direct naar inhoud van 4.4 Wegverkeers- en spoorweglawaai
Plan: Wijngaarden-West, eerste fase
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0693.BPWGDwestfase1-OH01

4.4 Wegverkeers- en spoorweglawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied zullen 9 nieuwe woningen gerealiseerd zullen worden. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

De woningen zijn echter niet gelegen binnen een geluidszone van een spoorlijn, zodat akoestisch onderzoek naar spoorweglawaai achterwege kan blijven.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

30 km/h wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.

Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 4.1 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema

Geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   Goed  
50 - 54 dB   Redelijk  
55 - 59 dB   Matig  
60 - 64 dB   Tamelijk slecht  
65 - 69 dB   Slecht  
>=70 dB   Zeer slecht  

Akoestisch onderzoek

Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de Dorpsstraat. Deze weg heeft een geluidszone van 250 m uitgaande van een buitenstedelijke ligging en 1-2 rijstroken.

Ter hoogte van het plangebied bevindt zich de overgang van de 30 km/h-zone naar de 60 km/h-zone van de Dorpsstraat. De grens tussen de 30 km/h-zone en 60 km/h-zone zal met de planontwikkeling worden verplaatst in westelijke richting. De woningen liggen echter, ook na de verplaatsing van de 60 km/h zone, binnen de geluidszone van het 60 km/h gedeelte van de Dorpsstraat.

De nieuwe erftoegangsweg van en naar het plangebied wordt uitgevoerd als 30 km/h-weg. Ingevolge de Wgh zijn deze nieuwe interne ontsluitingsweg en het 30 km/h gedeelte van de Dorpsstraat niet gezoneerd. Voor deze wegen is toetsing aan de normen vanuit de Wgh niet noodzakelijk en juridisch niet mogelijk. Echter op basis van jurisprudentie dient wel de geluidssituatie inzichtelijk te worden gemaakt. Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is de geluidssituatie dan ook berekend aan de gevels van de nieuw te realiseren woningen tengevolge van de interne erftoegangsweg en het 30 km/h gedeelte van de Dorpsstraat.

Berekeningsuitgangspunten

Op basis van de verkeersprognoses en berekeningsuitgangspunten opgesteld voor het einde van de planperiode (2020) is akoestisch onderzoek uitgevoerd, zie Bijlage 1.

Voor de berekening van wegverkeerslawaai is uitgegaan van een verkeersintenstiteit op de nieuw aan te leggen interne erftoegangsweg van circa 200 mvt/etmaal. Op de Dorpsstraat is uitgegaan van een verkeersintensiteit van circa 1.660 mvt/etmaal in 2020. De interne erftoetangsweg zal worden verhard met klinkers terwijl de Dorpsstraat zijn verharding met fijn asfalt zal behouden.

Geluidssituatie ten gevolge van gezoneerde weg.

Ten gevolge van het verkeer op het gezoneerde deel van de Dorpsstraat bedraagt de maximale geluidsbelasting 46 dB op de dichtst bij de Dorpsstraat gelegen woningen. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden. Er is dan ook sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Geluidssituatie ten gevolge van niet gezoneerde 30 km/h-wegen.

Uit de geluidsberekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de woningen binnen het plangebied ten gevolge van het verkeer nieuw aan te leggen 30 km/h-erftoegangsweg maximaal 51 dB (exclusief aftrek art. 110g Wgh) bedraagt (46 dB indien de aftrek art 110g Wgh zou worden toegepast).

De geluidsbelasting als gevolg van verkeer op het 30 km/h gedeelte van de Dorpsstraat bedraagt maximaal 52 dB (exclusief aftrek art. 110g Wgh) op de dichtst bij de Dorpsstraat gelegen woningen.

De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op het 30 km/h gedeelte van de Dorpsstraat wordt gekwalificeerd als goed. De geluidsbelasting als gevolg van verkeer op de nieuw aan te leggen weg valt binnen de klasse “redelijk” van het beoordelingskader voor 30 km/h-wegen. Deze geluidsbelasting wordt in het algemeen als aanvaardbaar beschouwd onder de voorwaarde dat conform het bouwbesluit een binnenwaarde van 33 dB wordt gegarandeerd (met gevelmaatregelen) in de nieuwe woningen. Bij de realisatie van de nieuwe woningen kan een binnenwaarde van 33 dB (conform het bouwbesluit) worden bereikt zodat de akoestische situatie als aanvaardbaar kan worden beschouwd langs de nieuwe weg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0693.BPWGDwestfase1-OH01_0005.png"

Foto: Zicht op plangebied (linkerzijde) vanaf de Dorpsstraat

Conclusie

Bovenstaande berekeningsresultaten impliceren dat de Wet geluidhinder en de akoestische situatie langs de 30 km/h en de 60 km/h-wegen, de ontwikkeling niet in de weg staan.