direct naar inhoud van 4.3 Wegverkeerslawaai
Plan: Grotewaard 40-42 te Noordeloos
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.WP4003-vast

4.3 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

Op de locatie zullen nieuwe woningen gerealiseerd worden. Tevens zal de bestaande (bedrijfs)woning worden gesplitst. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 53 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.

Onderzoek

De locatie is gelegen binnen de geluidszone van de Grotewaard en de Overslingeland. Beide wegen hebben een geluidszone van 250 m uitgaande van 1 tot 2 rijstroken en een buitenstedelijke ligging.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 2.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens voor het jaar 2020 zijn aangeleverd door de gemeente Giessenlanden en afkomstig uit het verkeersmodel. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2023 is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden.

Resultaten gezoneerde wegen

Uit de berekeningen blijkt dat de 48 dB-contour, de voorkeursgrenswaarde, ten gevolge van het verkeer op de Grotewaard op de maatgevende waarneemhoogte op een afstand van 17 m uit de as van de weg is gelegen. Vier nieuwe woningen zijn op grotere afstand gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels. Twee nieuwe woningen zijn echter op kortere afstand gelegen. Aan de gevels van de woning op een afstand van 15 m uit de as van de weg bedraagt de maximale geluidsbelasting 49 dB en op een afstand van 11 m maximaal 51 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, de uiterste grenswaarde van 53 dB echter niet.

Ten gevolge van het verkeer op de Overslingeland is de 48 dB-contour op 8 m uit de as van de weg gelegen. De te ontwikkelen locatie is op grotere afstand gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

De voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het verkeer op de Grotewaard wordt overschreden. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Hiervoor is een aantal maatregelen denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De Grotewaard is een belangrijke erftoegangsweg, de functie van de weg dient voor een goede bereikbaarheid te worden behouden. Functiewijziging, wijziging van samenstelling of snelheid van het verkeer zijn derhalve niet mogelijk en stuiten op overwegende bezwaren van verkeerskundige aard. Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van geluidsreducerend asfalt. Gelet op de geringe ontwikkeling is dit vanuit het oogpunt van kosteneffectiviteit niet doelmatig. Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn stedenbouwkundig niet inpasbaar.

Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk of doelmatig zijn om de geluidsbelasting te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard stuiten.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de Overslingeland is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Ten gevolge van het verkeer op de Grotewaard wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevels van twee nieuwe woningen overschreden.

Geconcludeerd kan worden dat verdere maatregelen niet mogelijk zijn om de geluidsbelasting hier te reduceren. Er dient dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan. Een en ander is vastgelegd in tabel 4.1.

Tabel 4.1 Ontheffingswaarden

ontwikkeling   geluidsbelasting   geluidsbron  
woning   49 dB   Grotewaard  
woning   51 dB   Grotewaard  

De verleende hogere waarde zal in het kadaster worden vastgelegd.