direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan Archeologie en Parkeren
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0627.BPArcheoParkeren-0401

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding/doel

Op 14 november 2012 heeft de gemeente Waddinxveen een eigen archeologiebeleid vastgesteld. De bijbehorende beleidskaart is echter aan veranderingen onderhevig. Door voortschrijdend inzicht en nieuwe onderzoeken kunnen nu betere keuzes gemaakt worden. Het archeologiebeleid is daarom herzien. Het nieuwe beleid wordt beschreven in het rapport Actualisatie archeologische beleidskaart gemeente Waddinxveen, Een actualisatie op basis van archeologische overwegingen, opgesteld door de Omgevingsdienst Midden-Holland d.d. 6 december 2016 (zie Bijlage 1) .

Daarnaast dienen in bestemmingsplannen voortaan ook parkeernormen opgenomen te worden. Voorheen was dit geregeld in artikel 2.30.5 van de Bouwverordening, waarin de stedenbouwkundige bepalingen waren opgenomen. In de Reparatiewet BZK 2014 is echter bepaald dat de bouwverordening geen stedenbouwkundige voorschriften – waaronder voorschriften mbt parkeren – meer mag bevatten. Voor bestaande bestemmingsplannen geldt een overgangstermijn tot 1 juli 2018. Voor nieuwe bestemmingsplannen vervalt de parkeerbepaling uit de bouwverordening na vaststelling.

Deze twee onderwerpen dienen te worden geregeld in de vigerende bestemmingsplannen van de gemeente Waddinxveen. Om te voorkomen dat alle bestemmingsplannen binnen de gemeente herzien en opnieuw vastgesteld moeten worden, is voor deze onderwerpen gekozen om dit paraplubestemmingsplan op te stellen. Met het paraplubestemmingsplan worden reglingen toegevoegd aan de vigerende plannen en wordt, voor zover reeds een regeling was opgenomen ten aanzien van parkeren of archeologie, deze regeling uit de onderliggende bestemmingsplannen uitgeschakeld en daarvoor in de plaats wordt een nieuwe uniforme regeling getroffen. Voor de gehele gemeente gaan daardoor voor de onderwerpen archeologie en parkeren dezelfde uniforme regels gelden.

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

Dit parapluplan heeft betrekking op het gehele grondgebied van de gemeente Waddinxveen en heeft betrekking op alle vigerende bestemmingsplannen van de gemeente Waddinxveen.

1.3 Vigerende plannen

Het paraplubestemmingsplan stelt uitsluitend de onderdelen die zien op archeologie en parkeernormen van de onderliggende bestemmingsplannen buiten werking. Voor het overige blijven de bestemmingsplannen rechtsgeldig. Het paraplubestemmingsplan heeft tot doel alle bestemmingsplannen, die op het moment van vaststelling in werking zijn, voor deze onderdelen te vervangen, zodat één regeling voor de aspecten parkeren en archeologie voor het gehele gemeentelijke grondgebied van kracht wordt.

Op het moment van vaststellen van dit paraplubestemmingsplan zijn in ieder geval de volgende bestemmingsplannen in werking:

naam   gelde nd   Datum     Type plan  
Bestemmingsplan Triangel   deels   24-9-2008/
26-5-2009  
   
