direct naar inhoud van 5.2 Resultaten overlegprocedure
Plan: Zeehaven en industrieterrein Sloe 2013
Status: vastgesteld
Plantype: beheersverordening
IMRO-idn: NL.IMRO.0654.BVSG2013-0002

5.2 Resultaten overlegprocedure

In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro is de (concept) ontwerpbeheersverordening 'Zeehaven en industrieterrein Sloe 2013' toegezonden aan de volgende instanties:

  • Provincie Zeeland;
  • Rijkswaterstaat Zee en Delta;
  • N.V. Nederlandse Gasunie.

Provincie Zeeland, E-mailbericht d.d. 23 april 2013

Overlegreactie

  • a. Algemeen wordt gesteld dat de toelichting en het toetsingskader summier en kort door de bocht is, mede gezien de uitleg van het begrip 'bestaande situatie' in ruime zin (planologisch reeds geregelde situatie).
  • b. het aspect bouwhoogte wordt niet helder verwoord. Verduidelijking is gewenst.
  • c. Opgemerkt wordt dat de uitleg van begrip bestaand en het feit dat geen nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt zich niet lijken te verenigingen met de nog beschikbare ruimte voor bedrijvigheid op het gehele zeehaven en industrieterrein Sloe / Vlissingen - Oost.
  • d. De in het plangebied gelegen binnendijken (Weelhoekweg en deel Europaweg-zuid) zijn terecht primair bestemd voor de bestemming Waterstaat - Waterkering en mede bestemd voor natuur-, landschaps- en cultuurwaarden. Echter het afwegingskader EHS en omgevingsvergunningstelsel ten behoeve van deze waarden ontbreekt. De verordening ten aanzien van dijken en bestaande natuur dient te worden nageleefd.
  • e. De besluitvakken zoals genoemd in de toelichting komen niet altijd overeen met de benamingen in de regels en op de verbeelding of ontbreekt op de verbeelding.
  • f. Afgevraagd wordt op welke wijze de uitleg van het begrip bestaand in ruime zin in de regels is vormgegeven. De regeling in lid 1 van de verschillende artikelen en begrip bestaand doen vermoeden dat juist sprake is van uitleg in 'enge' zin.
  • g. Onduidelijk is of detailhandel nu is toegestaan, hetgeen overigens niet wenselijk is. Ook worden de begrippen voor detailhandel in volumineuze goederen en grootschalige detailhandel gemist.
  • h. Er is geen relatie gelegd met het zonebeheerssysteem. Is dit niet noodzakelijk?
  • i. Enkele artikelen (Water- Deltawater en Veiligheidszone - munitiedepot) komen niet voor op de verbeelding.

Overwegingen

  • a. Zoals in de toelichting is uiteengezet kan de toelichting van een beheersverordening ook summier zijn: er worden immers geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Nieuwe ontwikkelingen zijn daarbij omschreven als ontwikkelingen die niet zijn toegestaan binnen het huidig juridisch-planologisch kader, of wel ontwikkelingen waarvoor onder het huidig geldend bestemmingsplan hetzij een omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan of een bestemmingsplan op maat moet worden opgesteld. Dat binnen het zeehaven - en industrieterrein nog kavels beschikbaar zijn voor industriële ontwikkeling wordt planologisch niet gezien als nieuwe ontwikkeling. Aanpassing van de beheersverordening is niet nodig.
  • b. De redactie van dit aspect is naar aanleiding van de overlegreactie verduidelijkt. Globaal bedraagt de bouwhoogte van windturbines langs de noordzijde van het verordeningsgebied in de geldende regeling 100 m, verder naar het zuiden geldt een bouwhoogte van 145 m.
  • c. Verwezen wordt naar de beantwoording onder a. Van belang is dat onder nieuwe ontwikkeling niet wordt verstaan bestaande juridisch-planologisch reeds geregelde maar nog niet benutte ontwikkelruimte. De overlegreactie leidt niet tot een aanpassing van de beheersverordening.
  • d. In de beheersverordening is voor de in de verordening ruimte van de provincie opgenomen landschappelijke dijken en natuur dijken en cultuurhistorisch relevante dijken het besluitvlak Waarde - beschermde dijk opgenomen. Dit besluitvlak kan als 'dubbel' besluitvlak over andere besluitvlakken zijn gesitueerd.
  • e. De gemaakte opmerking heeft betrekking op de conceptontwerp beheersverordenoing. Voorafgaand aan de terinzagelegging van de ontwerpbeheersverordening zijn de benamingen van de betreffende besluitvakken reeds deels aangepast. Gebleken is dat de benaming daarna nog niet geheel overeenstemde met de regels. Bij vaststelling van de beheersverordening is dit hersteld.
  • f. In de artikelen is in lid 1 in combinatie met het begrip bestaand inderdaad de enge zin van het begrip bestaand vastgelegd. Om invulling te geven aan de ruime uitleg van het begrip bestaand is de vigerende regeling vertaald in de leden 'aanvulling ten aanzien van het GEBRUIK' en 'aanvulling ten aanzien van het BOUWEN'. met de afwijkingen ten aanzien van GEBRUIK en BOUWEN zijn afwijkingen binnen de verordening mogelijk gemaakt. Er is naar aanleiding van de overlegreactie geen aanpassing van de beheersverordening nodig.
  • g. In de ontwerpbeheersverordening is opgenomen dat detailhandel, detailhandel in volumineuze goederen en grootschalige detailhandel niet is toegestaan. Overigens ontbreken in de begrippen het begrip detailhandel in volumineuze goederen en grootschalige detailhandel. Deze zijn alsnog toegevoegd.
  • h. Naar aanleiding van de overlegreactie van de provincie is een relatie gelegd met het zonebeheerssysteem. Dit heeft geleidt tot opname van een extra bijlage in de regels en een redactionele aanpassing van de regels ten aanzien van het gezoneerd bedrijventerrein.
  • i. Deze opmerking heeft betrekking op het concept ontwerp van de beheersverordening. Deze besluitvlakken komen voor in het Vlissingse deel van het zeehaven en industrieterrein. In het Borselse deel zijn deze komen te vervallen.

