direct naar inhoud van 3.4 Verkeer en vervoer
Plan: Hotel-restaurant de Sniep (Broekwegschouw 207-211)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00004-0004

3.4 Verkeer en vervoer

3.4.1 Autoverkeer

Het perceel van de Sniep is ontsloten op de Broekwegschouw dat een voor gemotoriseerd verkeer doodlopende straat is die overgaat in een fietspad. De Broekwegschouw maakt onderdeel uit van een verblijfsgebied. Dat zijn wegen die als functie hebben het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De maximale snelheid in verblijfsgebieden bedraagt 30 km/uur. De intensiteit moet lager zijn dan 3.500 mvt/etm.

3.4.2 Fietsverkeer

In Zoetermeer worden de volgende verschillende netwerken onderscheiden op basis van functie, vormgeving en gebruik (Fietsplan Zoetermeer, februari 1998):

  • regionaal fietsnetwerk;
  • hoofdfietsnetwerk;
  • verbindend netwerk.

De Zwaardslootseweg en Broekwegschouw, die grenzen aan het plangebied, behoren tot het hoofdfietsnetwerk. Het hoofdnetwerk voor het fietsverkeer zorgt voor een goede bereikbaarheid binnen Zoetermeer. Daarnaast ontsluiten de hoofdfietsroutes de woonwijk en verzorgen deze routes de verbindingen met de rest van Zoetermeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00004-0004_0006.jpg"  
Figuur 3.1: Langzaam verkeersnetwerk  
3.4.3 Openbaar vervoer

RandstadRail

RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen. Lijn 3 en 4 rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de lijn naar Rotterdam. In Zoetermeer rijdt lijn 3 over de "krakeling". Lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Op zowel de "krakeling" als de tak naar Oosterheem is de frequentie 1 maal per 5 minuten per richting op werkdagen in de spitsuren, tot 1 maal per 15 minuten per richting in de avonduren en het weekend. De dichtstbijzijnde RandstadRail-halte is Centrum-West. Bij deze halte stoppen zowel lijn 3 als lijn 4.

Busvervoer

Nabij het plangebied stoppen verschillende stadsbussen (waaronder buslijn 32 en 71) en streekbussen (waaronder buslijn 177).

Deeltaxi vervoer

Het regiotaxivervoer verzorgt het vervoer van deur tot deur van en naar iedere bestemming in Haaglanden. De regiotaxi komt daar waar het gewone openbaar vervoer niet komt.

De treintaxi verzorgt het vervoer van en naar NS-station Zoetermeer op de lijn Den Haag - Utrecht.

3.4.4 Parkeren

Het gemeentelijk parkeerbeleid is vastgelegd in de Beleidsnota Parkeren (2005). Deze beleidsnota vormt een herziening van de eerdere parkeernota's van 1981 en 1995. Kenmerkend voor het nieuwe parkeerbeleid is het sturend karakter, met ruimte voor maatwerk.

Op het perceel van de Sniep zijn thans 44 parkeerplaatsen aanwezig. Met name op vrijdag- en zaterdagavond is er sprake van parkeerdruk. Deze wordt opgevangen door openbare parkeerplaatsen nabij het Woonhart dat in de directe omgeving van de Sniep ligt.