bestemmingsplan centrum   ja   17-2-2010     bestemmingsplan  
Distripark Doelwijk 2009   ja   17-2-2010     bestemmingsplan  
Essengaarde   ja   30-6-2010   NL.IMRO.0627.bpessengaarde-0401   bestemmingsplan  
Zuidplashof   ja   25-5-2011   NL.IMRO.0627.BPZuidplashof-0401   bestemmingsplan  
Bestemmingsplan Alblas-Waddinxveen   ja   25-5-2011   NL.IMRO.0627.bpalblas-0401   bestemmingsplan  
Aan- en Hefbrug   ja   29-6-2011   NL.IMRO.0627.bpaanbrugenhefbrug- 0401   bestemmingsplan  
Gouweknoop, grondgebied Waddinxveen   ja   25-1-2012   NL.IMRO.9928.DOSx2010x0013026IP- VA02   inpassingsplan  
Uitwerkingsplan Triangel linten I   deels   2-10-2012   NL.IMRO.0627.upTriangellintenI-0401   uitwerkingsplan  
Plan Nooitgedacht   ja   3-10-2012   NL.IMRO.0627.BPOnderweg8-0401   bestemmingsplan  
Noordpark   ja   3-10-2012   NL.IMRO.0627.bpnoordpark-0401   bestemmingsplan  
A12   ja   14-11-2012   NL.IMRO.0627.bpa12-0401   bestemmingsplan  
Van station tot hefbrug   ja   29-06-2011   NL.IMRO.0627.bpstationhefbrug-0401   bestemmingsplan  
Rotonde N207/
Oostelijke Rondweg  
ja   6-3-2013   NL.IMRO.0627.bprotondeN207orw-04 01   bestemmingsplan  
Onderweg 16,
Waddinxveen  
ja   10-4-2013   NL.IMRO.0627.BPOnderweg16-0401   bestemmingsplan  
Waddinxveen Noord
West  
ja   10-4-2013   NL.IMRO.0627.bpnoordwest-0401   bestemmingsplan  
Actualisatie
bestemmingsplan Coenecoop  
ja   10-4-2013   NL.IMRO.0627.bpcoenecoop-0401   bestemmingsplan  
Bestemmingsplan Landelijk Veen   ja   10-4-2013   NL.IMRO.0627.bplandelijkveen-0401   bestemmingsplan  
Noordkade   ja   10-4-2013   NL.IMRO.0627.BPNoordkade-0401   bestemmingsplan  
Triangel,
Uitwerkingsplan Triangel plan 1  
ja   4-6-2013   NL.IMRO.0627.upTriangelplan1-0401   bestemmingsplan  
Zuidplas Noord   ja   26-6-2013   NL.IMRO.0627.bpzuidplasnoord-0401   bestemmingsplan  
't Suyt Waddinxveen   ja   26-6-2013   NL.IMRO.0627.bptsuyt-0401   bestemmingsplan  
uitwerkingsplan Triangel Linten 2   ja   17-12-2013   NL.IMRO.0627.upTriangellinten2-040 1   uitwerkingsplan  
Extra Gouwekruising   ja   24-12-2013   NL.IMRO.9928.DOSx2010x0009772IP- VA03   provinciaal inpassingsplan  
Bestemmingsplan Glasparel+   ja   17-7-2014   NL.IMRO.0627.bpglasparel-0401   bestemmingsplan  
Uitwerkingsplan Triangel plan 2   ja   16-9-2014   NL.IMRO.0627.upTriangelplan2-0402   bestemmingsplan  
Gasleiding Gouwekruising   deels   24-9-2014   NL.IMRO.0627.bpgasgouwekruising-0 401   bestemmingsplan  
Tweede Bloksweg nabij 70, Waddinxveen   ja   12-11-2014   NL.IMRO.0627.bp2blokswegnabij70-0 401   bestemmingsplan  
Zesde Tochtweg 4a,
Waddinxveen  
ja   18-11-2014   NL.IMRO.0627.WPzesdetochtweg4a-0 401   wijzigingsplan  
Stal Everse Noordeinde 142-150b Waddinxveen   Ja   17-12-2014   NL.IMRO.0627.Nrdeinde142en150b-0 401   bestemmingsplan  
Ruimte voor Ruimte,
Polder Bloemendaal  
ja   9-7-2014 vastgesteld door de raad, 15-4-2015 uitspraak RvS   NL.IMRO.0627.bprvrpolderbloem-050 1   bestemmingsplan  
Plasweg 6, Waddinxveen   ja   10-6-2015   NL.IMRO.0627.BPplasweg6-0401   bestemmingsplan  
