direct naar inhoud van 2.1 Rijksbeleid
Plan: "Kern Heinkenszand, gedeelte Dorpsstraat/Eendvogelstraat, 2013"
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0654.BPHZDSES2013-0002

2.1 Rijksbeleid

2.1.1 AMvB Ruimte

Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening is recent vastgesteld (AMvB Ruimte). In dit besluit stelt het Rijk een aantal regels voor met betrekking tot de inhoud van bestemmingsplannen. Voor de in de AMvB genoemde onderwerpen moeten op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) alle bestemmingsplannen binnen een jaar aan de bepalingen uit de AMvB voldoen. Geen van de in de AMvB genoemde onderwerpen hebben echter betrekking op het plangebied van dit bestemmingsplan.

2.1.2 Besluit ruimtelijke ordening

Analyse

Vraaggericht programmeren en realiseren van verstedelijking door provincies, gemeenten en marktpartijen is nodig om groei te faciliteren, te anticiperen op stagnatie en krimpregio’s leefbaar te houden. Ook dient de ruimte zorgvuldig te worden benut en overprogrammering te worden voorkomen.

In het Besluit ruimtelijke ordening is opgenomen dat voor stedelijke ontwikkelingen een onderbouwing in het bestemmingsplan noodzakelijk is (ook wel: de ladder voor duurzame verstedelijking). Deze onderbouwing bestaat uit de volgende onderdelen:

  • er wordt beschreven dat de voorgenomen stedelijke ontwikkeling voorziet in een actuele regionale behoefte;
  • indien blijkt dat sprake is van een actuele regionale behoefte, dan wordt beschreven in hoeverre in die behoefte binnen het bestaand stedelijk gebied van de betreffende regio kan worden voorzien door benutting van beschikbare gronden door herstructurering, transformatie of anderszins;
  • indien uit de beschrijving, bedoeld in onderdeel b, blijkt dat de stedelijke ontwikkeling niet binnen het bestaand stedelijk gebied van de betreffende regio kan plaatsvinden, wordt beschreven in hoeverre wordt voorzien in die behoefte op locaties die, gebruikmakend van verschillende middelen van vervoer, passend ontsloten zijn of als zodanig worden ontwikkeld.

Toetsing

De voorgenomen stedelijke ontwikkeling past bij de actuele regionale vraag. Kijkend naar de bevolkingsontwikkeling in deze kern lijkt Heinkenszand in inwoneraantal af te nemen, maar Heinkenszand kent veel instroom vanuit andere kernen in alle leeftijdscategorieën (zie tabel 2.1 en figuur 2.1). De Sociale Staat van Zeeland (SCOOP) verwacht zelfs dat het totale inwoneraantal in 2015 zal doorgroeien naar 5.700. Tegelijkertijd is er sprake van vergrijzing. Daardoor is er een actuele behoefte aan seniorenappartementen in Heinkenszand. De voorliggende locatie komt tegemoet aan die behoefte.

  Bevolkingsontwikkeling vanuit de kern      
  0-15 jr   15-25 jr   25-45 jr   45-65 jr   65+ jr   Totaal  
2010   1007   610   1365   1686   832   5500  
2030   848   498   1179   1407   1226   5157  

Tabel 2.1. Bevolkingsontwikkeling

afbeelding "i_NL.IMRO.0654.BPHZDSES2013-0002_0003.png"

Figuur 2.1. Bevolkingsontwikkeling

Dit plangebied, binnen bestaand stedelijk gebied, aan de Dorpsstraat (de winkelstraat van Heinkenszand) op circa 100 meter afstand van de supermarkt met zicht op een bospartij behoort tot de A-locaties voor senioren. Door herinvulling van de oude EmTé-locatie is sprake van herstructurering.

Conclusie

Uit het voorgaande blijkt dat de ontwikkeling past bij de regionale woningbehoefte en dat er sprake is van herstructurering. Daarmee is voldaan aan de criteria van de ladder voor duurzame verstedelijking.

2.1.3 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Analyse

In de nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) staan de plannen voor ruimte en mobiliteit. Zo beschrijft het kabinet in de Structuurvisie in welke infrastructuurprojecten zij de komende jaren wil investeren. En op welke manier de bestaande infrastructuur beter benut kan worden. Provincies en gemeentes krijgen in de plannen meer bewegingsvrijheid op het gebied van ruimtelijke ordening.

De nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte vervangt op termijn verschillende bestaande nota’s zoals:

  • de Nota Ruimte;
  • de Structuurvisie Randstad 2040;
  • de Nota Mobiliteit;
  • de Mobiliteits Aanpak;
  • de structuurvisie voor de Snelwegomgeving;
  • de agenda Landschap;
  • de agenda Vitaal Platteland;
  • Pieken in de Delta.

Toetsing en Conclusie

Het SVIR vormt geen belemmering voor de ontwikkeling. De ontwikkeling is niet van belang op rijksniveau.