direct naar inhoud van 5.7 Milieuzonering bedrijven
Plan: Houtex
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0627.pbhoutex-0401

5.7 Milieuzonering bedrijven

5.7.1 Wettelijk kader

Bedrijvigheid kan een milieubelastende activiteit zijn. Tengevolge van aanwezige bedrijvigheid kan mogelijk hinder voor de omgeving optreden met betrekking tot de milieuaspecten geluid, geur, stof en gevaar. Situaties waarin milieubelastende activiteiten en milieugevoelige functies met elkaar worden gecombineerd moeten worden beoordeeld op mogelijke hindersituaties. Daarbij wordt getoetst aan de Wet milieubeheer, Algemene Maatregelen van Bestuur onder de Wet milieubeheer en de brochure "Bedrijven en Milieuzonering" (VNG, 2009). Bedrijven en Milieuzonering geeft richtafstanden per categorie en per type bedrijvigheid aan. Deze richtlijnen geven aan welke afstand er gemiddeld per type bedrijvigheid dient te worden aangehouden tot een woning.

De te beoordelen situatie en bijbehorende aanpak hebben betrekking op nieuwe geplande woningen nabij bestaande bedrijven. In deze situatie dient primair te worden beoordeeld of hinder te verwachten is van de bestaande bedrijven. Deze beoordeling is met name gebaseerd op de Wet Milieubeheer en bijbehorende AMvB's.

5.7.2 Onderzoek Bedrijven en Milieuzonering

Met behulp van het inrichtingenbestand van de Milieudienst is geïnventariseerd welke bedrijven nabij het plangebied zijn gevestigd. Voor deze bedrijven zijn voor zover mogelijk de milieuzones bepaald op basis van Bedrijven en Milieuzonering en gegevens uit milieuvergunningen en AMvB's. Vervolgens is geïnventariseerd waar mogelijk hindersituaties kunnen optreden.

Uit de inventarisatie is gebleken dat alleen de vestiging van TNT Post aan de Stationsweg 5 relevant is. Op deze locatie worden pakketdiensten geleverd voor het midden- en kleinbedrijf. Deze activiteit valt volgens Bedrijven en Milieuzonering (VNG, 2009) onder categorie 2 met een richtafstand van 30 meter met betrekking tot geluid. De distributie en de daarmee gepaard gaande laad- en losactiviteiten ter plaatse vinden niet alleen overdag, maar ook ’s avonds en ’s nachts (zeer vroeg in de ochtend) plaats. Gedetailleerde gegevens over deze activiteiten zijn niet bij de Milieudienst bekend. De laad- en losplaats van deze TNT Post vestiging ligt op enkele meters van de noordgevel van de geprojecteerde woningen. Gelet op deze korte afstand en de bestaande laad- en losactiviteiten buiten de dagperiode is een akoestisch onderzoek nodig naar de toekomstige geluidbelasting op de geprojecteerde woningen afkomstig van de TNT Post vestiging.

De basisschool aan de Jan Dorrekenskade Oost 22 is op circa 30 meter gelegen van de ontwikkeling. De kinderboerderij ligt op circa 75 meter van de ontwikkeling. Deze beide bestaande activiteiten zullen geen invloed hebben op de geplande nieuwbouw.

5.7.3 Akoestisch onderzoek TNT postkantoor

Door Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs bv is een akoestisch onderzoek verricht (referentie 20100585-06) naar de bedrijfsvoering van het TNT kantoor aan de Stationsweg 5. In dit onderzoek is inzicht gegeven in de werkelijk optredende geluidemissie van de inrichting naar de omgeving toe en met name in de optredende geluidniveaus ter plaatse van de geplande woningbouw. Hiertoe zijn ter plaatse geluidmetingen verricht en is de geluidemissie van de inrichting berekend op basis van deze meetresultaten en de representatieve bedrijfssituatie. Het onderzoek is uitgevoerd conform de van toepassing zijnde regels uit de 'Handleiding meten en rekenen industrielawaai' (Handleiding 1999).

5.7.3.1 Resultaten berekeningen

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat ter plaatse van de nieuw te bouwen woningen het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau ten hoogste 48, 45 en 46 dB(A) bedraagt in respectievelijk de dag-, avond- en nachtperiode. In de dag- en avondperioden wordt voldaan aan de geluidgrenswaarde uit het Activiteitenbesluit. In de nachtperiode vinden overschrijdingen plaats tot 6 dB(A). Deze overschrijdingen worden veroorzaakt door het laden en lossen van vrachtwagens.

Uit de berekeningsresultaten blijkt eveneens dat ter plaatse van de geplande nieuwbouw het maximaal geluidniveau ten hoogste 72 dB(A) bedraagt in zowel de dag-, avond- als nachtperiode. In de avondperiode vinden overschrijdingen plaats tot 7 dB(A) en in de nachtperiode bedragen de overschrijdingen maximaal 12 dB(A). Deze overschrijdingen worden veroorzaakt door het laden en lossen van vrachtwagens en het rijden met voertuigen.

Ten gevolge van het verkeer van en naar de inrichting (verkeersaantrekkende werking) ondervinden de nieuw te bouwen woningen een geluidbelasting. Uit de uitgevoerde berekeningen blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) etmaalwaarde niet wordt overschreden. In dat geval is er geen sprake van indirecte hinder.

5.7.3.2 Maatregelen

Uit de rekenresultaten blijkt dat er zonder het treffen van maatregelen diverse overschrijdingen van de geldende grenswaarden plaats zullen vinden. Om geluidhinder te voorkomen is het noodzakelijk om (overdrachts-)maatregelen te treffen. Het meest effectief is het plaatsen van een geluidscherm op de zuidelijke perceelsgrens van het TNT terrein, evenwijdig aan de voorgevel van de geplande woningen. Uit de uitgevoerde berekeningen blijkt dat een scherm benodigd is met een minimale hoogte van 4,5 meter boven plaatselijk maaiveld om te kunnen voldoen aan de gestelde eisen in het Activiteitenbesluit. Het scherm dient minimaal 45 meter lang te zijn, gelijk aan de breedte van de gevels aan de zijde van het TNT postkantoor.

5.7.4 Conclusie

Het uitgevoerde onderzoekt toont aan dat er zonder het treffen van maatregelen diverse overschrijdingen van de geldende grenswaarden plaats zullen vinden. Om dit te voorkomen zijn maatregelen benodigd. Bij de uitvoering van het plan moet om die reden een geluidscherm worden gerealiseerd met een hoogte van minimaal 4,5 meter op de zuidelijke perceelsgrens van het TNT terrein, over de volledige breedte van de gevels van de geplande woningbouw. Door de realisatie van dit geluidscherm vormt het aspect Milieuzonering bedrijven geen belemmering voor de realisatie van de geplande woningbouw.