Plan: | Hoofdweg Oostvoorne |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0614.1209bpHoofdweg-0100 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De locatie wordt voor het gemotoriseerd verkeer via een interne ontsluitingsstructuur ontsloten vanaf zowel de Hoofdweg als vanaf de Kruisbooglaan. Via de Hoofdweg en Brielseweg wordt aangesloten op de N218. De N218 verbindt de N15 (Maasvlakte) met Spijkenisse. Via de Brielseweg kan eveneens naar de kern zelf gereden worden.
De N218 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h en de Hoofdweg als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h. De Brielseweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h en de nieuwe interne ontsluitingsstructuur als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Ontsluiting langzaam verkeer
Het langzaam verkeer wordt afgewikkeld via dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Tevens wordt aan de zuidzijde van de locatie via de Burchtlaan een tweede langzaamverkeersverbinding naar de woonkern gerealiseerd. Conform Duurzaam Veilig zijn langs de gebiedsontsluitingswegen, Brielseweg en N218, vrijliggende fietspaden gelegen.
Ontsluiting openbaar vervoer
De dichtstbijzijnde bushaltes zijn gelegen langs zowel de Brielseweg als de N218, beide op circa 450 m afstand van de locatie. Bij de halte Brielseweg halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Rockanje en Spijkenisse en in de richtingen Oostvoorne en Hellevoetsluis. Bij de halte N218 halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Rockanje en Spijkenisse en in de richtingen Maasvlakte en Brielle.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
In het plangebied worden maximaal 58 woningen gerealiseerd. Uitgaande van 6 mvt/etmaal per woning bedraagt de verkeersgeneratie circa 350 mvt/etmaal. Zoals eerder gesteld ontsluit het plangebied zowel naar de woonkern Oostvoorne als naar de Hoofdweg. Als worstcasesituatie is de gehele verkeersgeneratie van dit plan (350 mvt/etmaal) bij de intensiteiten op de verschillende wegen opgeteld. De verkeersgegevens staan vermeld in tabel 2.
In 2006 is door de gemeente Westvoorne een memo opgesteld over de verkeersintensiteiten op de verschillende wegen waarin de bouwplanontwikkelingen zoveel mogelijk zijn meegenomen. Hierin is onderhavig plan echter nog niet opgenomen. In 2006 bedroeg de intensiteit inclusief huidige bouwplannen op de Hoofdweg 276 mvt/etmaal. Voor de extrapolatie naar het jaar 2010 is uitgegaan van een autonome verkeersgroei van 1% per jaar. De verkeersgegevens van de N218 en de Brielseweg zijn gebaseerd op tellingen in 2010.
Tabel 2 Verkeersintensiteiten in mvt/werkdagetmaal afgerond op 50-tallen
2010 exclusief ontwikkeling | 2010 inclusief ontwikkeling | |
N218 | 12.650 | 13.000 |
Brielseweg3 | 8.250 | 8.600 |
Hoofdweg | 300 | 650 |
De N218 is een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. De toename in de verkeersintensiteit ten gevolge van de nieuwe ontwikkeling is echter zo gering dat dit niet zal leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. De Brielseweg is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Voor dergelijke wegen wordt doorgaans een verkeersintensiteit van 5.000 tot 15.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. De verkeersintensiteit van 8.600 mvt/etmaal inclusief de ontwikkeling ligt onder de maximaal toelaatbare intensiteit op deze weg. De Hoofdweg is, gezien de inrichting van de weg, gecategoriseerd als erftoegangsweg type 2 buiten de bebouwde kom. Voor dergelijke wegen wordt doorgaans een verkeersintensiteit van maximaal 1.500 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. De intensiteit bedraagt met ontwikkelingen 650 mvt/etmaal. Ook hier blijft de intensiteit onder de maximaal toelaatbare intensiteit. Tevens zal de Hoofdweg, na de realisatie van de woningen, worden verbreed. Dit zal de afwikkeling en verkeersveiligheid alleen maar ten goede komen. Gesteld kan dan ook worden dat beide wegen voldoende zijn ingericht om een verkeersveilige en adequate afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken.
Parkeren
De parkeerbehoefte is bepaald aan de hand van door de gemeente vastgestelde parkeernormen en de gemaakte afspraken met de ontwikkelaar. Voor de nieuwe twee-onder-een-kapwoningen, appartementen, patiowoningen en vrijstaande woningen wordt uitgegaan van een parkeernorm van 1,8 parkeerplaats per woning. Voor de rijwoningen wordt uitgegaan van 1,7 parkeerplaats per woning.
Uit toepassing van de parkeernorm blijkt dat in de openbare ruimte 72 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.
Conclusie
De ontsluiting voor zowel het gemotoriseerd verkeer als het langzaam verkeer als het openbaar vervoer is goed te noemen. Eveneens is de verkeersveiligheid in de omgeving van de locatie voldoende gewaarborgd. De bouw van de nieuwe woningen zal niet leiden tot extra problemen in de verkeersafwikkeling op de belangrijkste ontsluitingsweg, de Hoofdweg alsook op de Brielseweg en de N218. Om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien worden 72 parkeerplaatsen gerealiseerd. Het aspect verkeer staat de realisatie van de nieuwe woningen dan ook niet in de weg.