direct naar inhoud van 3.3 Opzet beheersverordening Zeehaven en Industrieterrein Sloe, 2013
Plan: Zeehaven en industrieterrein Sloe 2013
Status: vastgesteld
Plantype: beheersverordening
IMRO-idn: NL.IMRO.0654.BVSG2013-0002

3.3 Opzet beheersverordening Zeehaven en Industrieterrein Sloe, 2013

3.3.1 Uitgangspunten

De beheersverordening is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • het beheer van de bestaande situatie;
  • afstemming van de bouw- en gebruiksmogelijkheden op het geldende planologisch regime, voor zover passend binnen de sectorale wetgeving, rekening houdend met de aanvullende instrumenten (zie paragraaf 2.3).

3.3.2 Beheer van de bestaande situatie

Beheer

Het beheer van de bestaande situatie is één van de uitgangspunten van deze beheersverordening. Dit leidt ertoe dat de gemeente over een toetsingskader beschikt op basis waarvan omgevingsvergunningen kunnen worden verleend en handhaving kan plaatsvinden. Het bestaande karakter en de bestaande bouw- en gebruiksmogelijkheden van dit havengebied worden zo behouden.

Het belangrijkste artikel per functie regelt dit uitgangspunt door te bepalen, dat zowel qua gebruik als qua bouwen de bestaande situatie ook de toegestane situatie is. De bestaande situatie bestaat uit gebruik en bouwen:

  • bestaand gebruik: het gebruik van gronden en bouwwerken, zoals aanwezig op het moment dat de verordening wordt vastgesteld; dit omvat dus het gebruik in ruime zin (zie paragraaf 2.2.1);
  • bouwen (bestaande bouwwerken): bouwwerken, die overeenkomstig de Wabo zijn gebouwd (ofwel vergunningsvrij ofwel op basis van een vergunning) of nog legaal kunnen worden gebouwd (op grond van een nog niet benutte vergunning).

Te raadplegen bronnen

Bij de aanvraag om omgevingsvergunning en in handhavingszaken kan de bestaande situatie door middel van de volgende bronnen worden geraadpleegd.

  • Lijst met functies (bijlage 2)
    In bijlage 2 is een lijst opgenomen, waarin is weergegeven welke functie(s) worden uitgeoefend. Dit betreffen gegevens uit de gemeentelijke Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de WOZ (Wet onroerende zaken). Aan de hand van deze lijst kan exact worden teruggevonden wat de bestaande situatie (functie) is.
  • Luchtfoto d.d. 2011 (bijlage 3)
    Aan de hand van luchtfoto zijn verschillende waarnemingen mogelijk. Dit betreft onder meer de locatie van de bebouwing, het water (de haven), de spoorweg en de waterkering.
  • Archief omgevings- en bouwvergunningen
    Door middel van het gemeentelijk en het provinciaal archief met verleende bouw- en omgevingsvergunningen is per geval de bestaande c.q. vergunde situatie inzichtelijk. Ter plaatse zijn vooral de functies zeehaven en industrieterrein gesitueerd. Er is beperkt sprake van andere functies (agrarisch, groen, verkeer, water, waterkering en leidingen). Deze functies worden als feitelijk bestaand gebruik aangemerkt en als zodanig op de verbeelding, in de toelichting en in de gebiedsregels weergegeven.

3.3.3 Afstemming planologische mogelijkheden

In de regels zijn de mogelijkheden overgenomen vanuit het geldende planologische regime.

