direct naar inhoud van 3.5 Noord-Hofland
Plan: Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40

3.5 Noord-Hofland

3.5.1 Inleiding

Het plangebied ten westen van de Leidseweg betreft de wijk Noord-Hofland. Deze wijk is gerealiseerd in de Noord-Hoflandse polder, tussen de spoorlijn Leiden-Den Haag en de Leidseweg en ten oosten van de hoogspanningsverbinding.

De Noord-Hoflandse polder werd doorsneden door de Voorwatering en de zogenoemde Dolende sloot. Deze laatste loopt door in de richting van Wassenaar. De 'sloot' was mogelijk een natuurlijk veenriviertje, en vormt nog steeds de grens tussen de gemeenten Wassenaar en Valkenburg. De Noord-Hofland polder kende een kleinschalige verkaveling. Bij de aanleg van de percelen en sloten is duidelijk rekening gehouden met de lokale bodemomstandigheden, waarbij rechte slagen werden afgewisseld met organische lijnen. De Noord-Hoflandse polder was tot de jaren '60 onbebouwd, zoals blijkt uit onderstaande figuren. Eind jaren '60 is begonnen met de bouw van de wijk Noord-Hofland. Daarbij is de oorspronkelijke verkavelings- en waterstructuur vervangen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0018.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0019.png"  
afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0020.png"   afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0021.png"  
Figuur 3.5 Kadastrale kaarten 1968 - 1974 - 1986 - 1995 (bron: watwaswaar.nl)  

3.5.2 Ruimtelijke structuur

De belangrijkste weg in de wijk Noord-Hofland is de noord-zuidgerichte Admiraal de Ruytersingel. Samen met de Trompweg en de Piet Heynlaan vormt deze weg de hoofdontsluitingsstructuur van de wijk. Deze wegen delen de wijk ook op in verschillende buurten. Centraal aan de Admiraal de Ruytersingel ligt het voorzieningencluster.

De buurt tussen de Admiraal de Ruytersingel en de Leidseweg is het eerst gerealiseerd. De bebouwing in dit deel bestaat uit bouwstroken van overwegend 2 lagen, al dan niet afgedekt met een kap. Aan de noordkant van deze buurt staat hogere bebouwing van 4 tot 7 bouwlagen. Deze hogere bebouwing maakt deel uit van een strook hoogbouw ten noorden van de Abraham van der Hulstlaan die ten westen van de Admiraal de Ruytersingel, aan de Thorbeckeweg, doorloopt. De hoogbouw ten westen van de Admiraal de Ruytersingel bestaat uit 5 galerijflats van 7 bouwlagen, die ook tot de eerste bebouwing van de wijk behoort. Deze staan in een groene setting.

afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0022.png"

Figuur 3.6 Impressie bebouwing Noord-Hofland (bron: Bing Maps)

De bebouwing ten noorden van deze galerijflats en de bebouwing ten zuiden van de Thorbeckeweg dateert uit een volgende bouwperiode. De bebouwing ten zuiden van de Thorbeckeweg, aan het Savornin Lohmanplantsoen, bestaat daarbij uit bouwstroken. Aan de rand van dit buurtje is de bebouwing afgedekt met kappen loodrecht op de bouwstrook, wat een afwisselend beeld geeft. De bebouwing ten noorden van de galerijflats aan de Thorbeckeweg bestaat uit kleinschalige bouwblokjes, die zich kenmerken door afwisselende en speelse kapvormen.

Ten noorden van de Trompweg liggen twee buurtjes. Aan de oostzijde, aan de weg Ter Wadding, ligt een woonbuurtje met afwisselende, individuele bebouwing. Aan de westzijde, onder meer aan de straten De Zeven Provinciën en Bestevaer, ligt een buurtje dat zich kenmerkt door wat formelere bouwstroken. Deze zijn echter, door gebruik te maken van doorlopende dakvlakken en dakkappelen, verbijzonderd. Aan de noordkant van deze buurt ligt een grootschaliger hoogbouwcomplex.

Als laatste zijn de zuidelijke woonbuurten gerealiseerd. Ook deze buurten bestaan uit bouwstroken. In het wijkje Het Wedde zijn deze bouwstroken verbijzonderd door doodlopende dakvlakken en afwisselende dakvlakken toe te passen. De andere zuidelijke woonbuurten bestaan uit bouwstroken. Hier is de afwisseling gezocht in verspringende rooilijnen. Ten opzichte van de eerder gerealiseerde woonbuurten, zijn deze compacter verkaveld.

In onderstaand figuur zijn de te onderscheiden buurten aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0023.png"

Figuur 3.7 Impressie bebouwing Noord-Hofland

3.5.3 Water en groenstructuur

De wegen- en bebouwingsstructuur wordt ondersteund door de water- en waterstructuur. Zoals hierboven aangegeven, is de oorspronkelijke waterstructuur van de Noord-Hoflandse polder vervangen door een nieuw watersysteem. Dit systeem, dat plaatselijk nog de naam Voorwatering draagt, bestaat uit watergangen, die onder meer langs de Admiraal de Ruytersingel, Thorbeckeweg en de Trompweg, en deels tussen de bebouwing doorlopen. Aan de zuidzijde van de wijk en ten noorden van sportpark Adegeest, is een verbrede watergang aangelegd, die landschappelijk ingepast is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0024.png"

Figuur 3.8 Voorwatering (bron: Bing Maps)

De hoofdgroenstructuur van Noord-Hofland wordt gevormd door de ontsluitingswegen, die groen ingepast zijn en de groenzones langs het spoor en langs de Korte Vliet. De flatgebouwen ten noorden van de Thorbeckeweg staan in een parkachtige omgeving, die ook bijdragen aan het groene karakter van de omgeving. Verder bestaat het groen in de wijk met name op buurtniveau in de vorm van perken en gazons, wat de wijk een groen karakter geeft.

3.5.4 Functionele structuur

Noord-Hofland is hoofdzakelijk een woongebied. In de wijk komen diverse woontypologieën voor, variërend van gestapeld, geschakeld, twee-onder-een-kap tot vrijstaand. Daarnaast komen in het plangebied bijzondere woonvormen voor in de vorm van een woon-zorgcentrum.

Centraal in de wijk, aan de Admiraal de Ruytersingel, bevindt zich een cluster met voorzieningen met de basisscholen Het Kompas en De Vink, een wijkcentrum en het winkelcentrum Noord-Hofland. In het winkelcentrum zitten enkele kleinere winkels en een supermarkt. Buiten het winkelcentrum zit nog een cafetaria. Verspreid over de wijk staan nog twee scholen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0025.png"

Figuur 3.9 Winkelcentrum Noord-Hofland (bron Bing Maps)

Het NS-station De Vink ligt gedeeltelijk in de gemeente Voorschoten. Dit stuk valt in het noord-westelijk deel van dit bestemmingsplan.