direct naar inhoud van 4.2 Verkeersaspecten
Plan: Locatie school te Hoornaar
Status: concept
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0689.WP3004-ont1

4.2 Verkeersaspecten

Verkeersstructuur

De kern Hoornaar is gelegen op het kruispunt van een aantal belangrijke polderwegen die de kernen binnen de gemeente Giessenlanden met elkaar verbinden. De kern is opgenomen in een 30 km/h-zone. De vier belangrijkste wegen in de kern die samenkomen op de centrale kruising in het dorp zijn de Lage Giessen, de Hoge Giessen, de Groeneweg en de Dorpsweg. De Lage Giessen verbindt Hoornaar met Giessenburg en Schelluinen en de daar aanwezige aansluiting op de A15 bij Gorinchem. De Hoge Giessen geeft verbinding in de richting van Hoogblokland en Arkel via een viaduct over de A27. De Groeneweg verbindt Hoornaar eveneens met Hoogblokland en Arkel en tevens via Groote Haar met Gorinchem. De Dorpsweg vormt de verbindingsweg in de richting van Noordeloos en de provinciale weg N214 die aansluit op de A27.

De Lage Giessen vormt de westelijke entree van de kern. De Hoge Giessen vormt de oostelijke entree van de kern, waarop de oostelijke woonstraten zijn ontsloten. De Groeneweg ontsluit de zuidelijke woonbuurten van de kern en het gemeentehuis. De Dorpsweg wordt gekenmerkt door historische karakteristieke lintbebouwing en vormt het noordelijke en oudste gedeelte van de kern. De Dorpsweg kent een profiel met bochten waardoor op een aantal locaties sprake is van een beperkte uitzichthoek voor het verkeer. Dit beperkt tevens de rijsnelheden op dit wegtracé. Ook op het wegvak ten noorden van het wijzigingsgebied zijn snelheidsremmende maatregelen aanwezig. De Lage Giessen, Hoge Giessen en Groeneweg kennen een iets breder profiel dan de Dorpsweg en zijn overzichtelijker voor het wegverkeer. De centrale kruising tussen de vier wegen is voorzien van een kruispuntplateau uitgevoerd in elementenverharding.

De nieuwe woningbouwlocatie is centraal gelegen in de dorpskern van Hoornaar nabij de centrale kruising van de Lage Giessen, de Hoge Giessen, de Groeneweg en de Dorpsweg. De nieuwe woningbouw in het wijzigingsgebied zal worden ontsloten vanaf de Hoge Giessen.

Het wijzigingsgebied is voor fietsverkeer optimaal bereikbaar vanaf de 30 km/h-erftoegangswegen met gemengde verkeersafwikkeling en de regionale fietsstructuur. Ook voor gebruikers van het openbaar vervoer is het wijzigingsgebied goed bereikbaar aangezien zich binnen 25 meter loopafstand, ter hoogte van de kruising van de Hoge Giessen met de Dorpsweg, een bushalte bevindt. Deze bushalte wordt bediend door buurtbussen tussen Arkel en Gorinchem en tussen Sliedrecht en Gorinchem. Te Arkel, Sliedrecht en Gorinchem kan worden overgestapt op de trein. De frequentie is laag. De ontsluiting per openbaar vervoer voorziet derhalve alleen in het hoogst noodzakelijke niveau.

Verkeersintensiteiten

In april 2008 is het centrumplan opgeleverd aan de Dorpsweg te Hoornaar waarbij onder andere een nieuwe Bredeschool en nieuw Gemeenschapshuis zijn gerealiseerd aan het Dirk IV-plein. Om inzicht te verkrijgen in de gevolgen van deze voor de kern Hoornaar belangrijke ontwikkeling is in 2004 door RBOI een onderzoek uitgevoerd naar de verkeerskundige effecten van het “Centrumplan De Hoeken” (RBOI, 3 augustus 2004, projectnummer 124.11620.00). Op basis van verkeerstellingen en verkeersmodelprognoses is onderzocht welke verkeersintensiteiten voor het jaar 2015 zullen optreden in Hoornaar na ontwikkeling van het “Centrumplan de Hoeken”. In het onderzoek is destijds naast de centrumontwikkeling en de verplaatsing van de supermarkt rekening gehouden met relocatie van het gemeenschapshuis annex sportzaal (dorpshuis) en de school naar het Dirk IV-plein.

Uit het verkeersonderzoek uit 2004 kwamen de verkeersintensiteiten in 2004 en in 2015 naar voren na ontwikkeling van het centrumplan. In juridisch–planologische procedures dient de situatie na 10 jaar in beschouwing te worden genomen. De verkeersintensiteitsprognoses zijn daarom voor 2015 opgehoogd naar 2023. Hierbij is uitgegaan van een algemene autonome groei van het wegverkeer met 1,5% per jaar op de wegen in Hoornaar als gevolg van een beperkte verdere ruimtelijke ontwikkeling en versterking van de kern.

De realisatie van 10 woningen zal verantwoordelijk zijn voor een totale verkeersproductie van circa 60 mvt/etmaal (6 mvt/etmaal/woning). Gezien de ligging van de nieuwe woningen en de optredende verkeersintensiteiten in Hoornaar kan gesteld worden dat deze geringe extra verkeersproductie binnen de marge van 1,5% autonome groei per jaar van het wegverkeer zal vallen en daarmee is meegenomen in de verkeersprognoses voor 2023.

Tabel 4.1: Verkeersintensiteiten

Wegvak   Situatie 2004   Toekomstige situatie 2015   Toekomstige situatie 2020  
       
Dorpsweg, tussen:
 
     
- Kerk en centrumplan   2.595   3.490   3.760  
- Centrumplan en centrale kruising Dorpsweg-Hoge en Lage Giessen   2.595   4.045   4.360  
       
Lage Giessen, tussen:        
- Dorpsweg en supermarkt   2.365   2.200   2.370  
- Supermarkt en komgrens   1.750   2.200   2.370  
       
Hoge Giessen   1.650   2.095   2.260  
Groeneweg   1.560   2.240   2.410  
Vissersland   -   -   5001  

1 Inschatting maximale verkeersintensiteit op basis van aantal ontsloten woningen

Afwikkelingscapaciteit en infrastructurele ingrepen

De afwikkelingscapaciteit van de wegen in Hoornaar zal ook na realisatie van het bouwplan toereikend blijven. Er behoeven dan ook geen infrastructurele aanpassingen of ingrepen plaats te vinden. Ook het afwikkelingsniveau van de centrale kruising van de Dorpsweg met de Hoge Giessen, de Lage Giessen en de Groeneweg blijft goed, zodat hier geen aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. Hetzelfde geldt voor de nieuw te realiseren T-kruising met de erfontsluitingsweg naar het parkeerterrein op de voormalige schoollocatie. Aangezien het afwikkelingsniveau niet beduidend verslechtert zal de bereikbaarheid binnen de kern Hoornaar gehandhaafd blijven. De verkeersveiligheid zal niet in gevaar komen door de toevoeging van het woningbouwplan. Door een duurzaamveilig ontwerp van de nieuwe T-kruising van de Hoge Giessen naar het te realiseren parkeerterrein en de realisatie van duurzaam veilige oversteekvoorzieningen is de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd.