de maximale goot – boeibordhoogte verhoogd naar 8 meter.
  • b. Het bestemmingsplan heeft een consoliderend karakter, gezien de complexiteit van dit verzoek (bereikbaarheid van twee aanlegsteigers en parkeerproblematiek) kan dit verzoek niet worden gefaciliteerd binnen deze bestemmingsplanprocedure. Er dient een separaat principeverzoek voor dit verzoek ingediend te worden.

Conclusie

De zienswijze is deels gegrond. De zienswijze heeft geleid tot een aanpassing van de hoogteaanduiding op de verbeelding naar 8 meter, ter plaatse van de visserijboxen aan de Ankerweg. Voor het overige vormt de zienswijze geen aanleiding om het bestemmingsplan “Havens Yerseke” aan te passen.

8.5.3 Ambtshalve aanpassingen

Naast diverse verbeteringen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan in de vorm van verbeteringen van verwijzingen, schrijf- en spelfouten is nog één ambtshalve wijziging doorgevoerd.

Waterkering

Buitendijks is ter hoogte van de Ankerweg een fietspad aangelegd. Dit fietspad is aan te merken als een recreatief fietspad en dient als zodanig te worden opgenomen op de verbeelding en in de regels. Aan lid 10.1 wordt als d. toegevoegd: buitendijkse fietspaden, uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van verkeer – buitendijkse fietspaden'.