  • De afzonderlijke (sub)bestemmingen en andere aanduidingen in het gebied zijn onderverdeeld in besluit(sub)vlakken. Daaraan zijn, waar nodig, aanvullende regels gesteld ten aanzien van het bestaande gebruik en de aanwezige bebouwing.
  • Het bestaande gebruik mag worden voortgezet.
  • In aanvulling op de bepaling inzake bestaand gebruik zijn voor de afzonderlijke gebruiksvormen bepalingen opgenomen waarmee de planologische ruimte uit de geldende bestemmingsregelingen, zo veel mogelijk is gecontinueerd.
  • Er zijn enkele afwijkingsregels opgenomen. Het betreft hier afwijkingen die zonder uitvoerig onderzoek kunnen worden toegepast. Bij iedere afwijking vinden wel een afweging en toetsing plaats, die zijn niet zo substantieel als bijvoorbeeld bij een wijzigingsbevoegdheid zoals opgenomen in een bestemmingsplan.
  • De bestaande aanwezige gebruiksvormen zijn in de tabellen in bijlage 2 vermeld.

3.3.4 Onderdelen en opzet van de beheersverordening

Opzet

De beheersverordening bestaat uit de volgende onderdelen:

  • de verbeelding;
  • de regels (vier hoofdstukken).

Het verordeningsgebied is op de verbeelding aangegeven. De regels bestaan uit vier hoofdstukken.

  • Hoofdstuk 1 van de regels bevat inleidende bepalingen als begripsbepalingen (artikel 1) en regels voor de wijze van meten (artikel 2). Deze bepalingen zijn noodzakelijk voor een juiste interpretatie van de regels.
  • In hoofdstuk 2 zijn de gebiedsregels ofwel de gebruiks- en bouwregels opgenomen. In deze bepalingen is het toelaatbare gebruik van gronden en bouwwerken aangegeven en zijn diverse bepalingen inzake het bouwen opgenomen. Deze bouwregels zijn niet van toepassing op de categorie zogeheten 'vergunningsvrije bouwwerken'. Van een aantal bouwregels kan worden afgeweken. Deze afwijkingsbepalingen zijn eveneens opgenomen in de gebiedsregels.
  • Hoofdstuk 3 omvat een algemene bepaling die voor het gehele gebied van toepassing is: de antidubbeltelregel. Tevens is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen tot 10% van de maatvoeringsbepalingen in hoofdstuk 2 van de regels.
  • De overgangs- en slotbepalingen zijn ondergebracht in hoofdstuk 4 .

Gebiedsregels (hoofdstuk 2)

In aanvulling op de bepaling inzake bestaand gebruik zijn voor de afzonderlijke gebruiksvormen bepalingen opgenomen waarmee de planologische ruimte uit de geldende bestemmingsregelingen, zo veel mogelijk is gecontinueerd. In deze beheersverordening wordt uitgegaan van bestaand gebruik in 'ruime zin'. Dit betekent dat beperkte flexibiliteit op basis van geldend planologisch regime binnen enkele functies denkbaar is. Hiervoor hoeft (vaak) geen specifieke afwijkingsprocedure te worden gevolgd.

