direct naar inhoud van 2.3 Provinciaal en regionaal beleid
Plan: Keervoorziening Molenvliet
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0632.bpkeervoorziening-bOH1

2.3 Provinciaal en regionaal beleid

Streekplan Provincie Utrecht 2005-2015
In december 2004 hebben provinciale staten het nieuwe streekplan van Utrecht vastgesteld (provincie Utrecht, 2004). Dit plan vormt het actuele toetsingskader voor ruimtelijke ontwikkelingen in de Provincie Utrecht. De provincie streeft in het nieuwe streekplan naar kwaliteit, uitvoering en samenwerking. De provincie kiest voor kwaliteit boven eenvoudige oplossingsrichtingen. Het streekplan dient niet langer slechts als ruimtelijk toetsingskader, maar is tevens een instrument om gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in gang te zetten. Het streekplan is afgestemd op andere ruimtelijke plannen, zoals het provinciaal waterhuishoudingsplan (WHP, 2004) en het milieubeleidsplan (PMP, 2004).

Beleidslijn nieuwe Wro
Op 23 juni 2008 hebben Provinciale Staten van de provincie Utrecht de Beleidslijn nieuwe Wro vastgesteld. Het doel van de Beleidslijn is om, ook na inwerkingtreding van de Wro, het Streekplan Utrecht 2005-2015 als beleidskader te kunnen toepassen. In de Beleidsvisie is het provinciaal belang gemarkeerd en wordt de inzet van de nieuwe Wro-instrumenten vastgelegd. De Beleidslijn bevat geen nieuw beleid en de beleidsdoelen uit het Streekplan worden niet gewijzigd: de Beleidslijn betreft derhalve een beleidsneutrale omzetting van het Streekplan naar een provinciale structuurvisie. Het Streekplan Utrecht 2005-2015 is door het vaststellen van de Beleidslijn nieuwe Wro ook na 1 juli 2008 het voornaamste provinciale beleidskader.

Strategisch Mobiliteitsplan Provincie Utrecht (SMPU; 2004-2015)
Met het Strategisch Mobiliteitsplan Provincie Utrecht (SMPU) wordt voorzien in de behoefte aan een actueel, realistisch en concreet beleidsplan voor de komende tien tot vijftien jaar. Volgens het rijksbeleid moet bij het plannen van nieuwe verstedelijking in de provincie Utrecht rekening worden gehouden met de effecten op het verkeers- en vervoerssysteem. De (kwaliteit van de ) bereikbaarheid in en van het gebied en van de Randstad geldt als een belangrijk uitgangspunt in het ruimtelijk beleid. De kwaliteit van de leefomgeving, in termen van hinder voor mensen, natuur en milieu, is een ander belangrijk uitgangspunt.
Drie hoofddoelen staan centraal in het verkeers- en vervoersbeleid:

  • Het realiseren van een doelmatig verkeers- en vervoerssysteem om de bereikbaarheid in en van de provincie Utrecht en de Randstad te waarborgen;
  • Het verbeteren van de veiligheid van het verkeers- en vervoerssysteem voor gebruikers en omwonenden;
  • Het verminderen van de negatieve effecten van verkeer en vervoer op de kwaliteit van de leefomgeving.

De keervoorziening, die bijdraagt tot een betere bereikbaarheid, past in dit beleid.

Milieubeleidsplan Provincie Utrecht 2004-2005
De provincie Utrecht hecht volgens het Milieubeleidsplan veel waarde aan de leefbaarheid in de provincie. Deze wordt gevormd door de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en de kwaliteit van de sociale infrastructuur. De kwaliteit van de fysieke leefomgeving wordt mede bepaald door de duurzaamheid daarvan; ruimtelijke functies en maatschappelijke activiteiten moeten zich kunnen ontwikkelen zonder dat de gevolgen daarvan onomkeerbaar zijn. De leefbaarheid in de fysieke leefomgeving wordt mede bepaald door de diversiteit. De diversiteit en kwaliteit van natuur en landschap moet verbeterd worden, mede door beleid met betrekking tot:

  • luchtkwaliteit: Ter verbetering van de luchtkwaliteit dient een luchtkwaliteitstoets in ruimtelijke plannen opgenomen te worden. Gemeenten worden gestimuleerd ook maatregelen zoals het aanpassen van de verkeerscirculatie te nemen ter verbetering van de luchtkwaliteit.
  • bodemkwaliteit: De bodemkwaliteit wordt door de provincie bewaakt door middel van de instrumenten uit het streekplan. Grondwaterbeschermingsgebieden moeten beschermd worden door daar geen nieuwe functies toe te staan, die een extra bedreiging voor de grondwaterkwaliteit vormen.
  • externe veiligheid: Met betrekking tot externe veiligheid wil de provincie werken aan een sanering van de knelpunten en het opstellen van een provinciedekkend routenet voor gevaarlijke stoffen.
  • afname geluid: De provincie streeft naar een afname van de geluidsbelasting, in het bijzonder voor woningen. Geluid dient in een vroeg stadium in de planontwikkeling te worden opgenomen. Voor stiltegebieden, natuurgebieden en recreatiegebieden legt de provincie geluidsniveaus vast.

Op deze milieuthema's wordt nader ingegaan in hoofdstuk 4.

A12 BRAVO werken aan betere bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid
De verkeersdrukte op de A12 leidt tot een slechte bereikbaarheid van omliggende plaatsen en heeft een negatief effect op de veiligheid en leefbaarheid. A12 BRAVO staat voor Brede Regionale Aanpak Voorkomt Oponthoud en is een samenwerkingsverband van Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat directie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeenten Bodegraven, Woerden, Montfoort, Nieuwegein en Utrecht.
Onder de vlag van BRAVO worden op en langs de A12 de volgende knelpunten opgelost:

  • Verbetering rijksweg A12 (1);
  • Zuidelijke randweg Woerden (3);
  • Westelijke randweg Woerden (4);
  • Aansluiting Woerden (5);
  • Zuidelijke randweg Harmelen (6a);
  • Westelijke randweg Harmelen (6b);
  • Randweg Harmelen (6c);
  • Aansluiting A12 Harmelen (7);
  • Oostelijke randweg Harmelen (8);
  • Provinciale weg Harmelen Veldhuizerweg (9).

afbeelding "i_NL.IMRO.0632.bpkeervoorziening-bOH1_0003.jpg"
Figuur 2.1; A12 BRAVO (www.a12bravo.nl)

De beoogde Westelijke Randweg Woerden (4) kruist de Keervoorziening Molenvliet in de naaste toekomst ongelijkvloers, ter hoogte van het einde van de keervoorziening (meest westelijke deel van de keervoorziening). De Keervoorziening verhindert een aansluiting van de Westelijke Randweg (4) op de Zuidelijke Randweg Woerden (3) niet. Met ProRail wordt de technische uitvoering van de ongelijkvloerse kruising van de Randweg en de spoorlijn nog nader afgestemd.

De geactualiseerde milieueffectrapportage en het schetsontwerp voor de Randweg zijn afgerond. Op dit moment is een tracévariantenafweging in voorbereiding. Hierbij is het zuidelijke deel van de Randweg, nabij de keervoorziening, niet in het geding, alleen de inpasbaarheid van de Randweg ter hoogte van de veel noordelijker gelegen Oude Rijn. Start uitvoering van de Randweg is gepland in 2012/2013 en oplevering in 2014/2015.