Plan: | Buytenpark |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00007-0004 |
De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten bescherming genieten tegen geluid. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen, psychiatrische ziekenhuizen en andere gezondheidszorggebouwen. Woonwagenstandplaatsen en verblijfsterreinen bij psychiatrische ziekenhuizen worden aangemerkt als geluidgevoelige terreinen.
Akoestisch onderzoek naar gevolgen ontwikkelingen in het Buytenpark
In dit bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidgevoelige objecten en terreinen mogelijk gemaakt. De verkeersaantrekkende werking van de uitbreiding van de begraafplaats zal verwaarloosbaar zijn, omdat het aantal begrafenissen dat gehouden zal worden gelijk zal blijven ten opzichte van de huidige situatie. Wellicht zullen meer bezoekers naar de begraafplaats komen om de graven te bezoeken. De toename van het verkeer op de Achterweg als gevolg van de nieuwe locatie van de Tuinvereniging Seghwaert bedraagt 108 motorvoertuigen per etmaal.
De akoestische gevolgen van de ontwikkelingen in het Buytenpark zijn onderzocht. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in het rapport "Akoestisch onderzoek Buytenpark Zoetermeer" van 15 november 2011 (zie voor het volledige onderzoek Bijlage 3 van de plantoelichting). Uit het onderzoek blijkt dat de toename van de geluidbelasting bepaald wordt door de autonome groei van het wegverkeer in het algemeen en niet door de ontwikkelingen. De nieuwe ontwikkelingen hebben geen meetbare invloed op de toename van de geluidbelasting op de gevels van de dichtstbij gelegen woningen.De toename van de geluidbelasting van de autonome groei bedraagt minder dan 1,5 dB dan wel de geluidbelasting vanwege de weg is lager dan de voorkeursgrenswaarde. Hieruit volgt dat er geen onaanvaardbare akoestische situatie te verwachten is.
Uitbreiding ten behoeve van het rouwcentrum
De functie van rouwcentrum is niet geluidgevoelig. De toename van het verkeer dient getoetst te worden aan de 'Circulaire inzake geluidhinder veroorzaakt door wegverkeer van en naar de inrichting d.d. 29 februari 1996).
De additionele verkeersgeneratie van de ontwikkeling zal op basis van gemiddeld 3,7 condoleancebezoeken per week en 25 aan- en afrijdende motorvoertuigen per condoleancebezoek , circa 170 motorvoertuigbewegingen per weekdagetmaal bedragen (3,7X25X2mvt/etmaal= 170 mvt/weekdagetmaal). Deze verkeersbewegingen zullen zich ter hoogte van de Amerikaweg verdelen in twee richtingen waarbij de richting Stadshart/Afrikaweg 70% van het verkeer krijgt te verwerken en de richting Leidschendam-Voorburg circa 30% van het verkeer. Oftewel de verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling op de Amerikaweg ten oosten van de Buytenparklaan zal circa 120 mvt/weekdagetmaal bedragen en op de Amerikaweg ten westen van de Buytenparklaan circa 50 mvt/weekdagetmaal.
Op basis van het reeds opgestelde Akoestisch onderzoek d.d. 15 november 2011kan geconcludeerd worden dat de bijdrage van maximaal 170 mvt/weekdagetmaal op de Amerikaweg ver onder de voorkeursgrenswaarde ligt en niet bijdraagt aan de totale geluidbelasting.
Akoestisch onderzoek verlengen Achterweg naar het siertuincomplex aan de Achterweg
Voor de ontsluiting van het nieuwe siertuincomplex van de Tuinvereniging Seghwaert moet de Achterweg in noordwestelijke richting verlengd te worden. Op grond van de Wet geluidhinder dienen de akoestische gevolgen van de wijziging van deze weg onderzocht te worden. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in het rapport "Reconstructieonderzoek (Wgh) Buytenpark Zoetermeer" van 15 november 2011 (zie voor het volledige onderzoek Bijlage 4 van de plantoelichting). Uit het onderzoek blijkt dat de verlenging van de Achterweg en de toename van het verkeer op de Achterweg door de aanleg van het siertuincomplex geen overschrijding van de voorkeursgrenswaarde op de gevels van nabijgelegen woningen aan de Voorweg tot gevolg heeft. Ook voor het uitstralingsgebied van de reconstructie van de Achterweg geldt dat de toename van de geluidbelasting minder is dan 1,5 dB dan wel dat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. De toename van de geluidsbelasting van minder dan 1,5 dB is geen hoorbaar verschil en is daarom niet significant te noemen. Voor die situaties waar de toename wel meer is dan 1,5 dB wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden. De toename van de geluidsbelasting is daarom aanvaardbaar.