Passage   ja   10-6-2015   NL.IMRO.0627.bpPassage-0401   bestemmingsplan  
Kerkweg-oost achter nr. 193, Roskamlocatie   ja   8-7-2015   NL.IMRO.0627.bpkerkwoosta193-040 1   bestemmingsplan  
Wijzigingsplan Middelburgseweg 3   ja   28-7-2015   NL.IMRO.0627.wpmiddelburgseweg3- 0401   wijzigingsplan  
Bentwoud   ja   16-9-2015   NL.IMRO.0627.bpbentwoud-0401   bestemmingsplan  
Zuidplashof 5,
Waddinxveen  
ja   14-10-2015   NL.IMRO.0627.BPzuidplashof5-0401   bestemmingsplan  
De Triangel plan 3   ja   22-3-2016   NL.IMRO.0627.Uptriangelplan3-0401   uitwerkingsplan  
Bestemmingsplan Aansluiting
Moordrechtboog  
ja   23-3-2016   NL.IMRO.0627.bpmoordrechtboog-04 01   bestemmingsplan  
Hospice Waddinxveen   ja   1-6-2016   NL.IMRO.0627.HospiceWveen-0401   bestemmingsplan  
Triangel Linten 4   ja   20-9-2016   NL.IMRO.0627.upTriangellinten4-040 1   uitwerkingsplan  
Bredeweg 14,
Waddinxveen  
ja   14-12-2016   NL.IMRO.0627.BPbredeweg14-0401   bestemmingsplan  
Bebouwde Kom 2015   ja   16-12-2015 vastgesteld door gemeenteraad 1-2-2017 uitspraak RvS   NL.IMRO.0627.bpbebouwdekom2015- 0403   bestemmingsplan  
WP Zesde Tochtweg 5   ja   14-03-2017   NL.IMRO.0627.WPzesdetochtweg5-04 01   wijzigingsplan  
Triangel Tweede Bloksweg 42   Ja   07-03-2017   NL.IMRO.0627.Triangeltb42-0401   bestemmingsplan  
Zesde Tochtweg 5, Waddinxveen   Ja   14-03-2017   NL.IMRO.0627.WPzesdetochtweg5-0401   wijzigingsplan  
Triangel plan 4   Ja   09-05-2017   NL.IMRO.0627.Uptriangelplan4-0401   uitwerkingsplan  
Stationspark Triangel   Ja   14-06-2017   NL.IMRO.0627.bpStationspark-0401   bestemmingsplan  
Kerkweg-Oost 155-157-157a     05-07-2017   NL.IMRO.0627.bpkerkweg155157a-0401   bestemmingsplan  
aanpassing Henegouwernesse en ruimte voor ruimte kavels in Waddinxveen     05-07-2017   NL.IMRO.0627.Bprvrhgouwernesse-0401   bestemmingsplan  
ruimte voor ruimte Henegouwerweg 19 in Waddinxveen     05-07-2017   NL.IMRO.0627.bprvrhgouwerweg19-0401   bestemmingsplan  
ruimte voor ruimte Henegouwerweg 102d en 103 en Kromme Esse in Waddinxveen     05-07-2017   NL.IMRO.0627.bphweg102d103kesse-0401   bestemmingsplan  
Henegouwerweg 10, Waddinxveen     18-07-2017   NL.IMRO.0627.WPhenegouwerweg10-0401   wijzigingsplan  
Plasweg 37, Waddinxveen     20-09-2017   NL.IMRO.0627.Plasweg37-0401   bestemmingsplan  
Scholenbouw Waddinxveen noord     11-10-2017   NL.IMRO.0627.BPschoolnoord-0401   bestemmingsplan  
Nesse 24-34     08-11-2017   NL.IMRO.0627.Nesse24tm34-0401   bestemmingsplan  
Jan Dorrekenskade-Oost 73 en Zuidkade 28-31     13-12-2017   NL.IMRO.0627.BPzdk28tot31jdk73-0401   bestemmingsplan  
ruimte voor ruimte Henegouwerweg nabij 100 in Waddinxveen     13-12-2017   NL.IMRO.0627.bphwegnabij100-0401   bestemmingsplan  
Abraham Kroesweg Oost     13-12-2017   NL.IMRO.0627.BPabrkroeswgoost-0401   bestemmingsplan  
Zesde Tochtweg 6a en 7, Waddinxveen     05-12-2017   NL.IMRO.0627.WP6eTochtwg6Aen7-0401   wijzigingsplan  
Vredenburghlaan     31-01-2018   NL.IMRO.0627.BPVredenburghlaan-0401   bestemmingsplan  

