direct naar inhoud van 4.6 Verkeer en parkeren
Plan: Scoutinggebouw Arnemuiden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0687.BPARMSCO-OH99

4.6 Verkeer en parkeren

Verkeersafwikkeling en veiligheid

De gemeente is van mening dat redelijkerwijs kan en mag worden verwacht dat de in het plangebied beoogde scoutingaccommodatie en ravotbos geen probleem vormen voor de afwikkeling en veiligheid van het verkeer in de directe omgeving.

  • De landelijke Steigerweg kent een zeer extensief autogebruik: doorgaand autoverkeer is hier niet toegestaan en sprake is van een zeer geringe verkeersintensiteit. Voorts genereren de beoogde functies een geringe verkeersproductie.
  • De Steigerweg vervult voor alleen langzaam verkeer een verbindende functie tussen de kern Arnemuiden en het recreatiegebied Oranjeplaat.
  • De afstand vanaf het spoor tot de kruising met de Steigerweg is vergelijkbaar met de afstand vanaf het spoor tot de kruising met de Spoorstraat. De zichtbaarheid /herkenbaarheid van de kruising is goed. Het verkeer op de Steigerweg moet voorrang verlenen aan het verkeer op de Van Cittersweg. Verkeer dat vanaf de Steigerweg naar de Van Cittersweg wil heeft voldoende uitzicht om veilig de Van Cittersweg op te kunnen rijden.

Uit oogpunt van sociale veiligheid wordt bij de planontwikkeling voorzien in adequate (buiten)verlichting. Daarbij wordt uitgegaan van naar beneden stralend licht ter voorkoming van lichthinder voor de omgeving.

Parkeren

De parkeerbehoefte van de scouting wordt volledig op het eigen terrein opgevangen. De parkeerbehoefte voor het verenigingsgebouw van de scouting bedraagt globaal 15 parkeerplaatsen. Deze is als volgt bepaald.

  • De door Scouting Nederland in de 'Blokhutwijzer-richtlijnen voor scoutinggebouwen' aangegeven parkeernorm voor auto's gaat uit van gemiddeld 3 (minimaal 2 en maximaal 4 parkeerplaatsen) per speltak/groep. In de planontwikkeling wordt zoals aangegeven in paragraaf 2.2 rekening gehouden met enige groei van de Scouting groep van een kleine groep met 3 speltakken naar een gemiddelde groep met 5 speltakken c.q. van 33 leden naar maximaal 76 leden (inclusief leiding). Voor de huidige (kleine) groepsomvang kan worden volstaan met 6 parkeerplaatsen. Uitgaande van de genoemde doorgroei (5 speltakken en een gemiddelde groepsgrootte van 76 leden) is rekening gehouden met een parkeerbehoefte van gemiddeld 15 parkeerplaatsen.
  • Daarnaast is als dubbelcheck voor het bepalen van de parkeerbehoefte gebruik gemaakt van de Crow normering, (ASVV 2004). Voor zowel de scouting als de overige in dit verenigingsgebouw mogelijk geachte functies is uitgegaan van de daarin aangegeven hoofdfunctie sociaal cultureel centrum/wijk-/verenigingsgebouw. Per 100 m2 bvo (bedrijfsvloeroppervlakte) wordt daarvoor een norm gehanteerd van 2 tot 4 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo (brutovloeroppervlakte). Uitgaande van een brutovloeroppervlakte voor het verenigingsgebouw van globaal 360 - 370 m2 (zie paragraaf 2.1.) resulteert dit in een parkeerbehoefte van 8 tot 15 parkeerplaatsen.

Deze parkeerplaatsen worden aangelegd op (semi)verhard terrein. Daarnaast biedt het terrein voldoende ruimte voor eventueel incidenteel benodigde extra parkeerruimte.

In de directe nabijheid van het verenigingsgebouw wordt voorzien in stallingsmogelijkheden voor fietsen.