Conclusie

Naar aanleiding van de overlegreactie van de provincie Zeeland zijn de toelichting, regels en verbeelding van de beheersverordening op onderdelen (redactioneel) aangepast of aangevuld.

Rijkswaterstaat Zee en Delta , e-mailbericht d.d 7 mei 2013

Overlegreactie

Rijkswaterstaat is waterkwaliteits- en waterkwantiteitsbeheerder van de Westerschelde én het havengebied Sloehaven. Rijkswaterstaat is geen beheerder van de waterkeringen in het plangebied van de beheersverordening.

  • a. In paragraaf 4.2.3 is onder 2.11 Waterkeringen vermeld: 'waterkeringen zijn conform de legger van Rijkswaterstaat en het Waterschap Scheldestromen overgenomen'. Dit is niet juist.
  • b. In paragraaf 4.3.4 is vermeld dat 'Het verordeningsgebied ligt binnen het beheersgebied van het Waterschap Scheldestromen'. Dit is niet geheel juist: een deel van het plangebied valt binnen het beheersgebied van Rijkswaterstaat.
  • c. Gevraagd wordt aandacht te besteden aan het onderwerp koelwaterinname en lozing in relatie tot de oppervlaktewaterkwaliteit.

Overwegingen

  • a. De aanbevolen tekstcorrectie is overgenomen.
  • b. Conform de overlegreactie is de waterparagraaf aangepast.
  • c. In de watertabel is aandacht besteed aan de rol van Rijkswaterstaat bij het beheer van de kwaliteit van het oppervlaktewaterkwaliteit.

Conclusie

De toelichting is op de aanbevolen onderwerpen aangevuld.

N.V. Nederlandse Gasunie

Overlegreactie

  • a. Opgemerkt wordt dat, wil de gemeente voldoen aan het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb), de gemeente verplicht is voor 1 januari 2016 te beschikken over een actueel bestemmingsplan waarin de aardgastransportleidingen planologisch zijn geregeld.
  • b. De ligging van de leidingen binnen het besluitvlak 'Leiding' is niet geheel volgens de gegevens van de NV Nederlandse Gasunie weergegeven. Verzocht wordt de ligging van de leidingen overeenkomstig de digitale gegevens over te nemen.
  • c. Verzocht wordt om in artikel 5 ook een vergunningenstelsel op te nemen voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden, daarbij wordt aanbevolen gebruik te maken van de regeling in de bijlage van de overlegreactie.

Overwegingen

  • a. De gemeente draagt zorg voor het voldoen aan het besluit externe veiligheid Buisleidingen. Een bestemmingsplan voor aardgasleidingen wordt voor 1 januari 2016 vastgesteld.
  • b. Het besluitvlak 'Leidingen' is aangepast naar aanleiding van de nieuwe tekening van de N.V. Nederlandse Gasunie.
  • c. Overeenkomstig het verzoek van de N.V. Nederlandse Gasunie is een regeling opgenomen waarmee het uitvoeren van werken en werkzaamheden wordt gereguleerd.

Conclusie

De overlegreactie heeft geleid tot aanpassingen van de verbeelding.

Waterschap Scheldestromen brief d.d. 11 juni 2013

Overlegreactie

  • a. Opgemerkt wordt dat de vrijwaringszone dijk niet overeenstemt met de actuele beschermingszones.

Overweging

  • a. Het waterschap heeft een actuele uitsnede bijgesloten. De verbeelding is daar op aangepast.

Conclusie

De overlegreactie heeft geleid tot aanpassingen van de regels en de verbeelding.