Plan: | "Kern Heinkenszand, gedeelte Dorpsstraat/Eendvogelstraat, 2013" |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0654.BPHZDSES2013-0001 |
Normstelling en beleid
In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient in ruimtelijke plannen rekening te worden gehouden met afstemming tussen gevoelige functies en milieuhinderlijke functies. Uitgangspunt daarbij is dat nieuwe en bestaande bedrijven niet in hun bedrijfsvoering worden beperkt en dat ter plaatse van woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Voor de afstemming tussen functies kan gebruik worden gemaakt van de VNG-publicatie Bedrijven en Milieuzonering (editie 2009). Milieuzonering beperkt zich tot de volgende milieuaspecten met een ruimtelijke dimensie: geluid, geur, gevaar en stof.
Analyse
Functiemenging
De locatie is gesitueerd in een dorpscentrumgebied. Dit gebied wordt gekarakteriseerd als een zogenoemd gebied met functiemenging. Het begrip ‘gebied met functiemenging’ wordt gebruikt om aan te geven welke functies binnen een gebied met functiemenging onder welke voorwaarden toelaatbaar zijn. In tegenstelling tot rustige woongebieden zijn in dergelijke levendige gebieden desgewenst ook milieubelastende activiteiten op kortere afstand van woningen mogelijk. Het kan gaan om gebieden met functiemenging en om gebieden waar bewust functiemenging wordt nagestreefd, bijvoorbeeld om een grotere levendigheid tot stand te brengen.
De activiteiten in de staat van bedrijfsactiviteiten voor gebieden met functiemenging bestaan uit de categorieën A, B of C met de volgende betekenis voor de toelaatbaarheid:
Functies bij plangebied
De volgende functies zijn in de nabijheid van het plangebied aanwezig.
Horecavoorzieningen Dorpsstraat
Op basis van de VNG-brochure worden restaurants en cafés (sbi-code 553 / 554.1) ingeschaald als categorie A. Deze functies zijn derhalve in gebieden met functiemenging direct naast woningen toelaatbaar, zonder dat sprake is van een aantasting van het woon- en leefmilieu. De bedrijfsbebouwing bevindt zich aan de overzijde van de weg op ruim 10 meter afstand. De afzuiginstallaties van het restaurant en het café bevinden zich bovendien op ruim 25 meter afstand van de ontwikkeling. De terrassen bevinden zich dichterbij. Ten aanzien van de horecabedrijven met bijbehorende terrassen (ingeschaald als categorie A-bedrijven, toegestaan direct naast woningen) is sprake van een aanvaardbaar woon- en leefmilieu. Omgekeerd geldt dat de bedrijfsvoering door de ontwikkeling niet wordt belemmerd. Boven de horecavoorziening Dorpsstraat 115 wordt gewoond. Deze bestaande woning is meer bepalend voor de ontwikkelingsmogelijkheden van de betreffende horecavoorzieningen dan de beoogde nieuwbouw.
Detailhandel Dorpsstraat
Ten aanzien van detailhandel (sbi-code 52) geldt het volgende. De VNG-brochure geeft voor detailhandel aan dat deze worden aangemerkt als categorie A, hetgeen betekent dat ook detailhandel direct naast woningen toelaatbaar wordt geacht in gebieden met functiemenging.
Voormalige EMTÉ-locatie
Bij de realisering van het project worden kleinschalige detailhandelsvoorzieningen gerealiseerd. Deze zijn aangemerkt als categorie A (zie ook voorgaand kopje "Detailhandel Dorpsstraat"). Voorts worden (zorg) woningen gerealiseerd.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat de beoogde woningbouw geen belemmering vormt voor de detailhandels- en horecabedrijven en dat er ter plaatse van de woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.