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op het beleid ten aanzien van Archeologie en parkeren. Hoofdstuk 3 beschrijft de planopzet van dit parapluplan. Hoofdstuk 4 en 5 gaan in op de economische respectievelijk maatschappelijke uitvoerbaarheid.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Archeologie

2.1.1 Rijks- en provinciaal beleid

Sinds de vaststelling van het archeologiebeleid van de gemeente Waddinxveen zijn er veranderingen gekomen in de landelijke en provinciale wet- en regelgeving en op termijn treedt de Omgevingswet in werking. De Erfgoedwet, de Omgevingswet, de Verordening Ruimte en de Erfgoedlijnen van de provincie Zuid-Holland hebben geen inhoudelijke gevolgen voor de actualisatie van de beleidskaart. De veranderingen in de wet- en regelgeving zijn niet van invloed op het te actualiseren beleid van de gemeente Waddinxveen. Het beleid voldeed al aan de eisen van de Monumentenwet en zal na de actualisatie wederom aan de eisen van de huidige Erfgoedwet voldoen.

2.1.2 Gemeentelijk beleid

De gemeente Waddinxveen heeft op 14 november 2012 een eigen archeologiebeleid vastgesteld. Het beleid bestaat uit de Nota archeologiebeleid gemeente Waddinxveen en de Toelichting op de archeologische waarden- en verwachtingen en beleidskaart van Waddinxveen.

De Nota archeologiebeleid gemeente Waddinxveen geeft een algemeen inzicht in de beleidsmatige, juridische en financiële aspecten van het beleid. De essentie van het archeologiebeleid van de gemeente Waddinxveen bestaat uit het 'archeologieproof' maken van nieuwe bestemmingsplannen en beheersverordeningen en voldoet hiermee aan de eisen van de Monumentenwet 1988 (nu de Erfgoedwet). De nota is een relatief algemeen document en is niet zo snel aan een actualisatie toe.

De Toelichting op de archeologische waarden- en verwachtingen en beleidskaart Waddinxveen is in tegenstelling tot de nota wel aan veranderingen onderhevig. Door nieuwe inzichten, ontwikkelingen en nieuwe onderzoeken is de archeologische verwachtingenkaart en daarmee de beleidskaart verouderd. In opdracht van de gemeente Waddinxveen heeft de Omgevingsdienst Midden-Holland de archeologische beleidskaart daarom geactualiseerd. In de afgelopen vier jaar zijn 17 archeologische onderzoeken uitgevoerd in Waddinxveen die de archeologische verwachting van een gebied hebben bijgesteld. Daarnaast is er een nieuwe kijk op de opbouw van de bodem waardoor eveneens de archeologische verwachting van gebieden verandert. De actualisatie moet gezien worden als aan aanvulling op de vastgestelde toelichting. Veel informatie in de toelichting is nog steeds actueel, de noodzakelijke veranderingen zijn weergegeven in de actualisatie.

In de beleidskaart wordt aangegeven in welke mate met archeologie in de ruimtelijke ordening rekening gehouden moet worden. Het archeologiebeleid van de gemeente Waddinxveen onderscheidt vijf categorieën van archeologische waarden (Waarde Archeologie 1 t/m 5). Per categorie is aangegeven welke bekende en verwachte waarden zijn onderscheiden en wat de vastgestelde vrijstellingsgrens is. Een vrijstellingsgrens bestaat uit een oppervlaktemaat en een dieptemaat. Wordt zowel het oppervlakte als de dieptemaat overschreden, dan dient de aanvrager volgens het huidige beleid een (archeologisch) rapport te overleggen waarin aangegeven is of er archeologische waarden aanwezig zijn. En zijn er archeologische waarden aanwezig, dan dient ook aangegeven te worden hoe er met deze waarden rekening wordt gehouden tijdens de voorgenomen ontwikkelingen.

