direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Oud-Alblas, Beemdweg 10
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0693.WPbeemdweg10ABS-VA01

4.3 Verkeer en parkeren

Een onderdeel van een goede ruimtelijke ordening is het effect van een beoogd nieuw project op de verkeers- en infrastructuur. Hierbij is het van belang of de voorgenomen ontwikkeling grote veranderingen ten aanzien van verkeer en infrastructuur teweeg brengt.

4.3.1 Ontsluiting

Een goede ontsluiting is gerealiseerd op de Beemdweg. De planlocatie is gelegen aan een doodlopende zijweg van deze weg. Hierbij heeft het inkomend en vertrekkend verkeer voldoende ruimte om het bedrijf te betreden en verlaten, waardoor geen onnodige verkeershinder op doorgaande openbare wegen zal plaatsvinden.

Op het terrein zelf is voldoende gelegenheid voor personenauto's en vrachtwagens om te keren. Vrachtverkeer van en naar het bedrijf toe maakt geen gebruik van de wegen door de zuidelijke woonwijken van Oud-Alblas maar rijdt via de Beemdweg naar het Westeinde. Dit bevordert de verkeersveiligheid.

4.3.2 Verkeersbewegingen

Bij de voorgenomen ontwikkeling zal het aantal verkeersbewegingen gering kunnen toenemen. De toename is gering omdat het aantal vrachtbewegingen over het algemeen gelijk kan blijven doordat grotere hoeveelheden melk en mengvoer ineens zullen worden vervoerd. In de huidige situatie is er per week sprake van ongeveer 50 verkeersbewegingen met auto's, 5 bestelauto's, 6 vrachtauto's en 16 tractoren. In de nieuwe situatie neemt het aantal verkeersbewegingen met vrachtauto's met 2 toe en het aantal verkeersbewegingen met tractoren met 4.

Hierdoor zal de verkeersdruk op de omgeving en de infrastructuur ook gering toenemen. De extra verkeersbewgingen zullen opgaan in het heersende verkeersbeeld op de wegen in de omgeving.

4.3.3 Infrastructuur

Bij de voorgenomen ontwikkeling zal uitsluitend gebruik worden gemaakt van de reeds bestaande infrastructuur. Er is geen sprake van aanpassing van de bestaande ontsluitingswegen en geen sprake van het aanleggen van nieuwe infrastructuur.

Hierdoor zal de huidige infrastructuur niet worden aangetast. Ook zal de verkeersdruk op de huidige infrastructuur slechts gering toenemen. De bestaande infrastructuur is hierop berekend.

4.3.4 Parkeren

In de huidige situatie vindt het parkeren geheel op eigen terrein plaats. Bij de voorgenomen ontwikkeling is het vereist dat het parkeren ook na realisatie van de plannen geheel op eigen terrein plaatsvindt. Op het erf is hier voldoende ruimte voor aanwezig.

4.3.5 Conclusie

De ontwikkeling heeft slechts een beperkte invloed op de bestaande verkeerssituatie nabij het plangebied. Gelet op de beperkte effecten vormen de aspecten verkeer en parkeren geen belemmering voor de uitvoering van dit bestemmingsplan.