Plan: | Achterland 4a |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0694.BPAchterland4a-VG01 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer
De locatie wordt voor het gemotoriseerd verkeer ontsloten vanaf het Achterland. In oostelijke richting sluit het Achterland aan op de N216. Via de N216 kan in noordelijke richting naar Schoonhoven gereden worden. In zuidelijke richting sluit de N216 aan op de A27. Het Achterland is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. De locatie ligt aan het doodlopende westelijke deel.
Het fietsverkeer wordt eveneens afgewikkeld via het Achterland. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig vindt gemengde afwikkeling plaats. De verkeersveiligheid rondom de locatie is dan ook voldoende gewaarborgd. Langs de N216 ligt een vrijliggend fietspad.
De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen langs de N216 ter hoogte van het Achterland. De nieuwe woning is op zeer grote loopafstand van de bushalte gelegen. Bij deze halte halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Schoonhoven en Gorinchem en Groot-Ammers en Gorinchem. In Gorinchem kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk.
Parkeren
Het parkeren voor de nieuwe woning zal op eigen terrein plaatsvinden.
Verkeersgeneratie
In de huidige situatie is een agrarisch bedrijf op het perceel gevestigd, dit bedrijf zal gesloopt worden. In het kader van de ruimte voor ruimte regeling zal een nieuwe woning worden gerealiseerd. Deze nieuwe woning zal niet tot meer verkeersbewegingen leiden.
Verkeersgegevens
Op het Achterland zijn geen verkeersintensiteiten bekend. Aan de hand van een schatting kan worden gesteld dat de intensiteit zeker minder dan 1.000 mvt/etmaal zal bedragen, gezien het feit dat alleen bestemmingsverkeer van deze weg gebruikmaakt, en deze doodlopend is. Voor het Achterland is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op basis van algemene kencijfers van een plattelandsweg. De wegdekverharding bestaat uit asfalt.
Tabel 4.1 Verkeersintensiteit in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)
2020 | |
Achterland | 1.000 |
Conclusie
De ontsluiting voor het autoverkeer en het langzaam verkeer is goed te noemen. De locatie is echter redelijk bereikbaar per openbaar vervoer, de loopafstand van de woning tot de halte is erg groot. Op eigen terrein is voldoende ruimte om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien. De realisatie van een nieuwe woning zal in vergelijking met de huidige situatie tot minder verkeersbewegingen op het Achterland leiden. Het aspect verkeer staat de realisatie van de nieuwe woning dan ook niet in de weg.