Het nieuwe beleid betreft een versoepeling ten opzichte van het oude beleid. Het heeft als gevolg dat er minder onderzoek zal plaatsvinden. De mate van verwachting voor sommige zones is bijgesteld (van hoog naar middelhoog of laag), het aanpassen van de begrenzing van verwachtingswaarden en de vastgestelde diepteligging van de stroomgordelafzettingen leiden ertoe dat de vrijstellingsgrenzen op de beleidskaart ook in enkele gevallen aangepast zijn.

Er zijn enkele gebieden waar een archeologische waarde aan toegekend is terwijl dit voorheen niet het geval was, formeel gezien is dit strenger beleid. Dit is van toepassing op de stroomgordelafzettingen. Nieuwe onderzoeksresultaten hebben geleid tot het bijstellen van de stroomgordelafzettingen. De gebieden waar dit voor geldt liggen voornamelijk in het buitengebied. De vrijstellingsgrens voor deze gebieden is 1000 m² / 2.5 meter onder maaiveld, hierdoor zal de onderzoekslast naar alle waarschijnlijkheid niet toenemen.

De onderstaande tabel vat de wijzigingen samen:

VASTGESTELDE WAARDEN
(WA 1 t/m 5)  
VASTGESTELDE VRIJSTELLINGSGRENZEN   ADVIES NIEUWE VRIJSTELLINGSGRENZEN (oppervlakte en diepte ingreep)   TOELICHTING  
Waarde Archeologie 1   50 m²/30 cm   50 m²/30 cm   geen wijziging  
oude dorpskernen   50 m²/30 cm   50 m²/30 cm   geen wijziging  
bekende vindplaatsen   50 m²/30 cm   50 m²/30 cm   geen wijziging  
Waarde Archeologie 2   100 m²/30 cm   100 m²/30 cm   geen wijziging  
oude bewoningslinten   100 m²/30 cm   100 m²/30 cm   deels afgevoerd en verkleind  
tankgracht WOII   100 m²/30 cm   100 m²/30 cm   deels afgevoerd  
molens/cult. elementen   100 m²/30 cm   100 m²/30 cm   kleine aanpassing begrenzing  
stroomrug Zuidplas   100 m²/30 cm   1000 m²/2,5 m   wordt WA3  
Waarde Archeologie 3   1000 m²/0,3 m   1000 m²/2,5 m   verruiming diepte naar 2,5 m -mv  
stroomrug Waddinxveen   1000 m²/0,3 m   1000 m²/2,5 m   verruiming diepte naar 2,5 m –mv  
oud bewoningslint   1000 m²/0,3 m   vervalt   lage verwachting en vrijgesteld van onderzoek  
Waarde Archeologie 4   1000 m²/2 m   1000 m²/5 m   verruiming diepte naar 5 m -mv  
stroomrug Zuidplas   1000 m²/2 m   1000 m²/5 m   verruiming diepte naar 5 m -mv  
stroomrug Waddinxveen   1000 m²/2 m   1000 m²/5 m   verruiming diepte naar 5 m -mv  
Waarde Archeologie 5   5000 m²/0,5 m   5000 m²/0,5 m   geen wijziging  
water   5000 m²/0,5 m   5000 m²/0,5 m   geen wijziging  
lage verwachting   vrijgesteld   vrijgesteld   geen wijziging  

Bij de geadviseerde vrijstellingsgrenzen blijft het proportioneel beleid gehandhaafd. Er is een evenwicht tussen een verantwoorde omgang van het bodemarchief enerzijds en een zoveel mogelijke onbelemmerde doorgang van economische ontwikkelingen anderzijds.