  • Binnen 'Bedrijventerrein - Zeehaven en industrie' zijn besluitsubvlakken opgenomen voor:
    • 1. besluitsubvlakken 'ZI', 'ZII', 'ZIIIa en ZIIIb'; hiermee is de milieuzonering vertaald;
    • 2. besluitsubvlak 'kerncentrale'; de kerncentrale is hiermee bevestigd;
    • 3. besluitsubvlak 'windturbine - bedrijventerrein - zeehaven' en 'windturbine - waterkering; de gerealiseerde windturbines zijn op de verbeelding door middel van deze besluitsubvlakken aangeduid;
    • 4. besluitsubvlak 'afvalbewerking'; overeenkomstig het huidig planologisch regime is dit besluitsubvlak op de verbeelding opgenomen. De meer reguliere afvalbewerking, sortering en recycling is hiermee mogelijk gemaakt;
    • 5. besluitsubvlak 'opslag en verwerking radioactief afval'; in het geldende bestemmingsplan is met een subbestemming de locatie van de COVRA aangeduid. In deze beheersverordening is door middel van het besluitsubvlak deze subbestemming vertaald;
    • 6. besluitsubvlak 'vuilstort'; de (voormalige) vuilstort is hiermee bevestigd.
  • Groen. Met dit besluitvlak zijn de groengordels rondom de zeehaven en industrieterrein bevestigd.
  • Horeca. Het congrescentrum, partycentrum en restaurant Landlust is met dit besluitvlak opgenomen op de verbeelding. Er is voorzien in een besluitsubvlak 'horeca - bouwvlak' om de bouwmogelijkheden zo goed mogelijk te vertalen.
  • Leiding. Met een algemeen besluitvlak 'Leiding' zijn de bestaande planologisch relevante bovengrondse en ondergrondse leidingen bevestigd. In de bijlage bij de regels is een kaart opgenomen.
  • Verkeer. De belangrijke wegen zijn met dit besluitvlak bevestigd.
  • Water – Haven. Het bedrijfsmatige gebruik van het water binnen het zeehaven en industrieterrein Sloe is hiermee bevestigd. Binnen het besluitvlak zijn overeenkomstig aan de geldende milieuzonering besluitsubvlakken opgenomen (ZI-zh) (ZII-zh)(ZIIIa-zh) en (ZIIIb-zh).
  • Waterkering en Waterstaat - Waterkering. Met het besluitvlak Waterkering zijn de primaire keringen bevestigd. Met het besluitvlak 'Waterstaat - Waterkering' is de regionale waterkering opgenomen. Dit besluitvlak Waterstaat - Waterkering ligt over de andere besluit(sub)vlakken. Met het besluitvlak 'Waarde - Beschermde dijk' is de landschappelijke, natuurlijke en/of cultuurhistorische kwaliteit van de binnendijken Weelhoekweg en deel Europaweg Zuid geregeld.
  • Waarde - Archeologie - 2, Waarde - Archeologie - 3, Waarde - Archeologie - 4. De mogelijke trefkans is met deze besluitvlakken aangegeven. De mogelijke aan te treffen archeologische waarden zijn zodoende beschermd. Het besluitvlak ligt over de andere besluit(sub)vlakken.
  • De vrijstellingsbepalingen uit de vigerende bestemmingsplannen zijn omgezet naar afwijkingsregels. Het betreft hier afwijkingen die zonder uitvoerig onderzoek kunnen worden toegepast. Toepassing van een afwijkingsbevoegdheid vindt plaats na beoordeling van het opgenomen afwegings- en toetsingskader. Hiermee worden de bestaande planologische mogelijkheden gecontinueerd.
  • Wijzigingsbevoegdheden en uit te werken bestemmingen mogen in beheersverordeningen niet worden opgenomen en zijn dan ook niet opgenomen.
    • 1. De opgenomen wijzigingsbevoegdheden zijn, voor wat betreft de windturbines veranderd in afwijkingsbevoegdheden.
    • 2. De aanwezige gebruiksvormen zijn, voor zover niet passend binnen de regeling in de tabel in bijlage 2 vermeld.

Algemene regels (hoofdstuk 3)

  • Binnen het hoofdstuk Algemene regels zijn specifieke bepalingen opgenomen:
    • 1. de antidubbeltelregel;
    • 2. de algemene bouwregels bevatten een andere eis voor positionering van gebouwen en bouwwerken;
    • 3. de algemene gebruiksregels;
    • 4. de algemene afwijkingsregels;
    • 5. algemene aanduidingsregels. Hierin zijn opgenomen besluitvlakken voor:
      • a. de Geluidszone Industrie, waarmee de geluidszone voor het gezoneerde terrein is bevestigd;
      • b. de vrijwaringszones van de dijken.

Overgangs- en slotregels (hoofdstuk 4)

De overgangsregels regelen situaties die niet passen binnen de regeling uit hoofdstuk 2, maar kunnen wel blijven bestaan. De slotregel bevat de naam van de beheersverordening: Zeehaven en industrieterrein Sloe 2013.