Een belangrijke aanvulling ten opzichte van de huidige toelichting is de mogelijkheid om van een onderzoeksverplichting af te zien wanneer de gemeente beschikt over aanvullende informatie waaruit blijkt dat een onderzoek niet meer nodig is.

Een uitgebreide beschrijving en onderbouwing van de verschillende archeologische verwachtingen/waarden op de verschillende locaties en de daarbijhorende vrijstellingsgrenzen staan beschreven in het eerder genoemde rapport Actualisatie archeologische beleidskaart gemeente Waddinxveen.

Met dit parapluplan wordt het gewijzigde archeologisch beleid verankerd.

Op onderstaande afbeeldingen is te zien op welke locaties een strengere (hogere) archeologische waarde is toegekend dan voorheen en waar een lichtere (lagere) archeologische waarde is toegekend. De afbeeldingen zijn indicatief, de gelegde dubbelbestemmingen zijn leidend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0627.BPArcheoParkeren-0401_0001.png"

Afbeelding 1: strengere archeologische waarde

afbeelding "i_NL.IMRO.0627.BPArcheoParkeren-0401_0002.png"

Afbeelding 2: lichtere archeologische waarde

2.2 Parkeren

2.2.1 Rijksbeleid

Op 29 november 2014 is de Reparatiewet Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in werking getreden. De reparatiewet vormt het sluitstuk van de wijzingen die met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening zijn doorgevoerd. De Reparatiewet regelt dat artikel 8, lid 5 van de Woningwet is vervallen. In dat artikel was geregeld dat stedenbouwkundige voorschriften (waaronder parkeernormen) in een gemeentelijke bouwverordening werden opgenomen. Het gevolg hiervan is dat voor gronden die gelegen zijn in bestemmingsplannen die na 29 november 2014 zijn vastgesteld, de stedebouwkundige regels uit de bouwverordening niet meer opgaan. Voor plannen die voor die datum zijn vastgesteld geldt overgangsrecht tot 1 juli 2018.

Gelet hierop dienen de parkeernormen op een andere manier te worden vastgelegd. Dit parapluplan voorziet in uniforme parkeernormen voor het gehele grondgebied van de gemeente Waddinxveen.

2.2.2 Gemeentelijk beleid

Op 9 juli 2014 heeft de gemeenteraad het parkeerbeleid vastgesteld (zie bijlage 2) en dit is in 2017 aangevuld (zie bijlage 3). Dit parkeerbeleid geeft aan wat wordt verstaan onder een goede parkeersituatie en wat het bereik van de verantwoordelijkheid van de gemeente is. Het parkeerbeleid is een uitwerking van het eerder door de gemeenteraad vastgestelde Mobiliteitsplan Waddinxveen 2013-2020. Met het parkeerbeleid werkt de gemeente aan het bereiken van de ambities uit het mobiliteitsplan.

Het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de grond-, Weg- en waterbouw en de verkeers-techniek (hierna: CROW) is het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte en ontwikkelt praktisch toepasbare kennis voor beleidsvoorbereiding, planning, ontwerp, aanleg, beheer en onderhoud. Diverse richtlijnen voor parkeren zijn opgenomen in CROW-publicatie 317, 'Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie'. Deze publicatie is de basis voor veel van de uitgangspunten in het parkeerbeleid van de gemeente Waddinxveen. Het CROW maakt onderscheid in de stedelijkheidsgraad en de locatie. In het parkeerbeleid staat dat voor de hele gemeente uit wordt gegaan van 'matig stedelijk' als stedelijkheidsgraad. Het CROW hanteert ook de bandbreedtes 'centrum', 'schil centrum', 'rest bebouwde kom' of 'buitengebied'. De opties 'centrum'en 'schil centrum' hebben betrekking op binnensteden van grotere kernen in combinatie met gebieden waar betaald parkeren geldt. In Waddinxveen wordt daarom alleen de categorie 'rest bebouwde kom'of 'buitengebied'gebruikt. Voor overige parkeerzaken die niet in het parkeerbeleid worden genoemd wordt als uitgangspunt ook verwezen naar CROW publicatie 317.

Hoofdstuk 3 Juridische toelichting

Ten einde het nieuwe archeologiebeleid en de parkeernormen te verankeren in de reeds bestaande bestemmingsplannen is het mogelijk een zogenaamd paraplu- of facetbestemmingsplan op te stellen. Een paraplu- of facetbestemmingsplan heeft betrekking op een of enkele aspecten die normaal regeling vinden in een bestemmingsplan. Een dergelijk plan kan worden gebruikt om een aspect, in dit geval de bescherming van de archeologische waarden en het parkeerbeleid, op korte termijn voor het gehele grondgebied te regelen. Dit parapluplan stelt de andere bestemmingsplannen ten aanzien van deze onderwerpen buiten werking en bepaalt daarmee voor het gehele grondgebied van de gemeente Waddinxveen het te volgen beleid met betrekking tot archeologie en parkeernormen.

Het bestemmingsplan bestaat uit een toelichting, regels en een verbeelding. De regels zijn opgezet in 4 hoofdstukken, overeenkomstig het gestelde in de SVBP2012 behorende bij de Regeling standaarden ruimtelijke ordening.

3.1 De bestemmingen

Artikel 1: Begripsbepalingen

Het opnemen van begripsbepalingen is beperkt tot die begrippen, waarbij sprake is van een (mogelijke) afwijkende betekenis in het algemeen spraakgebruik en/of technische begrippen, waarbij een vereenvoudigde omschrijving de leesbaarheid bevordert.

Artikel 2 t/m 6 Waarde - Archeologie 1 t/m 5

Deze bestemmingen betreffen de te beschermen archeologische waarden. In deze gebieden stelt het college nadere eisen aan een te verlenen omgevingsvergunning voor het bouwen ten behoeve van het archeologisch erfgoed. Tevens is voor het uitvoeren van diverse werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden een omgevingsvergunnig vereist.

Artikel 7 Anti-dubbeltelregel

De formulering van de anti-dubbeltelregel wordt bindend voorgeschreven in artikel 3.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening. De anti-dubbeltelregel wordt opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld.

Artikel 8 Overige regels

8.1 Parkeerregels

In artikel 8.1 zijn de parkeerregels opgenomen. Deze komen er op neer dat het parkeerbeleid van de gemeente dient te worden toegepast bij nieuwe bouwplannen en functiewijzigingen.

8.2 Van toepassing verklaring

In dit artikel wordt aangegeven hoe dit bestemmingsplan zich verhoudt tot eerder vastgestelde bestemmingsplannen. Vastgelegd is dat de regels ten aanzien van parkeren en archeologie in eerder vastgestelde bestemmingsplannen komen te vervallen en worden vervangen door, danwel aangevuld, met de regels die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan.

Artikel 9 Overgangsrecht

Hierin staan de overgangsregels voor bestaande bouwwerken en bestaande gebruiksactiviteiten die afwijken van de bestemmingen en/of de regels in het bestemmingsplan.

Artikel 10 Slotregel

Dit artikel geeft aan onder welke benaming de regels kunnen worden aangehaald.

Hoofdstuk 4 Economische uitvoerbaarheid

Het bestemmingsplan is een paraplubestemmingsplan dat voor diverse plangebieden een aanvullende juridische regeling ten aanzien van het behoud van archeologische waarden en het onderwerp parkeren biedt. Omdat het louter een juridische regeling is die niet direct op uitvoering gericht is, zijn daaraan geen direct economische consequenties verbonden. Daarom zijn er geen redenen om aan te nemen dat het plan in financieel-economische zin niet haalbaar zou zijn.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke betrokkenheid

Het ontwerp bestemmingsplan heeft met ingang van 19 april 2018 gedurende zes weken voor eenieder ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.